Jump to content

Innvilget våpensøknad som er tapt


olavhave

Recommended Posts

Jeg fikk i juni i fjor innvilget søknad på tre pistoler. Jeg kjøpte ganske snart to pistoler med søknadene. Den siste (innvilgede) søknaden lot jeg ligge.

For et par uker siden kom tiden da jeg skulle bruke den siste søknaden. Jeg har lett over alt og kan ikke finne den.

Nå har jeg gitt opp og har tenkt å kontakte våpenkontoret for å høre om jeg kan få et duplikat eller lignende.

 

Er det noen her som vet hvordan man går frem hvis man mister en innvilget våpensøknad?

 

Olav

Link to comment
Share on other sites

Hvordan man går frem vet jeg ikke, men politiet bør gå stille i dørene når det gjelder å rote bort søknader.

Vet om endel tilfeller der politiet har rotet vekk søknader.

 

 

Skjønte ikke den helt. Bør politiet i hans kommune gå stille i dørene ang. en tapt våpensøknad, for at et annet politikammer har mistet en søknad en gang i tiden? Det henger jo ikke på greip.

 

olavhave: Du får ringe å høre om de har en kopi av søknaden da. Ellers ser jeg for meg at du må fylle ut en ny en.

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det ikke sikkert at det er (selv om det kan være det om man er heldig). Duplikater finnes forøvrig ikke (kun en gjenpart/kopi), ny søknad må derfor skrives og ssansynligvis betales. Om våpenkontoret aksepterer den gamle søknaden som tapt. Jeg har opplevd at utgåtte søknader har sperret for nye, inntil de gamle ble levert inn til vvåpenkontoret.

 

Mitt råd er å passe på disse søknadene som gull, dette gjelder også gjenparter ved kjøp/salg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vell ikke så veldig mye å mase om da. Godkjent våpensøknad har en holdbarhetstid på nøyaktig 6 måneder.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg har noe mer inngående kjennskap til dette enn menig mann men jeg tar det som står bak på søknadskjemaet for god fisk siden det kommer fra selveste Politiet. :roll::wink:

 

 

BrunoDeterikkesombrødattlittmuggholderdegfriskEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ved en anledning en"duplikatsøknad"fra et annet lensmannskontor. Dette var ingen problem. Det som behandler gjorde var å ringe til mitt våpenkontor som hadde innvilget mine søknader,slik at rett innvilgelsesnr ble påført mitt"duplikat". Så var det bare å tut og kjør med nytt våpen :)

 

Men det jeg lurer på er når ble det regelendring slik at en våpensøknad er gyldig 1 år?? Ikke kom med at jeg tror osv..skal du svare,så skal du vite nøyakti nårtid reglene ble endret til 1 års gyldighet :)

Link to comment
Share on other sites

Måtte sjekke gyldighetstiden igjen, linken til våpenforskriften er

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0904.html" target="_blank

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

I våpenforskriftens § 27 står gyldighetstiden, og den er 12 måneder (+6).

Det er den gjeldene forskriften FOR-2009-06-25 nr.904.

Den forrige var FOR-2008-07-11 nr.831, den hadde 12 måneder den også.

Det var noen endringer den 21.12.2010; men de er ikke relevante i denne sammenheng.

 

Olav

Link to comment
Share on other sites

@kimjorgen

 

Det er mye som ikke henger på greip.

Jeg vet ikke om politiet har mulighet for å straffe noen for å ha mistet en innvilget søknad, jeg tror ikke de har det, men vet ikke. Hadde heller ikke forundret meg om de ville ha nytt gebyr feks.

Saken er den at de heller burde feie for egen dør, som jeg skrev tidligere så vet jeg om flere som har måtte søke på nytt pga. politiet har rotet vekk søknaden.

 

Dersom de har noen straffereaksjon så blir det som å bli stoppet i promillekontroll av en full politimann.

Litt feil med andre ord!

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, så enkelt kan det gjøres (men som man ser, man må alltid fylle ut en helt ny søknad, selv om den blir merket duplikat og samme nr). Poenget mitt er at de ikke er pliktige til å gjøre det, i likhet med kaliber endringer etc. er dette "godwill" fra våpenkontorets side. Og man bør være en smule ydmyk, og takke pent for hjelpen.

Man kan like gjerne risikere å måtte betale for ny søknadshåndtering.

 

Forøvrig er det fra 1.7.2009 (altså fra og med siste gjeldende våpenforskrift) gjeldende, at en våpensøknad innvilges for 12 måneder. Med mulighet for 6 måneders utvidelse av søknadens gyldighet (forlengelse av frist omsøks normalt etter min erfaring før 12 måneders fristen går ut).

 

 

Fra våpenforskriften:

§ 27. Tillatelsens gyldighetstid

 

Ervervstillatelsen er gyldig i tolv måneder. Gyldighetstiden kan etter søknad forlenges med seks måneder. Forlengelse av gyldighetstiden gis ved påtegning på ervervstillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk innvilget 3 våpensøknader den 15/12-09 ved Målselv Lensmannskontor. Å disse var kun gyldig i 6 mnd.

Hadde jeg kunnet med scanneren så skulle jeg å besvist det da jeg har en av søknadene liggende enda(den jeg fikk duplikat på)

Den skulle egentlig leveres inn samtidig med den orginale,men dette ble dessverre avglemt. Å ikke er den blitt etterspurt heller.

Link to comment
Share on other sites

Teksten på skjemaene sier nok 6 mnd, alle mine gjør fortsatt det, men forskriften sier noe annet. Og jeg har fått forlenget de med 6 mnd når fet gjenstod 4 dager på 1 år fra søknaden var innvilget.

Så det er ingen tvil om at gyldighetem er 12 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk innvilget 3 våpensøknader den 15/12-09 ved Målselv Lensmannskontor. Å disse var kun gyldig i 6 mnd.

Hadde jeg kunnet med scanneren så skulle jeg å besvist det da jeg har en av søknadene liggende enda(den jeg fikk duplikat på)

Den skulle egentlig leveres inn samtidig med den orginale,men dette ble dessverre avglemt. Å ikke er den blitt etterspurt heller.

Jeg fikk innvilget 3 søknader ved samme kontor i sommer (ETTER 1. juli), og i brevet som fulgte med de innvilgete søknadene sto det ettertrykkelig at de var gyldige i ett år. Uansett så er det forskriften som gjelder. Så stikk bare innom dersom du har søknader du ikke har benyttet ennå, og få henne til å føre på rett gyldighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...