Jump to content

trangt kammer?


drever69

Recommended Posts

når jeg helpresser hylser lapua går det uten motsdand å lukke hevearnen, når jeg har skutt dem en gang i min børse heym 6,5 x55 og kamrer tomhylsene uten å presse dem er det litt motsdand når jeg lukker ikke mye, er dette vanelig?. trodde de passet helt da de var skutt i samme kammer.

Link to comment
Share on other sites

Låner litt tråden jeg ..Har en ombygd STR/Shilen i min sauer 202.

 

Har kjøpt meg noen esker med ferdig ladet Lapua med 7g Scenar.

De hylsene går ikke inn i kammeret igjen etter at jeg har skutt.

 

Har prøvd å neckzeise uten at det fungerer noe bedre.

Dvs jeg får ofte tomhylsa i kammeret men må slå kraftig opp igjen sluttstykket for å få det opp. Ser noen symetriske striper på halsen.

 

Skal ikke alle tomhylser skutt i eget kammer gå rett inn igjen ?.

NB! Lengden er ok.

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt rart ja. Uansett, med å sote hylsa kan man se hvor den tar i, og ta det derfra. Spesielt i STR'ens tilfelle utelukkes jo bruk etter kun neck-sizer som er veldig vanlig til banebruk. Kan virke som en eller annen raritet med kammeret, ville fått sjekket det hos børsemaker i STR'ens tilfelle. Jeg har ikke vært ute for dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Låner denne tråden litt.

Har en tikka t3 223 som jeg tror også har trangt kammer. Når jeg presser hylsa i en helpress die,kamrer hylsen litt treigt når dien er skrudd en omdreinig fra hylseholder. Og kamrer dårligere og dårligere jo lenger jeg skrur dien nærmere hylseholder. Dette er jo ikke slik det står i ladeboken. Vet det står at en kansje må slipe av dien noe, men det går vel ikke når jeg ser den er presset helt ned til skulderen?

Noen som vet hva som er galt?

Har pusset kammeret helt rent og har polert ekspanderknappen og oljet den visst jeg har polert godt nok da.

Link to comment
Share on other sites

Er hylsene avfyrt flere ganger i et annet våpen?

 

Jeg har en T3 i 6.5, og flere mausere i 6.5

Hylsene jeg har skutt mange ganger i horekammeret (tolk det selv) til mauseren vil ikke kamre i Tikkaen, uansett hvordan jeg helsizer dem. No way, skjer ikke. Nye/engangsskutte kamrer selvfølgelig helt uten motstand.

Link to comment
Share on other sites

Skru dien lenger ned til den kamrer. På min er sweetspot ca en rotasjon etter kontakt med hylseholder.

 

er vel liten vits i å skru die lenger ned etter kontakt med hylseholder, den vil stoppe i hylseholder uansett.

 

Hadde problem med å få kamre norma hylser i 308. med rcbs helpresse die.

endte opp med å sette die i dreibenk og drei av en millimeter.

nå må eg skrue die ned til hylseholder for så å bakke ut en omdreining for å ikkje presse ned skuldra på hylsa, den kammrer perfekt nå

 

tips, ikkje drei ned så mykje i lengden av die (1mm) som eg gjorde:P

Link to comment
Share on other sites

Surt med trange kammer :evil: Har en Sabatti i 6,5x55 med samme problem, må helpresse nesten hver gang. Årsaken til at mitt kammer er trangt er at det er 6,5x55 Mauser-kammer og die'ne mine er 6,5x55 Skan-kammer. Mauser-kammer har litt mindre kammermål enn Skan-kammeret (som er en mellomting mellom Mauser og Krag-kammer, ble laget for å standarisere kammermålene). Vil tro at det hadde blitt bedre om jeg hadde kjøpt meg die for Mauser-kammer.

Sauer STR har Skan-kammer, men likevel finnet ett og annet løp med trangt kammer. En skytter i mitt skytterlag slet med dette problemet og reklamerte på dette til Landrø AS. Fikk til svar at så lenge fabrikkammo gikk greit i kammeret, var det ikke noe reklamasjon :evil: Skytteren fikk brosjet opp løpet hos en børsemaker og siden den gang har det ikke vært noe problemer.

Du kan prøve med kammertolker (go & no-go) og se om du finner feilen. Børsemakere har som regel kammertolker, i alle fall de som er godkjent servicestasjoner for Sauer STR.

Link to comment
Share on other sites

Det er rart hvordan hjemmeladere vet at våpenet alltid er feilen når den hjemmeladede ammoen ikke funker etter forventningene. Skulle tro kvaliteten på våpen fra produsenter som forholder seg til, sertifiserer seg til og tester og tolker alle våpen etter pålagte normer (CIP og SAAMI), var over kvaliteten på produktene til den gjennomsnittlige hjemmelader med generelt betydelig mindre kunnskap om standardiserte dimensjoner enn de proffe.

 

Husk også på at ladeverktøyprodusentene og hjemmeladerne heller ikke er underlagt et kontrollregime ihht godkjenning hos et kontrollorgan slik våpen og ammunisjonsprodusenter er.

 

Dermed er det svært, svært sjelden man kan skylde på våpenprodusenten dersom hjemmeladet ammo ikke funker tilfredsstillende ettersom våpenets funksjonsmål er konstruert ihht ammunisjon produsert etter standardiserte dimensjoner.

 

Vet dere om deres ammunisjon er innenfor CIP eller SAAMI spesifikasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...