Jump to content

Handel av Tanfoglio Gold Match 45ACP


Handberg18

Recommended Posts

Hei

Er en aktiv pistolskytter på 18år, driver med militærfelt og har nå fått lyst til å handle egen pistol for å få trent mer. Saken var at min onkel som også er aktiv skulle søke på pistolen, men jeg skulle bruke den under hans oppsyn.

 

Tok kontakt med Orkdal/Agdenes Lensmannskonto for å høre hvordan de behandlet en slik søknad og om det er mulig å gjøre det slik. Fikk høre av den ansvarlige for våpensøknader at denne søknaden ville ikke bli innvilget vis den kom. På grunn av at eier av våpenet ikke er brukeren!

 

Er det noen som har vært borti en slik sak før? og som har noen tips om hvordan vi kan få innvilget søknaden?

 

Mvh Handberg

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner at det er mest vanslig at foreldre står som eier av våpenet når man er for ung, men at de nekter å innvilge søknaden pågrunn av at brukeren av våpenet ikke er eier.

 

Når bruker av våpenet skal bruke det sier det seg selv at eier må være tilstede.

 

Skulle gjerne hatt noe å stilt opp med for å fått søknaden igjennom.

Link to comment
Share on other sites

PS; Ikke godta at de nekter å ta imot søknaden

 

Nekter de å tå imot søknaden bryter de forvaltningsloven, dessuten fratar de deg da osgå retten til å klage på et avslag .

 

PS; hvorfor er det så viktig at du skal stå som bruker, når din onkel alltid skal være med alikevell :?:

Link to comment
Share on other sites

Det som kom fra lensmannskontoret var at om en søknad på denne pistolen kom inn ville den bli avslått, var min onkel som var i kontakt med dem og det var det han fikk høre.

 

Det er det som virker så rart at de kan avslå søknaden pågrunn av at bruker ikke er eier av våpenet når det står svart på hvitt i forskriften.

 

Dette er en 45acp med 9mm konverteringssett, mulig det kan være grunnen å? Men alikevell bør det ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Dersom onkelen allerede har en militærpistol, men ikke har nok aktivitet til å få innvilget reservevåpen, så virker det mest logisk å begrunne søknaden med at våpenet skal brukes av trådstarter. Og §15 i Våpenforskriften bør absolutt komme til anvendelse her. Vis til den nevnte paragrafen i søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Har onkelen din fylt kvota på kortet? Ikke alltid man trenger å være over-ærlig, og det høres ut som du har røddige folk rundt deg, og også selv er ansvarsfull. Men uansett synes jeg man skal ha full respekt ved evt. avslag - det ligger også en beskyttelse for andre klubbmedlemmer rundt deg i evt. avslag. Ikke sikkert alle er happy med innvilgelse til en på 18 selv om de ikke vil si noe om det. Er det noen som har fått innvilget på paragrafen som nevnes i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsket å kjøpe en finpistol, som nevøen min på fjorten kunne benytte i konkurranser slik at jeg fikk ha ”grom tanga” i fred. Jeg forhørte meg da på våpenkontoret om jeg kunne oppgi dette som grunnlag for erverv, og fikk beskjed at det ikke gikk.

Jeg endte da med å søke om reservevåpen i stedet, og fikk innvilget det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, han har ikke fylt kvoten sin.

 

Har selvfølgelig full respekt for evt.avslag, men da er det rett at det skal følge med en god begrunnelse. Og som det står i våpenforskriften §15 så står det "Tillatelse til å erverve skytevåpen kan gis der våpenet skal benyttes av tredjeperson som ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder" - "Både erverver og den som skal benytte våpenet, skal tilfredstille de krav som er nevnt i §10, hvis ikke annet følger av paragrafen her. Erverver trenger ikke oppfylle kravet til behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen." - "For erverv av pistol eller revolver skal i tillegg den som skal benytte våpenet være mellom 12 og 21 år. I de tilfeller hvor den som skal benytte våpenet ikke er over 18 år, kan det kun erverves våpen i kaliber .22 long rifle."

 

Det står jo sort på hvitt i våpenforskriften at dette lar seg gjøre, derfor mener jeg at det skal framlegges en begrunnelse for at søknaden ikke kommer til å bli invilget.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg ang. begrunnelse for avslag. Husker jeg helt feil når det ikke er så lenge siden grensa gikk opp fra 18 til 21 for ervervelse av håndvåpen?? Kan det være evt. en forsinkelse i lovbokstaven her - at paragrafen gjaldt da man kunne være 18 for ervervelse? Ikke skyt meg om jeg er på jordet - husker ærlig talt ikke om grensa ble flyttet eller om den "alltid" har vært 21... Men paragrafen ser jo positiv ut for deg, trådstarter - ønsker deg lykke til med først søknaden, og deretter evt. masing på onkelen din :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg ang. begrunnelse for avslag. Husker jeg helt feil når det ikke er så lenge siden grensa gikk opp fra 18 til 21 for ervervelse av håndvåpen?? Kan det være evt. en forsinkelse i lovbokstaven her - at paragrafen gjaldt da man kunne være 18 for ervervelse? Ikke skyt meg om jeg er på jordet - husker ærlig talt ikke om grensa ble flyttet eller om den "alltid" har vært 21... Men paragrafen ser jo positiv ut for deg, trådstarter - ønsker deg lykke til med først søknaden, og deretter evt. masing på onkelen din :mrgreen:

 

21 årsgrensa for håndvåpen har "alltid" vært.

Link to comment
Share on other sites

Billigere med ammo i 9mm, enklere å skyte med syns jeg hvertfall, og hylser finner man nesten overalt om du vil lade. Men dette har du nok tenkt over 8)

 

Der er ikke jeg enig - bortsett i fra billigere hylser... 45-hylser oppnår så lite trykk, at de holder over 20 gjenladinger (Billigste Lee Turret-pressa er langsom, men svært billig å handle inn). Selv er rekylen i 9 mm for krapp til at jeg noen gang har samlet bedre med 9 enn med 45. Også tungvindere å lade 9 mm, oftere feil og jam pga. mindre komponeneter (Min erfaring) Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...