Jump to content

Blanding av drever og dachs.


Moosehunter

Recommended Posts

Hadde blitt bra det hvis alle skulle slippe seg løs å lage egne raser i alle hjem!

Folk som kjøper seg en blandig av en eller annen grunn bør være inneforstått med at dette ikke skal avles på syntes jeg. Grunnen til at folk ofte ender opp med blanding er penger billigere å kjøpe. Kjenner flere her som har blanding og eneste grunn til det er at di er gjerrige!

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar :)

Grunnen til at jeg vil fortsette med denne (rasen) er pga at det er den beste bikkja jeg noen gang har hatt.Og i tillegg så synes jeg at blandingshunder ikke er så mye plaget av sykdommer og HD.Har hatt både drevere og dachs,men jeg synes alle hadde et eller annet og spesielt dreverne(ødem).Og drevern synes jeg jager for fort rett og slett.Det har ingenting med penger å gjøre.Jeg er ikke int i prøver og utstillinger,jeg skal ha en jakthund!!

Rasefanatikerne får bare bli så sure de vil,men det er vel opp til hver enkelt å bestemme hva slags hund han vil skaffe seg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg blanding av dachs og petit basset selv, og det virker lovende. Selv om hun har vært litt treg i høst med å våkne så ser jeg helt klart at hun blir mer og mer klar for å spore. Petitene sies jo også å være noe tregere til å våkne enn andre bikkjer generelt.

 

Uansett hvor god bikkja blir så kunne jeg ikke tenke meg å avle på henne. Slik jeg har forstått ut i fra diverse jakt- og hundelitteratur så vil ofte 1 generasjonen av blandingen bli veldig bra. Men avler man videre så sies det at det i mye større grad blir lotto ut av resultatene. Jeg husker ikke nøyaktig hvorfor det er slik, men mener det var en ganske logisk grunn til det. Kan se om jeg kan finne det frem litt senere i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Min første hund var blanding av nettop dachs og drever, Så ut som en litt lys strihåret dachs men med strørelsen til en drever. Trivligste hunden jeg har vært borti, meget god til å spore og kjempe gemytt! hadde jeg kommet over en når jeg kjøpte strihårsdachsen jeg har nå hadde jeg kjøpt det uten å blunke! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg veldig uenig i.

Hva tror du feks Drevern har som opphav?(Schweiserstøver og Dachs)

Hunderaser er menneskeskapte uansett hvordan vi ser på det.Det du tenker på er nok mer linjeavl.

Det er ikke noe mer garantert at du får en god jakthund om du kjøper en rasehund.

Det er nå ihvertfall min mening.

Lykke til med Basset miksen din,den løsner den bare gi ho tid :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått ut i fra diverse jakt- og hundelitteratur så vil ofte 1 generasjonen av blandingen bli veldig bra. Men avler man videre så sies det at det i mye større grad blir lotto ut av resultatene. Jeg husker ikke nøyaktig hvorfor det er slik, men mener det var en ganske logisk grunn til det. Kan se om jeg kan finne det frem litt senere i kveld.

Det har du rett i, har hørt det samme sjøl; første generasjon kan bli bra og så fristes man til å parre på bastarden, og det kan bli skikkelig lotto. Men for all del, folk får gjøre som de vil. Jeg er glad for at flest mulig satser på renrasede hunder. :)

Link to comment
Share on other sites

Petitene sies jo også å være noe tregere til å våkne enn andre bikkjer generelt.

 

Da våger jeg å påstå at du har fått PBGV av feil blod...

 

Har selv parret en bastard med en renraset hund. Dette var ei tispe av Gordon/Irsk. Skulle egentlig aldri hatt den tispa, for ikke faen om jeg skulle ha en bastard. Det skulle vise seg at hun ble, inntil da, den beste hunden jeg har hatt, både i hus og på fjellet. Hadde et ønske om å få igjen de samme kvalitetene på et valpekull, og det slo til for fullt. Ja, faktisk så bra, at jeg valgte et kull nr to, med samme hannhund, og det ble like bra.

