Jump to content

Saiga 308


BrunoEngerdal

Recommended Posts

Hei.

Har litt problemer med å laste opp den godkjennings lista fra POD å lurte på om noen viste om Saiga 308 er lovlig i Norge, og om det er noen restriksjoner på den, om man må være medlem i NFPS eller noe i den duren.

Jeg er ny her men kommer nok til å henge en del på "Politikammeret". hehe. 8)

 

Hælsing, Bernt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har litt problemer med å laste opp den godkjennings lista fra POD å lurte på om noen viste om Saiga 308 er lovlig i Norge, og om det er noen restriksjoner på den, om man må være medlem i NFPS eller noe i den duren.

Jeg er ny her men kommer nok til å henge en del på "Politikammeret". hehe. 8)

 

Hælsing, Bernt.

 

Tiger mod. 03 kan ifølge listen kun erverves til konkurranse ja.

Link to comment
Share on other sites

 

Tiger mod. 03 kan ifølge listen kun erverves til konkurranse ja.

 

Tiger Mod 03 er det samme som Saiga 308?

Hvordan gjør man det for å bli medlem i NFPS?

Er det samme framgangsmåte som med pistol skyting, at man må være aktiv medlem i 6 mdn før man kan søke om et konkuranse våpen? :?:

 

Er det noen som kansje vet hvor mye den koster også?

:wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Tiger mod. 03 kan ifølge listen kun erverves til konkurranse ja.

 

Tiger Mod 03 er det samme som Saiga 308?

Hvordan gjør man det for å bli medlem i NFPS?

Er det samme framgangsmåte som med pistol skyting, at man må være aktiv medlem i 6 mdn før man kan søke om et konkuranse våpen? :?:

 

Er det noen som kansje vet hvor mye den koster også?

:wink:

 

BUMP

 

Prisen lurer jeg også på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter ikke online døgnet rundt i påvente av noen spørsmål angående våpen, men siden jeg først er her....

 

Disse halvautorifler er godkjent til konkurransebruk:

 

1. Colt AR-15 H-Bar/Sporter produsert etter 1986.

2. SIG SG 550 SP.

3. Steyr AUG sivil modell.

4. Valmet M76/78A2.

5. Galil AR.

6. HK-94.

7. Bushmaster Mod. XM15 – V-Match Rifle 20.

8. Olympic Arms AR-15 H-bar.

9. Heckler & Koch model SL 8.

10. DPMS Panther Bull 24/DPMS Panther Bull 24 Spesial.

11. Oberland Arms (OA) 15.

12. Izhmash Saiga Sport 520.

13. Izhmash Saiga Sport 555.

14. Tiger model 03

15. DPMS Panther modell LR-308

 

Om du ser ditt ønsket rifle her så kan den erverves til konkurranseskyting. Det er for tiden kun to skytterorganisasjoner som har skyting med slike våpen på programmet så kun deres medlemmer kan erverv slike våpen:

 

- NROF: Norges Reserve Offisers Forbund.

 

- NFPS: Norges Forbund for Praktisk Skyting.

 

Jeg aner ikke hvor mye st slik rifle koster.

 

Hvorfor ønsker du akkurat denne rifle?

Link to comment
Share on other sites

saiga og tigr er to veldig forskjellige våpen, tigr er en halvauto skarpskytterrifle mens saiga er en sivil AK.

mener og huske den kostet rundt 6000kr.

 

ser at du bor i engerdal, har du sjekket hvor nærmeste nfps-bane er?

jeg var også giret på en sånn type rifle, helt til jeg fant ut at nærmeste bane var 700km unna

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter ikke online døgnet rundt i påvente av noen spørsmål angående våpen, men siden jeg først er her....

Hæ!!! I alle dager. sitter du ikke på nette 24 timer i døgnet? :shock::shock:

Er det for noe tull da? Nå syns jeg du skal ta deg sammen her. :wink:

 

Takk for at du tok deg tid til å skrive den lista til meg. :D

Hvorfor ønsker du akkurat denne rifle?
Vet ikke hvorfor akuratt denne rifla er så "hot" men det er enkelte våpen som appelerer til meg mere enn andre. Saiga 308 er en av dem.

