Jump to content

x bolt, schmidt and benrer, A-tec. bra førstegangs rigg?


ersa

Recommended Posts

er en browning x bolt s/s løpet kappet ned til 45 cm med ny gjenging og kroning med en schmidt and benrer 1,5 - 6*42 zenith fd 7 med lys og en A-tec maxim en bra førstegangs rigg?den vil bli brukt på alt fra bever til elg men mest elg, hjort og rådyr.

jeg skal kjøpe den etter komfirmasjonen min. er 26000 ett bra tilbud på riggen? har fått det tilbudet på jakt og friluft i arendal.

:?:

i 308 fordi jeg da har mulighet til og kappe løpet og få en veldig hendig rifle i elgskogen :D

 

så vist noen har erfaring med noe av utstyret så må dere gjerne komme med innlegg! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

i den prisklassen du kommer med her har du veldig mye å velge i. jeg synes ikke du skal lese deg blind på fine reklamer enten det er i blader eller på nettet. dra innom en eller flere forhandlere, gjerne litt større forhandlere og se/kjenn på riflene, ingen av oss er like, og det er viktig å finne ei rifle med vekt, fasong og kolbe som passer din kropp. For går ut fra dette er ei rifle du skal ha en stund, så få nå ei som passer deg bra. samme med kikkert, noen liker medforstørrende retrikkel, andre ikke, osv...

Link to comment
Share on other sites

skal jeg ha blaser må det bli en r8 for jeg er litt skeptisk til å få sluttstykket i retur og det er få brukte blaser r8ere ute og går :( kommer jeg over brukt blaser, sauer, x bolt eller mauser til en knall pris så tar jeg det uter og tenke på det omtrent :!::)

Link to comment
Share on other sites

litt skeptisk til å få sluttstykket i retur

Noen terper fortsatt på dette, men Blaser tok tak i problemet og hadde en tilbakekalling for å rette opp. En R93 er ikke mindre sikker enn andre rifler, enkelte har bare stirret seg blind på hendelser i fortiden. Sikkerheten i R93 er også dokumentert gjennom tester utført av et felleseid testsenter for tysk våpenindustri. De samme som påstår at R93 garantert setter sluttstykket i øyet på deg argumenterer gjerne med at dette testsenteret er deleid av Blaser, og følgelig ikke upartisk. De glemmer å ta med at det også er deleid av Blasers fremste konkurrenter, bl.a. Mauser, Sauer (som, også har store eierandeler i Blaser) og Krieghoff.

R8 er forøvrig samme konstruksjon, den har bare litt større dimensjoner, som igjen fører til at den blir tyngre og (etter min smak) dårligere balansert. Hvis du lader opp i slike eventyrlige overladninger at du sprenger en R93, så utsetter du deg for livsfare uansett hvilken rifle du har.

Jeg vil si en R93 Professional med 50cm løp og kikkert og demper som i tilbudet du fikk er så godt som et perfekt valg til bruken du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

sauer er jo og bra! så finner jeg bra tilbud på det og er det og veldig aktuelt!

 

i kikkert vil jeg ha 1,5 - 6 fordi jeg ikke kommer til og drive noe veldig langhols jakt siden det ikke er forsvarlig siden jeg ikke akurat er den beste skyteren så derfor trenger jeg ikke så høy forstørelse som 9 eller 10. og siden jeg skal drive elg jakt setter jeg pris på lav forstørrelse

Link to comment
Share on other sites

lit mer penger og kjøpe kikkert for :D

Glem heller ikke at hvis du kjøper nytt, så koster en kikkertmontasje til Blaser ~4.000,-

Siden du vil ha kort løp vil min anbefaling på kaliber til dine bruksfelt være .308 eller 9,3x62. 9,3x64 er et kontinentalt kaliber som her til lands må sies å være for spesielt interesserte hjemmeladere, det blir dyrt i drift uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ka er grunnen til at du ikkje vill ha boltrifle egentlig? og heller begynne med retrekker?