 

Imidlertid er dette bingolotto, og det er i bunn og grunn å undergrave raseklubbenes jobb med å avle fram best mulig hunder. Hadde aldri gjort det samme igjen idag, selv om resultatet den gang, ble meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men mine påstander støttes nå hvertfall i litteraturen. Dine påstander, virker det som for meg, stammer bare fra din synsing.

 

Også Petiten kan være sent jaktmoden; det tar ofte et par sesonger før den er ferdig innjaget. Når hunden har nådd jaktmoden alder, kan det motsatte problemet dukke opp, særlig mot slutten av jaktsesongen. Gjennom økt trening og større erfaring blir lostidene stadig lengre.
Jakt med kortbeinte hunder. Liljeberg og Klaesson.
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen type tråder her på kammeret som blir så brennhete og usaklige som rasediskusjoner.. :lol: .Og jeg syns det blir for dumt når folk dømmer raser/blandinger de ikke selv har, for 'bare ræva'..

Har selv opplevd en del forskjellige typer hunder til rådyr/hjort og elgjakt de siste 20 åra. BAN, BFdB,PBGV, div Dachser, samt noen blandingshunder.. Noen gode og noen mindre gode. Men det jeg har merka meg, har vært det at de beste bikkjene har vært eid av de ivrigste bikkjeeierne. Har hatt hunder selv, jeg var fornøyd med, og er igang med en unghund nå, som viser takter på hare, da det er viltarten jeg vil jage den først inn på. Skal ikke kaste meg inn i noen rasedebatt, men min starter på B, og er en rase mange slenger dritt om, uten at jeg bryr meg stort om det.

 

Ang valg av type rase/blanding, er min mening at siden jeg akter å legge ned 95% av min fritid i å få hunden min så god som mulig, vil jeg satse på renraset hund av best mulig jaktavl. Dette fordi jeg tror mange egenskaper er nedarvet, og at det gir et godt 'emne' å jobbe med. Dessuten har jeg lyst til å delta på jaktprøver og utstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette ble en het debatt :lol:

Det var ikke det som var meningen med denne tråden.

Og til deg som mente at ødem var noe late hundeeiere fikk så tror jeg du tar kraftig feil.Dreverne har slitt med dette,det er vel ikke noen hemmelighet.Hunder som har dette er født med det enkelt og greit.Og visse nedarvere har beklageligvis gitt dette videre i avl.

En ting har jeg lagt merke til opp gjennom årene,og det er at visse hundeeiere får alltid gode hunder uansett rase.Og så har du de som er motsatt,de får alldri til en god jakthund.Og de har som regel alltid en unnskyldning for hvorfor bikkja alldri slo til.

En av de beste dreverne jeg har hatt var ei tispe jeg overtok fra en jeg annen.Den skulle avlives pga at den ikke var noe å samle på.Tidligere eier sa til meg at livet er for kort til å kaste vekk på dårlige hunder.Etter mye diskusjon fikk jeg bikkja av han.Jeg hadde på forhånd sjekket kullet hun kom fra og det hadde slått til som bare det,så jeg visste at jaktblodet var der.Jeg brukte 4 måneder på å få syklet henne iform,den femte måneden tok jeg sporprøvene med henne.Så la jeg opp innjagingen likt som om hun hadde vært en valp.Hun var da nærmere 5 år.For å gjøre en lang historie kort så ble det skutt over 50 rådyr for henne på de 5 årene jeg hadde henne.Hun fant alltid dyr og jaget i dachs tempo med loser opp mot 2 timer.

Hva slags rase/blanding man velger går vel på smak og tidligere erfaringer fra andre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men mine påstander støttes nå hvertfall i litteraturen. Dine påstander, virker det som for meg, stammer bare fra din synsing.

 

Også Petiten kan være sent jaktmoden; det tar ofte et par sesonger før den er ferdig innjaget. Når hunden har nådd jaktmoden alder, kan det motsatte problemet dukke opp, særlig mot slutten av jaktsesongen. Gjennom økt trening og større erfaring blir lostidene stadig lengre.
Jakt med kortbeinte hunder. Liljeberg og Klaesson.