 

ser at du bor i engerdal, har du sjekket hvor nærmeste nfps-bane er?

jeg var også giret på en sånn type rifle, helt til jeg fant ut at nærmeste bane var 700km unna

:oops: Har nok ikke sjekka det enda men regner med at det er i oslo.

Er det ikke lov å skyte med praktisk rifle på vanlig bane? :(

Link to comment
Share on other sites

Bruno, Engerdal: "Er det ikke lov å skyte med praktisk rifle på vanlig bane?"

 

Det høres ut som om du synes denne rifle er "Tøff". Du kan ikke skriver dette på våpensøknaden. Slike rifler er for konkurranseskytter som bruker dem til konkurranseskyting. Driver du med konkurranseskyting?

Link to comment
Share on other sites

riflevalget setter jeg ingen spørsmålstegn ved.

den er pålitelig, betraktelig billigere enn alle andre halvauto'er og den leveres i .308, det er bare så synd at den ikke er lovlig til jakt.

 

du kan vel skyte på vanlige skytebaner med den, men du må jo være medlem i en klubb som driver med praktisk for og kunne erverve en slik.

men du må regne med at alle kommer til og se stygt på deg når du kommer med saiga'en din på en dfs/njff bane

Link to comment
Share on other sites

Slike rifler er for konkurranseskytter som bruker dem til konkurranseskyting. Driver du med konkurranseskyting?

 

Og jeg som trodde de var for de som drev med skyting etter NFPSs program for praktisk rifle, være seg "mosjonskyttere", listefyll og "proffer".

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du synes denne rifle er "Tøff". Du kan ikke skriver dette på våpensøknaden. Slike rifler er for konkurranseskytter som bruker dem til konkurranseskyting. Driver du med konkurranseskyting?

 

Selfølgelig er den "tøff". Har du ikke sett den aktuelle rifla? Skriv "Saiga 308" på google-bildesøk å si meg hva du synes. Jeg antar at alle dine våpen er valgt ut ifra funksjonalitet å ikke utsende. :wink:

Ut ifra de spørsmålene jeg stiller synes jeg du skal komme med din egen konklusjon på om du tror jeg har begynt med praktisk-skyting enda eller ikke.

Det er jo fin trening selv om det er på en "vanlig bane" da, er du ikke enig?

 

riflevalget setter jeg ingen spørsmålstegn ved.

den er pålitelig, betraktelig billigere enn alle andre halvauto'er og den leveres i .308, det er bare så synd at den ikke er lovlig til jakt.

Helt enig. :D

 

du kan vel skyte på vanlige skytebaner med den, men du må jo være medlem i en klubb som driver med praktisk for og kunne erverve en slik.

men du må regne med at alle kommer til og se stygt på deg når du kommer med saiga'en din på en dfs/njff bane

 

Ja det kan jeg tenke meg. får prøve å gjemme meg bort litt da. 8)

 

 

Mess with the bull and you get the horns. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra de spørsmålene jeg stiller synes jeg du skal komme med din egen konklusjon på om du tror jeg har begynt med praktisk-skyting enda eller ikke.

Det er jo fin trening selv om det er på en "vanlig bane" da, er du ikke enig?

 

Siden du ikke sier hva slags skyting du driver med i så mange ord jeg konkludere at du er ikke driver med konkurranseskyting i det hele tatt, men likevel ønsker deg "Et rått våpen". Hvor er behovet ditt for et slikt våpen? Du nevner trening, men trening til hva?

Link to comment
Share on other sites

Tiger Mod 03 er det samme som Saiga 308?

Hvordan gjør man det for å bli medlem i NFPS?

Er det samme framgangsmåte som med pistol skyting, at man må være aktiv medlem i 6 mdn før man kan søke om et konkuranse våpen? :?:

 

Er det noen som kansje vet hvor mye den koster også?