 

Sjønner ka du meiner med forstørelse, men eg jakter hjort i tett vestlandslier, og har eid ein 1,5-6x42 men den solgte eg raskt. finn deg ein brukt Swarovski i 2,5-10x42 da har du den til alt, så trenger du ikkje angre i ettertid :) hehe

 

men dette er min meining. :) du som skal handle!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at prisen var spesielt ille.

 

Rifle til 13 000,-, kikkert til 12 000,- og demper til 2500,- skulle være en helt greit handel til 25 000,-.

Ersa har sikkert tatt en runden til andre som tilbyr våpen i samme prisklasse og sjekket priser.

 

Men min anbefaling til en som skal starte karrieren den samme som mange andre sin er, kjøp ei rifle du kan bytte løp i med en gang. Regelverket slik det ser ut til å bli hånhevet framover gjør hverdagen din vesentlig lettere om du kjøper systemvåpen.

 

Til omtrent samme prisen som X-Bolt'n får du Schultz og Larsen Classic DL til.Løse løp koster ca 4500,-Med en bra tysk kikkert på toppen og lyddemper montert holder du deg i samme prisnivå.

 

Ser det er flere som anbefaler Blaser rifler, jeg personlig er uenig i det. Da løp og montasje til ett annet kaliber koster nesten det samme og mer avhengig av type som det Ersa skal betale for hele våpenet. Blaser'n er uten tvil en fiffig sak, men meningene om fortreffeligheten er om en skal være diplomatisk noe omdiskutert ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er et røverkjøp.

Enig. Hvis ikke det var fordi jeg spontankjøpte en 202 i 9,3 og 6,5 med kikkerter for en om mulig enda bedre pris for en uke siden ville jeg nokk tatt denne.

 

Her er i pose og sekk; bra mengdetrenings- og allroundkaliber samtidig som man slipper å lure på om elgen legger seg av 6,5 eller ikke (for de som nå måtte lure på det).

 

Holder med om at en Zeiss Classic til 6000,- på blir en bra pakke der man holder 25K totalt.

 

Generelt: kjøp brukt dersom du vil kjøpe kvalitetsvåpen; det er veldig mye bra saker som selges brukt. Det lønner sge også å sjekke tilbudslister på nett; Rogne Våpen solgte f.eks. akkurat en helt ny S&L Classic DL (løpsskifte) i 308W for 9000,-

 

Andre tips: Landrø har en S&L M97 (uten løpsskifte) i 30-06 inne til 5500,- som antakelig går som en stråle. Med Zeiss Classic og S&L-demper på denne har du fortsatt 10.000 igjen du heller kan bruke til å kjøpe deg fri fra jobb under jakten eller kjøpe deg tilgang til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si at Blaser er noe førstegangs våpen å kjøpe. Det er for mer spesielt intresserte.

Ville heller satset på en vanlig boltriflle, eventuelt med muligheter for løpsbytte.

Valget da er Sauer 202 eller S&Larsen.

Uten løpsbytte :

Sako 75/85

TikKa T3.

Remington 700

Savage

Browning

etc.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

Dette er uten tvil en bra førstegangsrigg. Det er en bra rigg til permanent bruk i laaaaange tider framover.

Jeg ville hatt et kikkertsikte med opptil 9-10 ganger forstørrelse. F.eks. Swarovski Z3. Den har ikke lys.

Men hvis du skal jakte mye etter rev på åte nattestid er lys en stor fordel. Til jakt kun i dagslys er det ikke noen store fremtredene fordeler med det.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si at Blaser er noe førstegangs våpen å kjøpe. Det er for mer spesielt intresserte.