 

Herregud, hvor sneversynt kan man egentlig bli ? Du baserer dine synspunkter på en bok som ble utgitt for snart 10 år siden. I tråden om din egen hund, så kan jeg ikke finne noen særlige opplysninger om foreldre bak, så du har rett i at jeg ikke har mye grunnlag å uttale meg på akkurat der. Men det er vel rimelig klart at jeg ikke uttaler meg spesifikt om din hund.Du, drimot, drar med deg en hel rase under en kam. Videre leser jeg utifra tråden at du sier at du ikke har hatt mye tid til å dra ut i skogen med hunden, pga studier. Dette er en ærlig sak, men det er rimelig egoistisk å skylde på en sent utviklet hund, hvis du har lite tid til å ta den med ut i skogen. Samme hva du sier for å overbevise meg om noe annet, så er det antall timer i skogen som avgjør hvor god hunden blir.

 

I mangel av egen praktisk erfaring, så er det klart at det er greit å støtte seg til litteraturen, men det blir feil å påstå at folk som er ute 3-4 dager i uka, driver med synsing...

 

Ellers var det vel min feil at tråden dro ut litt OT her...

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg har merka meg, har vært det at de beste bikkjene har vært eid av de ivrigste bikkjeeierne.

Veldig mye sant i dette! :)

 

Ang valg av type rase/blanding, er min mening at siden jeg akter å legge ned 95% av min fritid i å få hunden min så god som mulig, vil jeg satse på renraset hund av best mulig jaktavl. Dette fordi jeg tror mange egenskaper er nedarvet, og at det gir et godt 'emne' å jobbe med. Dessuten har jeg lyst til å delta på jaktprøver og utstillinger.

Veldig enig i dette også. :) Men folk får velge som de vil og lyster for meg.

 

Når det gjelder diskusjonen om hvor tidlig en hund "våkner" kontra når den er ferdig innjagd så er det to litt forskjellige ting, og varierer fra individ til individ, fra hundeeier til hundeeier, og tildels kjønn (tisper vil statistisk være litt tidligere i gang, har jeg hørt). Selvsagt våkner ikke en hund tidlig som ikke slippes i skauen før den er fylt året, og antall timer i skogen betyr veldig mye ja. Genene må selvsagt også være av riktig sort jaktblod.

 

Jeg vet ikke hvor tidlig ute min hund ville vært sånn helt nøyaktig, for jeg slapp han ikke i skauen i perioden fra 4 mnd til 7mnd alder. Han jaga ikke da han var 4 mnd, men hadde sine første korte loser da han igjen ble sluppet 7 mnd gammel. Kanskje ville han jagd ved 6 mnd alder også? Eller ikke før han var året gammel hvis jeg ikke brukte de to første månedene jeg hadde han intenst og "riktig" i skogstilvenninga? Ved 1,5 års alder jaga han det jeg vil kalle bra, men utviklinga fortsatte etter det også. En god jakthund blir som regel bare bedre med erfaring og vett og modenhet, så når er den ferdig innjagd egentlig...? :wink:

 

Uansett er det ingen katastrofe om en hund (uansett rase) ikke jager skikkelig før den er 1,5-2 år gammel mener jeg, da en unghund bare har godt av å skynde seg langsomt. Dette har med både fysikk og psyke å gjøre. Mange hunder får en forkortet karriere (og liv) som jakthund fordi de ble presset for hardt som valper/unghunder.

 

Håper dette ikke ble for OT...

Link to comment
Share on other sites

En god jakthund er gøy å jakte med uansett rase,jeg synes alltid det er gøy å se/høre en god hund i aksjon.

At jeg er blitt så glad i denne blandingen er sikkert veldig tilfeldig,men jeg synes hun er bortimot den perfekte jakthund.Ihvertfall for meg.Hun jager både hjort og rådyr og legger av om det tar ut på langtur.

Jeg tror heller det er viktig å se hva man avler på av gener istedet for å se seg blind på en rase.Jeg er veldig uenig i dette at kullet etter en blanding er "lotto".Det er like mye lotto med en renraset hund.Alle hunderaser har en gang i tiden vært blandingshunder.

