Jump to content

Hvilke hylser er bra til .38 special?


Øystein

Recommended Posts

Ser at jeg snart må begynne å lade selv til .38 special og lurer litt på om det er noen hylsemerker som er bedre enn andre til det.

Vet f.eks at til 9mm så er S&B normalt betegnet som kast, mens Fiocchi har bra hylser.

 

Sitter for øyeblikket med hylser fra Magtech, S&B og Fiocchi.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med S&B er "glem" dem igjen på banen, så en eller annen hylsesnik kan plages. federal hettene er tett på umulige og få inn. mulig andre hetter går lettere. Jeg har hovedandelen av hylser i winchester og er kjempefornøyd med dem. har noen hundre av både GFL og MRP og ser ikke noe galt i dem, men har ikke nok til at det er førsteprioritet.

Link to comment
Share on other sites

Ubrukelige hettelommer er ganske vanlig, på flere fabrikater. Alle hylser

jeg skal lade mer enn en gang får en runde med hettelommefres slik at

dybden er riktig. Dersom kanten på hettelomma er for skarp eller er nitet,

blir det en runde gradfjerning også. Begge deler drives av drill og går raskt.

Det er er bedre å legge litt arbeid i første runde enn å plages senere.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det som sies om S&B, de kastes.

 

Jeg har mye Normahylser både de med NORMA og norma i baken. Det er stor vektforskjell på de så jeg blander ikke, men begge typene går som smør i pressa og det er ingen problem med ujevnt isatte hetter. Winchester er også bra.

Link to comment
Share on other sites

Hylser i forskjellige kaliber og forskjellige fabrikat kan ha mange aparte eigenskaper. Men min erfaring er at dei aller, aller fleste 38-hylser er godt brukande. Ein av årsakene kan vel vera jamn og høg etterspurnad over heile verda, slik at produksjonen går jamn og trutt. Vel kan hettelommer vera trange, og somme kan ha tjukt gods så dei er tyngre å pressa. Eg ville ikkje kasta nokon av hylsene, i alle fall ikkje til å begynna med. Gjer deg heller erfaringar sjølv. Når nokre hylser er meir krevande å ha med å gjera, så lærer du noko av det og. 38 er eit ypparleg kaliber å læra seg å lada på fordi du har romslege marginar på dei fleste avgjerande parameter. Slik erfaring kan komma godt med når du går tom for favoritthylsene og har lyst på patroner, og i neste kaliber du ladar har du kanskje ikkje den luksusen at du kan velja og vraka i hylsefabrikat. Det er visse ting du aldri får for mykje av, til dømes bøker, vin, ammunisjon og hylser. Hugs at tomhylser ein gong var gode nok til å lada fabrikkpatroner av nokonlunde anerkjent fabrikat. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg har ladet en del 38.special og prøvd forskjellige merker. Lada først på en vanelig en stasjon RCBS presse, men lader nå med DILLON 550. Jeg synes at GFL hylsene er fine å lade om igjen. De er ikke trange i hettelomma og messingen er ganske bløt, så de tåler mange omladinger før de sprekker, MEN det kommer jo ann på ladninga og krympen!! .... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...