:wink:

 

Siden du ikke sier hva slags skyting du driver med i så mange ord jeg konkludere at du er ikke driver med konkurranseskyting i det hele tatt, men likevel ønsker deg "Et rått våpen". Hvor er behovet ditt for et slikt våpen? Du nevner trening, men trening til hva?

 

Er du så tjukk i hue at du enda ikke har skjønt at praktisk skyting er noe jeg har lyst til å begynne med? :wink:

Å hva så om jeg har lyst på et "rått våpen", hva er galt med det? :|

Rekreasjons skyting er jo en god grunn til å ha et sånn våpen, det er jo det samme som jakt, det er jo rekreasjon. Det mest praktiske hadde jo vært å hatt en "elg-farm" der det kom en konstant strømm med elg-kjøtt hele året. :shock: :shock:

 

Forøvrig er vel konklusjonen at "saiga 308" ikke er godkjent av politet, og dermed ikke kan erverves okkesom...

 

(med mindre det er Tigr 03 man snakker om, som vel er den eneste .308 rifla fra saiga som er godkjent)

 

Ja det er helt rett, vi har konkludert med at "Saiga 308" ikke var på denne lista å at "Tiger 03" er det. :wink::D

1. Colt AR-15 H-Bar/Sporter produsert etter 1986.

2. SIG SG 550 SP.

3. Steyr AUG sivil modell.

4. Valmet M76/78A2.

5. Galil AR.

6. HK-94.

7. Bushmaster Mod. XM15 – V-Match Rifle 20.

8. Olympic Arms AR-15 H-bar.

9. Heckler & Koch model SL 8.

10. DPMS Panther Bull 24/DPMS Panther Bull 24 Spesial.

11. Oberland Arms (OA) 15.

12. Izhmash Saiga Sport 520.

13. Izhmash Saiga Sport 555.

14. Tiger model 03

15. DPMS Panther modell LR-308

Du vet vel ikke noe nettside som har bilder av Tiger 03. Jeg blir jo litt nyfiken da. :D

 

 

brunojegharengrevlingitaketengerdal

Link to comment
Share on other sites

Er du så tjukk i hue at du enda ikke har skjønt at praktisk skyting er noe jeg har lyst til å begynne med?

Å hva så om jeg har lyst på et "rått våpen", hva er galt med det?

Rekreasjons skyting er jo en god grunn til å ha et sånn våpen, det er jo det samme som jakt, det er jo rekreasjon. Det mest praktiske hadde jo vært å hatt en "elg-farm" der det kom en konstant strømm med elg-kjøtt hele året.

 

Jeg har egentlig sluttet å gi råd om hvordan å kunne erverv våpen på enklest mulig måte men i ditt tilfelle....

 

NFPS Norges forbund for Praktisk Skyting finner du her: http://www.nfps.no/ Klikk på "Klubboversikt". Kontakt din nærmest klubb NFPS klubb og fortell dem at du ønsker å være medlem så du kan erverv en Saiga 308 fordi rifle er så rått!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig sluttet å gi råd om hvordan å kunne erverv våpen på enklest mulig måte men i ditt tilfelle....

 

NFPS Norges forbund for Praktisk Skyting finner du her: http://www.nfps.no/ Klikk på "Klubboversikt". Kontakt din nærmest klubb NFPS klubb og fortell dem at du ønsker å være medlem så du kan erverv en Saiga 308 fordi rifle er så rått!

 

Takk takk.

Det er jo selfølgelig en intresant skyte gren inne norsk konkuranse skyting å kommer til å ha stor glede av det, ikke bare på grunn av en "rå" rifle, men også på grunn av mentale og fysiske treningen som trengs for å bli god innen sporten.

"Saiga 308" er dessvere ikke godkjent av POD, men det er jo flere fisk i havet.Blir vel en Bushmaster eller noe istedefor da.

 

Ha en fin dag 8)

 

 

brunoloveshappyendingsengerdal

Link to comment
Share on other sites

Er du så tjukk i hue at du enda ikke har skjønt at praktisk skyting er noe jeg har lyst til å begynne med?