Ta nå feks Dunker og Hygen,i utgangspunktet en rase,som senere ble adskilt grunnet bevisst avl på farger og kroppsfasong.Disse blir nå igjen avlet sammen pga lite genetisk mangfold.Og de blir registrert som enten Dunker eller Hygen.Disse hundene har blitt de mest jaktpremierte innen begge raser og også etterkommerne etter disse.Så den "lotto" teorien holder ikke helt mål!!!

Men de har vært flinke til å velge ut hvilke hunder de ville avle på basert fra tidligere kull osv.

Ang innjaging så jager jeg alldri med de før de har passert året.Før det prøver jeg å gjøre de skogsvante og ta sporbevisene blod/fersk.Under hele det første året bruker jeg mye tid på dressur og innkalling.Dette må være på plass før jeg slipper for alvor.Såkallte jaktidioter tror jeg i stor grad kommer av liten eller ingen dressur.Alle hunder kan dresseres er min mening,en udressert hund er og blir eierens feil/lathet.Har man ikke mulighet til å bruke masse tid på hunden burde man heller ikke eie en hund.

Link to comment
Share on other sites

Hvor selektiv av informasjon går det an å bli? Jeg har aldri påstått at antall timer i skogen ikke har noe å si. But never the less er det et faktum at Petiten kan være noe treg til å våkne! Dette er forplantet i litteraturen det. Tror du virkelig dette er noe forfatteren har funnet på helt av seg selv? Om boka så er nesten ti år gammel tviler jeg sterkt på at Petiten har utviklet seg noe særlig mer fra den tiden. Og selvsagt er det forskjell på bikkjene... Det sier seg selv! De er forskjellige individer alle sammen.

 

Nei du, her er det ikke bare jeg som er sneversynt. I hovedsak påstår du at min bikkje er av feil blod, fra hva? Én setning! Er ikke dette sneversynt så vet ikke jeg!

Link to comment
Share on other sites

Krysser hannhund som er 50%drever,50%dachs med Tispe 50%drever,50%dachs.

(En teoretisk vurdering der en tenker seg at valpen arver pakka med drever gener eller pakka med dachsgener.)

Valp 1 100% drever (50% drever+50%drever)

Valp 2 50% dachs/50%drever

Valp 3 50%drever/50%dachs

Valp 4 100%dachs (50%dachs+50%dachs)

Avkommet vil ikke bli homogent, dvs stor forskjell i valpekullet.

Det er lettere å få homogene kull når En av foreldrene er homogen(reinraset)

Anbefaler derfor heller at du velger en reinraset hannhund.

En basset rase hadde sikkert vært spennende her.

 

(det ble brukt dachs i fremkryssingen av drever, slik at dreveren inneholder dachsgener). Dette kan forklare utsende til valpene ofte blir dachs når man krysser dachs og drever.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig uenig i dette at kullet etter en blanding er "lotto".Det er like mye lotto med en renraset hund.

 

Ja, jeg er helt enig, alle parringer er lotto. Derfor synes jeg at det er fornuftig å parre hunder som har dokumentert sine egenskaper i form av jaktprøver, dette er stort sett den eneste måleenhet vi har for å legge fram hundenes egenskaper for offentligheten. Hvis du kjenner både far og mor veldig godt, og liker disse hundenes egenskaper, så er jo dette nok i seg selv. Jeg ser lett ditt ønske og formål med en slik parring, som sagt har jeg gjort det selv. Det er imidlertid greit å tenke på at man antakelig kan få en like bra hund utav et renraset individ.

 

Hvor selektiv av informasjon går det an å bli? Jeg har aldri påstått at antall timer i skogen ikke har noe å si. But never the less er det et faktum at Petiten kan være noe treg til å våkne! Dette er forplantet i litteraturen det. Tror du virkelig dette er noe forfatteren har funnet på helt av seg selv? Om boka så er nesten ti år gammel tviler jeg sterkt på at Petiten har utviklet seg noe særlig mer fra den tiden. Og selvsagt er det forskjell på bikkjene... Det sier seg selv! De er forskjellige individer alle sammen.

 

Nei du, her er det ikke bare jeg som er sneversynt. I hovedsak påstår du at min bikkje er av feil blod, fra hva? Én setning! Er ikke dette sneversynt så vet ikke jeg!

