Jump to content

Hvor mye kjøtt vs bein er det på rådyrsadelen?


Reinhard

Recommended Posts

Jeg skal lage til steik til 7 pers i morgen, og satt i går å lurte på hvor mye som er kjøtt, og hvor mye som er bein på sadelen. Den jeg tenker bruke er 2,7kg og jeg tipper da at det er ca 7-800g bein. er dere enige?

Vi har beregna og eventuellt spe på med en reinfileet, og det er mye tilbehør..

Link to comment
Share on other sites

Då har du vel både sadelen og deler av ryggen vil eg tippe. Men det stemmer vel bra det du skriv her. Litt usikker på akkurat vekta på beina der, men det er sikkert rundt der ja.

 

Men til 7 sultne personer kan det bli kan greitt nok det, med bra med tilbehør. Hvis du lager fløtegratinerte poteter til, så er jo dette veldig mektig kost også. Og då holder det garantert.

 

Med vanlige poteter, så har du godt med grønnsaker og ein god saus til. Då har du eit fint stykke måltid.

Lykke til iallefall, eg misunner deg den middagen der.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner en sadel (kun nedre del av ryggen, uten kotelettkammen) som passe mye til en bedre familiemiddag. Vi er to voksne, samt tre gutter i voksealderen som også har matvett når det gjelder viltkjøtt. Da blir det "litt" rester.

 

En rådyrsadel kan dermed bli litt knapt til sju voksne, men det avhenger av sausen og om du kjører full treretters eller ikke. Jeg er litt paranoid når det gjelder "for lite mat til gjestene", så jeg ville satset på forrett, kraftig rømme-/fløtebasert saus og dessert hvis jeg skulle hatt en sadel til sju voksne. Og/eller funnet fram noe rådyrkjøttdeig og laget noen fancy små kjøttboller som ble servert ved siden av sadelen.

Link to comment
Share on other sites

Svein Lerbrekk skreiv :

Hva med soppstuing som tilbehør?

 

Stek ca 2-3 hg bacon ta ut baconet og stek hakket sopp(ca 3 hg fersk champignon) i baconfettet, ha baconet oppi etter at soppen er stekt tilsett så 3-4 dl fløte og hvetemel til tykner, smat til med salt og pepper underveis. Serveres varmt.

 

Denne oppskrifta kan anbefalest på det varmeste... Dette bruker eg av og til og det er nydelig, og mektig.... :D

Eg bruker i grunn samme basis men sløyfer litt av fløten. Då tjukner den greitt uten hvetemel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...