Å hva så om jeg har lyst på et "rått våpen", hva er galt med det?

Rekreasjons skyting er jo en god grunn til å ha et sånn våpen, det er jo det samme som jakt, det er jo rekreasjon. Det mest praktiske hadde jo vært å hatt en "elg-farm" der det kom en konstant strømm med elg-kjøtt hele året.

 

Jeg har egentlig sluttet å gi råd om hvordan å kunne erverv våpen på enklest mulig måte men i ditt tilfelle....

 

NFPS Norges forbund for Praktisk Skyting finner du her: http://www.nfps.no/ Klikk på "Klubboversikt". Kontakt din nærmest klubb NFPS klubb og fortell dem at du ønsker å være medlem så du kan erverv en Saiga 308 fordi rifle er så rått!

 

Lykke til!

 

Ikke for å knuse ditt poeng mr Grevling.

Men jeg vil bare minne om at nfps er den eneste norske skytter organisasjon som kan nekte folk de ser på som ugnet til å delta på skyting/kjøp av våpen på bakgrunn av praktisk skyting å selvfølgelig da bli godkjent praktisk skytter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å knuse ditt poeng mr Grevling.

Men jeg vil bare minne om at nfps er den eneste norske skytter organisasjon som kan nekte folk de ser på som ugnet til å delta på skyting/kjøp av våpen på bakgrunn av praktisk skyting å selvfølgelig da bli godkjent praktisk skytter

 

Det betyr at viss de synes jeg er uegnet til å drive med praktisk skyting så kan de nekte meg å kjøpe et våpen som er beregnet på praktisk skyting? Det er jo bra at det er noen regler så ikke alle å en ver kan gå å kjøpe en AR-15. Jeg fikk det intrykket at man trengte bare å melde seg inn i en nfps klubb for å ha grunn nok til å kjøpe et slikt våpen. det er mer som prosedyren som da man skal søke om pistol, at man må være aktiv medlem i en viss tid, eller?

 

 

brunodetvarforenkelttilåværesantengerdal

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å knuse ditt poeng mr Grevling.

Men jeg vil bare minne om at nfps er den eneste norske skytter organisasjon som kan nekte folk de ser på som ugnet til å delta på skyting/kjøp av våpen på bakgrunn av praktisk skyting å selvfølgelig da bli godkjent praktisk skytter

 

Det betyr at viss de synes jeg er uegnet til å drive med praktisk skyting så kan de nekte meg å kjøpe et våpen som er beregnet på praktisk skyting? Det er jo bra at det er noen regler så ikke alle å en ver kan gå å kjøpe en AR-15. Jeg fikk det intrykket at man trengte bare å melde seg inn i en nfps klubb for å ha grunn nok til å kjøpe et slikt våpen. det er mer som prosedyren som da man skal søke om pistol, at man må være aktiv medlem i en viss tid, eller?

 

 

brunodetvarforenkelttilåværesantengerdal

 

Ja etter det jeg vet så kan de faktisk nekte deg det.

Når det gjelder kjøp av rifler for praktisk skyting så er jeg usikker på om man må ha vært aktiv i 6mnd eller ikke. Men jeg tror dette praktiseres forskjellig fra klubb til klubb.

Mens med håndvåpen så må man ha vært aktiv i 6mnd før man får kjøpt sitt første våpen.

 

Men uanndsett så man vel være godkjent praktisk skytter for å kunne få kjøpt våpen på bakgrunn av praktisk skyting.

 

Men dette burde vel praktisk skytterene her inne svare på.

Men det virker som at de ikke har helt sansen for din tråd, siden det virker som du bare vill ha en saiga.

Men jeg kjenner deg ikke så jeg skal ikke dømme deg.

 

Men et våpen som bare står innlåst å samler støv er jo ingenting å ha siden det er jo trossalt en invistering.

Ved unntak av samler våpen da.

Link to comment
Share on other sites

Men det virker som at de ikke har helt sansen for din tråd, siden det virker som du bare vill ha en saiga.