Med fare for OT: Hvorfor ikke? Slik jeg oppfatter det går de fleste noenlunne "objektivt" negative kommentarer på at den ikke er rett plattform for eksperimentering meg tunge ladninger, gigamagnumkalibre, jakt på farlig vilt etc., alt sammen noe man sjeldent vil få problem med som førstegangsjeger. Jeg har ikke hørt om mange som opplever problemer med Blaser i standardkaliber og under "vanlig" bruk? Jeg hadde kjøpt en selv dersom jeg følte prisen var rett; men ettersom Blaser jo foreløbig holder bruktpriser temmelig tett på nypris så er det blitt med Sauer og S&L for meg foreløbig.

 

Noe helt annet: Jeg har full forståelse for ønsket om løpsskifte for de som har noen jaktvåpen allerede; men som førstegangskjøper synes jeg egentlig ikke det er noe spesielt viktig poeng. Det er fortsatt en bit til du fyller opp plassene i jaktvåpengarderoben og det er STOR forskjell i pris. Det selges mengder av bra våpen uten løpsskifte til meget gode priser så ikke se deg blind på mulighet for løpsskifte som et poeng i seg selv. Det er uansett en grei sak (iaf i forhold til priser på ekstra løp og montasjer til noen løpsskiftesystem) ifølge de som har gjort det (Heen-type muffe etc.) å konvertere en konvensjonell rifle til løpsskifte dersom du engang angrer deg. Du kan faktisk få to komplette rigger i ok kvalitet i skapet for 25.000 dersom du handler litt smart og brukt. Ikke at det er Løsningen men det er vedt å overveie.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si at Blaser er noe førstegangs våpen å kjøpe. Det er for mer spesielt intresserte.

Kan ikke helt se hvorfor. Rettrekker kontra konvensjonell bolt er bare en tilvenningssak.

Der jeg vil si Blaser har sine største fortrinn er 1) at kikkertmontasjen låser på løpet slik at der aldri er usikkerhet om hvovidt den holder innskytingen, men med den prisen at montasjene er inn i #%¤%¤"#%¤#%¤ dyre, og 2) at konvertering mellom kalibergrupper kun krever bytte av sluttstykkehode, ikke hele sluttstykket. Eksempelvis er samlet pris på Blaser-montasje og sluttstykkehode omtrent lik pris på et sluttstykke til Sauer 202.

Merkel KR1 er også verdt å se på, den har et tilsvarende system for kikkertmontasje av Blaser, men konvensjonell bolt.

 

Og for all del, alle riflene som har vært nevnt i tråden her er gode våpen som vil dekke behovet i hele trådstarters levetid.

Link to comment
Share on other sites

26 000 til førstegangs rigg?

 

Tenkt på billap og bil ? :shock:

 

For en førstegangs rigg er det da lurt å ha det beste?

Spar så mye penger du klarer, du trenger de senere!

Som førstegangs rigg ville ikke eg velgt det beste kikkert og rifle.

 

Etter konfen? altså du er ikke store karen... ikke vondt meint :D

Menne er det da lurt å bruke 26 000 på rifle og kikkert ? :shock:

 

Kjøp heller ett bruksjern som tåler mye og du trenger ikke å bry deg så mye om. både kikkert å rifle bør ikke vær i det beste av det beste :mrgreen:

 

Konfirmere du deg ikke når du er 14 år gammel ?

Vis du er 14 år gammal og har tenkt å kjøpe førstegangsrigg te 26 000.... huff huff :lol:

Som 14 år gammal har du kansje ikke så mye erfaring med bæring av våpen, ofte lit donking både her og der på rifle og kikkert.

Det var noe eg gjorde og eg trur det er fler ungdommer som kjenner seg igjen :mrgreen:

 

Vis du er så ung alder er du ikke sikkert så god skytter og har ikke så erfaring.

Derfor er det kansje ikke så lurt å gå for det beste først.

