Jump to content

rifle, halvautomatisk.


makrell68

Recommended Posts

sjønner ikke helt hva du mener her, men regner med at dere har fått lov å begynne med kraftigere ammo?....Eller bare at dere får lov å skyte med rifle på samme bane som dere skyter pistol på. Eller er du ute etter å vite hvordan denne spesifikke børsa er eller hvordan 223 ammo virker??

Har Halvautomat selv men i cal 22 å denne funker som bare det om du bare pusser den godt å ofte. Dette for at alle halvautomater er plaget av veldig mye kruttslam i mekanismen. Så skal du hindre at den forkiler seg eller at du får klikk, så må du nesten pusse den hver gang du har skutt.

Ellers så skyter jeg selv med cal 222, nesten det samme som 223. Å dette er et utrolig fint caliber spør du meg. Fin flat kulebane å høy hastighet, noe som gir stor sjokkvirkning på byttet. Er jo dyr ammo til denne da, men der sparer du litt med å bruke 223 da denne er billigere. Men kan love deg at det blir dyrt likavell da det er utrolig kjappt å tømme et helt magasin mot blinken :lol: Men du slipper jo dette om du etterhvert skal bruke den på jakt. Her er det ikke lov å ha mere enn tre skudd mener jeg det er. (ta denne med en klype salt da jeg ikke er sikker)

Link to comment
Share on other sites

Men du slipper jo dette om du etterhvert skal bruke den på jakt. Her er det ikke lov å ha mere enn tre skudd mener jeg det er. (ta denne med en klype salt da jeg ikke er sikker)

 

Sitat fra Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst:

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fått lov til og bruke kraftigere ammo på skytebanen,og vi får dermed lov til og bruke riflen på samme banen som vi bruker pistol.Altså på 50 m banen.Riflen som jeg skal kjøpe meg vil bare bli brukt på denne banen.De fleste skytterne i klubben,som allerede har hatt sikkerhets kurs (nfps) har kjøpt seg rifle i klb 223 til skyting på 50 m banen.Jeg har lite erfaring med rifle og er veldig usikker på hvilket merke/type jeg skal velge !

Link to comment
Share on other sites

du skriver ikke hvor gammel du er, men om jeg var deg så ville jeg først tatt jegerprøven, så kjøpt meg en rifle som jeg kunne bruke til jakt også.

Å se nå bort fra dette halvautomat "tullet"....det bare høres tøft ut, eneste du kommer til å merke er at du bruker vanvittig mye mere ammo. Etter noen års erfaring med et vanlig sluttstykke, klarer du å lade om såpass fort at du ikke har bruk for noe annet.

Om du tenker å bruke denne til konkuranse på banen, så er det ikke mange øvelsene du har lov å bruke slike våpen i.

Men jeg verken kan eller vil bestemme for deg, så dette må du avgjøre selv. Jeg bare sier mine synspunkter på halvautomat.

Link to comment
Share on other sites

tyren64?? :roll:

 

nfps = Norges Forbund For Praktisk Skyting. Dette er en helt legitim skyteform, og hvis tor tved ønsker råd om å velge seg en rifle til dette formålet, så må han da vel få lov til det? Praktisk skyting foregår med halvautorifler (også), og den eneste måten å få konkurrert med slike våpen utenom forsvaret.

 

Er ikke noe poeng med jegerprøven for å skyte praktisk...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

du skriver ikke hvor gammel du er, men om jeg var deg så ville jeg først tatt jegerprøven, så kjøpt meg en rifle som jeg kunne bruke til jakt også.

Å se nå bort fra dette halvautomat "tullet"....det bare høres tøft ut, eneste du kommer til å merke er at du bruker vanvittig mye mere ammo. Etter noen års erfaring med et vanlig sluttstykke, klarer du å lade om såpass fort at du ikke har bruk for noe annet.

Om du tenker å bruke denne til konkuranse på banen, så er det ikke mange øvelsene du har lov å bruke slike våpen i.

Men jeg verken kan eller vil bestemme for deg, så dette må du avgjøre selv. Jeg bare sier mine synspunkter på halvautomat.

 

Bolt action innen for praktisk skyting blir fort kjedelig.

Man må jo ikke drive med jakt for og kunne skyte med rifle.

Det er ikke alle som liker og vende sine våpen mot levende vesner.

 

Etter at du har tatt godkjennings kurset til NFPS så bør du ta en på denne siden.

Vis du finnes ut at du vil skyte praktisk med rifle.

Capsicum Solutions AS

 

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... gidlevel=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... gidlevel=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... gidlevel=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... gidlevel=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

har ikke to halvautomater selv, bare en i cal 22, å det er derfor jeg vet hvor mye ammo det går til slikt :lol:

Men som jeg sa, så er det jo helt klart opp til han selv om hva han vil kjøpe. Da dette kun er min erfaring......

Jeg kjøpte min cal 22 for herrens mange år siden, å hadde jeg kjøpt den i dag til dagens pris, hadde jeg nok angret meg grønn på det. Betalte bare 500 kr for den når jeg kjøpte den privat i 1981.

Vet av erfaring at det ikke er så mye konkuranse skyting med halvautomat om du ikke bruker noen av forsvarets programmer. men går jo selvsakt å fixe noe privat også......for jeg sier IKKE at det ikke er morro å skyte halvautomat :lol::lol: bare at det er dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en olympic arms AR type med 20" tungt løp. Helt ok rifle det, det samme kan sies om de andre merkene som nevnes. Det er vel viktigere å få et våpen med den løpslengde, løpsprofil og stokk slik du vil ha, enn hvilket merke rifla har. Betjeningsorganene er i prinsippet like på alle AR-15 klonene. Jeg anbefaler forresten kun rifler med "flattop" da disse er enklere å montere kikkert/optisk -sikte på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...