Vi har jo fastslått at man ikke får tak i "Saiga 308" i Norge, å at jeg har planer om å begynne med praktisk skyting. Det er fakta. Hvordan folk oppfatter det som står skrevet i denne tråden, får bli deres egen personlig mening. :wink:

Det at de som driver med praktisk skyting ikke "gidder" å svare på denne tråden kan jeg jo ikke hverken klandre noen for, eller prakke på noen at de skal. Det er jo et fritt land å et fritt forum. Jeg kommer antaglivis til å finne ut reglene etterhvert som jeg starter med praktisk skyting. :|

 

 

Men et våpen som bare står innlåst å samler støv er jo ingenting å ha siden det er jo trossalt en invistering.

Ved unntak av samler våpen da

He he. Hadde jeg hatt en saiga så hadde den ikke stått å samla støv. :D

 

 

Saiga er et pent våpen men er ikke lov å ha i Norge. Praktisk skyting er en intresant sport som jeg har lyst til å begynne med, å jeg har ikke planer om å bli medlem i NFPS bare for å kunne kjøpe meg en "praktisk rifle".

Nå står det her så kan alle se hva jeg mener. :D

 

 

brunoekkoekkoekkoekkoengerdal

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er alle så negative??

 

det er jo tydelig att han har fått "feberen" for praktisk skyting med rifle. å da er det jo viktig å gi masse råd om hvordan å starte med sporten å få prøvd litt. så han får mersmak for sporten å har lyst til å starte for fult å kanskje kjøpe ett eget våpen, med tiden. men det må jo skje før "feberen" gir seg!

 

lykke til! stå på!

Link to comment
Share on other sites

det er jo tydelig att han har fått "feberen" for praktisk skyting med rifle. å da er det jo viktig å gi masse råd om hvordan å starte med sporten å få prøvd litt. så han får mersmak for sporten å har lyst til å starte for fult å kanskje kjøpe ett eget våpen, med tiden. men det må jo skje før "feberen" gir seg!

 

lykke til! stå på!

 

Takk. det er koselig å høre.:D:D

Skal kontakte "Hamar Praktiske Skyttere". De vet råd. 8):D:wink:

 

 

brunodeternåmoroabegynnerengerdal

Link to comment
Share on other sites

HPS er nok en god start,

Jeg tror du har kommet litt unødvendig på kant med grevling, kanskje på grunn av litt uvøren språkbruk og ikke nødvendigvis gale intensjoner. Problemet for en del av oss som har "hengt" på norske våpenforumer en stund, er at det med ujevne mellomrom dukker opp folk som er alvorlig useriøse, og som bare vil bruke NFPS som en billig unskyldning til å erverve ei "rå rifle". Vi som faktisk er glade over muligheten til å erverve og bruke halvauto rifler til praktisk ønsker at vi skal kunne fortsette med det, noe som krever myndighetenes velsignelse. Ergo må vi i miljøet være restriktive og selvkritiske, om du forstår.

 

Lykke til i Hamar

Link to comment
Share on other sites

HPS er nok en god start,

Jeg tror du har kommet litt unødvendig på kant med grevling, kanskje på grunn av litt uvøren språkbruk og ikke nødvendigvis gale intensjoner

Høres ut som en ganske riktig teori. Viss jeg først skal ha en praktisk rifle så skal jeg jo selfølgelig bruke den til det den skal brukes til. det som kansje bled litt feil i Grevlingens ører var vel at jeg spurte om det også var lov å trene med den på "vanlige" baner, å det kan jeg jo egentlig forstå godt. Jeg får sende en PM til Grevling så blir det sikkert bra igjenn. :wink:

 

Dette er modellen som har vært til godkjenning i Norge

http://www.izhmash.ru/eng/product/tigr_h.shtml

Å den ble godkjent eller?

 

 

Siden "Saiga 308" er uakktuelt kommer jeg til å skaffe en "DPMS" eller "Bushmaster" AR-15 når den tid kommer. 8)

 

 

brunoaltkommertilåblibraigjennengerdal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...