 

Det må være tillatt å være såpass selektiv av informasjonen, at man velger praksis foran teori. Men som sagt, har man ikke praktisk erfaring, så må man jo bare velge å stole på litteraturen. Du fastslår jo at det er et faktum at en hel rase er i besittelse av et visst genetisk anlegg. Jeg synes fortsatt det er ganske friskt å skylde på rasen utifra ti år gammel litteratur, hvis man ikke har tid til å ta med hunden ut i skogen. Jeg regner med du også har oversikt over hvor mange Petiter disse to forfatterene har jaget inn ? Det kan være greit å være litt kritisk når man leser en bok også.

 

Ti år er faktisk lang tid, når vi snakker om en rase som har hatt en slik rasende utvikling mtp antall nyregistrerte individ pr år. Så sent som på 80-tallet, var det omtrent opplest og vedtatt, at Gordonsetteren var nærmest en renavlet skogsfuglhund. Idag fungerer vel Gordonsetteren like godt på høyfjell som andre fuglehundraser, likeledes får du vel minst like gode skogsfuglhunder av andre fuglehundraser enn Gordonsetter også.

 

Det var ikke meningen å fornærme deg for hunden din. Det er en kjent sak at dette er det verste du kan gjøre overfor en hundeeier, så også hos meg :wink: Jeg ser helt klart at det antakeligvis ikke er noe feil med blodslinjene du har, det er nok heller mangel av tid i skogen som gjør at hunden din er "sein"...

Link to comment
Share on other sites

Som flereher ser jeg ingen fordeler med bastarder. Den kan bli god og bedre enn reinrasa og dermed en ypperlig jakthund. Men antagelige kan du få en like god hund av rein rase, og dermed bidra i avl. Beagle er en av de eldste rasene av drivende hunder vi vanligvis bruker i Norge. Den er en av de med minst sykdom og lyter og er etter mitt syn noe helt annet enn drever som blei oppfunnet for få år siden og Dasch som må løpe rundt blåbærlyngen for å kommer fram. Denne forskjellen gjelder jo primært på hare. På rådyr er det jo bare greit at det går i sneglefart, men snakker vi hare, som stiller litt krav til bikkja, er reinrasa beage klart å foretrekke av de kortbeinte, og langt på vei langbeinte. Ja, dette er høyst personlige synspunkter. Det finnes glimrende dascher, drevere og kjøtere, og jeg respekterer selvsagt andres valg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har eller kjenner til en hannhund som er blanding mellom drever og dachs?

En som jager godt og med godt lynne.

Har ei tispe som er av samme miksen som jeg vil legge kull på.

Noen som kan hjelpe meg?

 

"Trådstarter spurte om dette spørsmålet. Han spurte IKKE om parringen er uetisk :!: "

Link to comment
Share on other sites

Har fått tak i hannhund jeg,gjennom kammeret :D

og det var meningen med denne tråden :)

Kunne godt ha krysset med en Basset som en av dere skrev og anbefalte, men de Bassetene jeg har jaktet med synes jeg har en veldig svingete jaktlyst,og jeg synes det er langt mellom de som blir gode.Men det kan jo være at jeg bare har vært med dårlige representanter for rasen sin.Og til du som anbefalte Beagle så er MIN mening at denne rasen faller litt igjennom,den går altfor fort på rådyr/hjort og som ren harehund synes jeg den er for liten,da hadde jeg mye heller valgt en støver.Og målet/losføringen på Beaglen liker jeg rett og slett ikke,men som sagt,dette er bare min mening.Men det er godt at ikke alle liker den samme rasen,det hadde jo vært kjedelig :) .Når det kommer til elghund så er jeg veldig trofast mot min rase(Jamthund),og forsvarer rasen med nebb og klør :lol:

Så jeg forstår rasefantastene godt.

En god jakthund for meg er ikke hvor mange pokaler/premieringer den har,men hvor mye vilt den finner og hvor mange skuddsjanser den gir eieren.

Men jaktprøver er jo gull verdt i forhold til å avle videre på de beste hundene,det er det ingen tvil om. Skulle noen av dere være int i en kryssningsvalp til sommeren,må dere være kjappe,har lovet bort 2 tisper og 1 hannhund allerede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...