Ikke heng meg vis eg tar feil der :mrgreen:

 

Vis du får dame og bil blir jo det løpende utgifter så sitter du igjen som fattiglus men en riflerigg til mangfoldige 1000, enn lit rikere og en riflerigg som er like god bare halvparten så dyr så den andre :wink:

 

Tenk deg GÅTT om.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet det er MYE penger med 26 000 kr!

men dette er min hobby og det er det jeg liker og holde på med.

mens mange av mine kamerater skal ha moped og mopedlappen bruker jeg heler penger på rifle+++.

jeg er en av de få på min alder med den hobbyen som en villig til og bruke så mye penger på den.

og jeg leter hele tiden etter brukte rifler for og spare penger :)

Link to comment
Share on other sites

Bare tenker dette, en rifle til 7000 og en kikkert til 5000 skyter du 15-20 mm på 100m vis du er lit god?

Ser ikke helt pointe med å kjøpe en rifle så er skamdyr når noe mye billigere jørr samme jobben.

 

Du må huske på hobbyen din kan bli dyr, eller den er dyr men du kan begrense den.

 

Det er sjeldent at rifla har skylda på at en skyter dårlig, det er skytteren.

bruk heller resten av pengene på ammo og sånt :mrgreen:

 

Brenner for jakt eg også, men eg trenger ikke det beste utstyret for eg er ingen god skytter.

 

Den dagen eg blir god skytter, kjøper eg en dyr rifle. Før det går eg heller med en billigere eg kan dunke uten å bli ruinert.

 

Vis du ikke har jobb, som de fleste 14 åringer har du ikke en fast intekt som kan gå til ammo. Du må huske på konf pengene skal ikke bare brukes til rilfa, men også ammo og diverse.

 

Jakt er så mye mer en bare våpen, det koster :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det her er ikke dumt:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26507025

 

Sauer 202 med løp i 6,5x55 og 9,3x62 med montasje og A-tec Maxim demper og momentnøkkel til 19000!

 

Det er et røverkjøp. Så legger du 6000kr i en Zeiss Classic 2,5-10x50 og har en heidundranes pakke! Bortimot min drømmepakke det her.

 

Den blei solgt for 18000,- :D

Link to comment
Share on other sites

Litt enig med mårfanten jeg. Er jo mulig du har en del kroner å rutte med, men jeg personlig ville anbefalt noe billigere brukt. Mest for å prøve ting å finne ut hva du liker osv.. En ennen ting vi gamle har erfart er at det lett blir noen "tabber" eller uflaks insidenter sånn helt til å begynne med som forringer verdien kraftig. (Mulig dette bare er misunnelse fordi vi ikke hadde muligheten til å investere såpass kraftig i den alderen ;-)(litt ironi det siste der da)

Link to comment
Share on other sites

Bare tenker dette, en rifle til 7000 og en kikkert til 5000 skyter du 15-20 mm på 100m vis du er lit god?

Ser ikke helt pointe med å kjøpe en rifle så er skamdyr når noe mye billigere jørr samme jobben.

 

Du må huske på hobbyen din kan bli dyr, eller den er dyr men du kan begrense den.

 

Det er sjeldent at rifla har skylda på at en skyter dårlig, det er skytteren.

bruk heller resten av pengene på ammo og sånt :mrgreen:

 

Brenner for jakt eg også, men eg trenger ikke det beste utstyret for eg er ingen god skytter.

 

Den dagen eg blir god skytter, kjøper eg en dyr rifle. Før det går eg heller med en billigere eg kan dunke uten å bli ruinert.

 

Vis du ikke har jobb, som de fleste 14 åringer har du ikke en fast intekt som kan gå til ammo. Du må huske på konf pengene skal ikke bare brukes til rilfa, men også ammo og diverse.

 

Jakt er så mye mer en bare våpen, det koster :mrgreen:

 

 

Delvis enig faktisk..

Ingen som kjøper en rifle til 20k fordi du trenger det, fine våpen er mere en lidenskap ( som jeg selv er bitt av).

Kanskje ikke en sauer 202 er din drømme rifle da du har jaktet noen år og kanskje kjenner til og prøvd flere rifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...