Jump to content

Tape til forbeygging av gnagsår.


jegern79

Recommended Posts

Hei.

 

Skal gjøre en storbestilling av gnagsårtape, men i farten husker jeg ikke navnet på den tapen jeg vil ha.

 

Den er rundt 10 cm i bredde, ellastisk og har et ekstremt bra lim. Denne tapen sitter lett en uke i strekk med MYE mars. Forøvrig samme som brukes i spesialstyrkene.

 

Ikke tenso eller Leuko.... Vær så snill, hjelp meg med navnet!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Men til den bruken jeg tenker på holder desverre ikke talkum+ innerliner+ ullsokk av beste kvalitet. Gnagsår kommer etterhvert, uansett, bare man går lenge nok. Eneste måten å forhindre det på er tape av høy kvalitet.

Compeed holder ikke under belastningene som gjennomføres. Stiften du nevner jonnyvang har jeg ikke prøvd, men holder nok ikke uker i strekk.

Tensoplast holder bra, men er ikke elastisk og setter seg som nevnt fast i sokkene. (sokkene ødelegges)

 

Duoderm er nok heller ikke det jeg er på jakt etter.

 

Takknemmelig hvis noen kan gi meg navnet på tapen jeg søker.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ut på en skikkelig gåtur, Jegern79?

 

Jeg hadde noe plaster en gang, ca. 5 cm bredt, jeg tror det het "Leukosilk". Det oppførte seg som silke - skikkelig glatt. Dette ble brukt over begynnende gnagsår eller blemmer, eller lagt på langs helsena.

 

Under "de4daagse" bruker mange av oss ikke plaster (før vi får blemmer, hvertfall), men et slags løsvevd bomullsbånd, selges bl.a. under navnet "Artiflex". Dette legger en sik-sak rundt tærne, og rundt fotballen. Litt talkum utenpå, og en noenlunde stram sokk (materiale underordnet, men må ikke brette seg), så er ikke 3-4-5 mil asfalt og brostein 4 dager på rad så ille!

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv tensoplast, er da elastisk den. Sitter på i ukesvis.

Kanten på tapen kan henge litt, så jeg har gjort det til en vane å rulle sokkene av og på.

Taper bena før lengre turer, lettere å forebygge en å reparere gnagsår.

Er det "moleskin" du tenker på jegern79?

Link to comment
Share on other sites

Tensoplasten jeg har brukt er elastisk, men som jeg nevnte tidligere, og også Jegern79 skriver. De ødelegger sokkene. Bruker du liner, er det bare den som ødelegges. Dovrefjell har en ultra light ullsokk, som koster ca 59,-. De er ikke dyrere enn at de kan forbrukes. Betaler mer for en rull med Tensoplast.

Link to comment
Share on other sites

 

4-6mil i døgnet på ski i dypsnø med sekker fra 35-65 kg. I overkant av 1 uke i strekk.

 

Bruker selv tensoplast, er da elastisk den. Sitter på i ukesvis.

Kanten på tapen kan henge litt, så jeg har gjort det til en vane å rulle sokkene av og på.

Taper bena før lengre turer, lettere å forebygge en å reparere gnagsår.

Er det "moleskin" du tenker på jegern79?

Du har helt rett, tensoplast er elastisk.

Kommer til å forsøke med duoderm utenpå tensoplasten for å redde innerlinersokkene.

Viktig å forebygge gnagsårene før de dukker opp ja! Er normal rutine.

. Dovrefjell har en ultra light ullsokk, som koster ca 59,-. De er ikke dyrere enn at de kan forbrukes. Betaler mer for en rull med Tensoplast.

 

Enig! Har forbrukt MANGE par av dovrefjell-sokkene du nevner. Kan absolutt anbefales som innerlinersokker.

Link to comment
Share on other sites

4-6mil i døgnet på ski i dypsnø med sekker fra 35-65 kg. I overkant av 1 uke i strekk.

 

Høres ut som en mildt sagt jævlig tur. Håper dere er flere enn to, i forhold til å gå foran å brøyte spor. Vurdert pulk på noe av det tyngste utstyret? Jeg har hatt mine timer med ski i ikke bærende snø til over knes, og det er et helvete, selv med 15 kg sekk. Her vil både gnagsår og belastningsskader være et problem skulle jeg tro. Hvis det er slikt føre som jeg nevnte her, så var marsfart på ca 3 km/h. Blir lange dager :wink: God tur :D

Link to comment
Share on other sites

Er litt av hensikten at turen skal være jævlig. Mestring er stikkordet. Regner med en snitthastighet på rundt 3-4 km timen. 50/10 marsj. Lærer ufattelig mye om seg selv og andre på slike turer. Faren er belastningskader og gnagsår som setter en stopper. Derfor tapes føtter, korsrygg og innsiden av lår omhyggelig før "turen". Dessuten en god klype vaselin i r... hver dag for å forhindre gnagsår der også. Slike fysiske/psyskiske utfordringer er også en STOR tankevekker på hvor ufattelig godt vi har det til vanlig. Er ikke alene på turen nei :wink:

Takk for ønsker om god tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er litt av hensikten at turen skal være jævlig. Mestring er stikkordet. Regner med en snitthastighet på rundt 3-4 km timen. 50/10 marsj. Lærer ufattelig mye om seg selv og andre på slike turer. Faren er belastningskader og gnagsår som setter en stopper. Derfor tapes føtter, korsrygg og innsiden av lår omhyggelig før "turen". Dessuten en god klype vaselin i r... hver dag for å forhindre gnagsår der også. Slike fysiske/psyskiske utfordringer er også en STOR tankevekker på hvor ufattelig godt vi har det til vanlig. Er ikke alene på turen nei :wink:

Takk for ønsker om god tur :wink:

 

Artig! Mestring er en herlig måte å kjenne seg selv på tur. Skal selv på en liten mestring neste lørdag. 12 mil med 50/10 marsj til vi kommer frem med 25+kg sekk :roll:

 

Jeg har på tidligere turer brukt Tensoplast og sportstape sammen (opp til 16 dagers hard tur uten av verken sokker eller tape ble ødelagt eller slitt), og aldri hatt et eneste gnagsår. Et par tips;

Ta på tapen dagen før, ta tape på hverandres ben og ikke egne for best resultat, bruk saks for å fjerne alt av kanter som kan gnage og gni mye for å varme opp limet :wink:

 

Taper du selv og feil kan det gå slik: Han angret på at han ikke spurte meg om å sette på tapen...

http://i52.tinypic.com/14bt3wg.jpg

Link to comment
Share on other sites

4-6mil i døgnet på ski i dypsnø med sekker fra 35-65 kg. I overkant av 1 uke i strekk.

 

Høres ut som en mildt sagt jævlig tur. Håper dere er flere enn to, i forhold til å gå foran å brøyte spor. Vurdert pulk på noe av det tyngste utstyret? Jeg har hatt mine timer med ski i ikke bærende snø til over knes, og det er et helvete, selv med 15 kg sekk. Her vil både gnagsår og belastningsskader være et problem skulle jeg tro. Hvis det er slikt føre som jeg nevnte her, så var marsfart på ca 3 km/h. Blir lange dager :wink: God tur :D

 

Det prosjektet er galskap..4 til 6 mil i løssnø UTEN pulk å sekker opp mot 65 kg. Det klarer selv ikke Lars Monsen.

Vær realister så slipper redningstjenesten å rykke ut.

Turer over 2 mil pr dag i løs snø,er max for en godt trent mann.

Ta polfarerne som et eksempel..dem går på hardt underlag ,med pulk..å går 16 timer på en distanse på 45 km...

Link to comment
Share on other sites

12 mil med snitthastighet på 3-4 km/h er 30-40 timer effektiv mars. Lang lørdag :wink:

 

Så ut som "compeed" sår på de to helene.

 

Synes også det låter friskt med opp til 65 kg sekker, men regner med at det ikke er den første turen. Vil gjerne ha referat når turen er unnagjort, i henhold til erfaringer osv. Regner også med at det er mer enn vanlig turutstyr som skal med, hvis ikke så sliter i alle fall jeg med å få 35 kg +++ i Para Rangeren min. Men som sagt, ønsker om en god tur og referat i etterhånd :D

Link to comment
Share on other sites

4-6mil i døgnet på ski i dypsnø med sekker fra 35-65 kg. I overkant av 1 uke i strekk.

 

Høres ut som en mildt sagt jævlig tur. Håper dere er flere enn to, i forhold til å gå foran å brøyte spor. Vurdert pulk på noe av det tyngste utstyret? Jeg har hatt mine timer med ski i ikke bærende snø til over knes, og det er et helvete, selv med 15 kg sekk. Her vil både gnagsår og belastningsskader være et problem skulle jeg tro. Hvis det er slikt føre som jeg nevnte her, så var marsfart på ca 3 km/h. Blir lange dager :wink: God tur :D

 

Det prosjektet er galskap..4 til 6 mil i løssnø UTEN pulk å sekker opp mot 65 kg. Det klarer selv ikke Lars Monsen.

Vær realister så slipper redningstjenesten å rykke ut.

Turer over 2 mil pr dag i løs snø,er max for en godt trent mann.

Ta polfarerne som et eksempel..dem går på hardt underlag ,med pulk..å går 16 timer på en distanse på 45 km...

Aner meg at stikkordet her er "revefarmen på Rena", siden bosted er Søre Osen. Ta det med ro, det er med flinke folk der... :wink:

Kan bare understreke tipset med to sokker av forskjellig type. Sørger for at friksjonen blir mellom sokkene, i stedet for mellom foten og sokken. Kjenner ikke navnet på vidunder-tapen du søker etter - spør I.L., han husker nok navnet.

Link to comment
Share on other sites

Aner meg at stikkordet her er "revefarmen på Rena", siden bosted er Søre Osen. Ta det med ro, det er med flinke folk der... :wink:
(Fixet sitatet. Jegermeistern)

 

Regnet også det som en mulighet, men ut ifra spørsmålet i starten så virket det som en privat bestilling, uten mulighet til å spørre noen der oppe hva navnet på tapen var :wink:

 

Forsåvidt godt tips lenger opp på siden, å sette sportstape over tensoplasten. Sportstape sitter ikke på føttene mine, da jeg svetter for mye, men regner med at det vil sitte over tensoplasten, med mulighet til å bytte sportstapen, og la tensoplasten sitte :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...