Jump to content

Vekt på tiur?


lauritz

Recommended Posts

Normalvekt på voksen tiur i Norge er vel ca 4,5 kg, og noen gamle luringer passerer 5 kg, men de er det visstnok langt imellom. Det skal være felt tiur på over 7 kg på 60-tallet en gang. Så en artikkel i ett eller annet norsk jaktblad. den ble stoppet ut, dvs hodet og stjerten ble montert på en plate. Laboranten som gjorde jobben bekreftet visstnok vekta. Jeg for min del er litt tvilende til tiur på 7 kg.

 

Selv skjøt jeg min første tiur i fjor. Årskylling med vekt på 3,4 kg. Denne ble felt i oktober. De veier rundt 3+ i jaktåpningen vanligvis.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Variabelt fra område til område, og selvfølgelig avhengig av alder. Det går vandrehistorier om "trolltiuerer" på godt over 6 kg. Min størte er 5010 kg skutt på topp i Sverige... I Norge (nord østerdalen) 4845 kg... Er både heldig og litt dykig men feller i snitt 3-4 i året (det krever imidlertid mange jaktdager :D ) vekta på disse er fra 3 til 4 kg ( den minste er så langt "bare" 2450 kg).

Link to comment
Share on other sites

Midtnorsk tiur er noe større enn østlandsk. Finnmarkstiuren er også stor. Har skutt 3-4 stk over 5kg, den største var 5,7kg. Har kjenninger som har vært over 6kg, men ikke sett monstrene selv. Min minste tiur veide rundt 1,8kg :oops: .

Størrelsen på mange pattedyr og fugler er større jo kaldere strøk de befinner seg i, dette har blant annet med varmetap (volum/overflate-fordelen) å gjøre. Vinterkosten og særlig antibeitestoffene i furu betyr en del for hvor store tiurene blir. Det er gjort forsøk på dette, og det er dels store variasjoner mellom antibeitestoffer og kvae i Hedmark, Trøndelag og Finnmark (men ikke spør meg om kildehenvisning på strak arm :wink: ).

Her er en på 5,1kg.

2zqbdx2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv skjøt jeg min første tiur i fjor. Årskylling med vekt på 3,4 kg. Denne ble felt i oktober. De veier rundt 3+ i jaktåpningen vanligvis.

Hvor i landet er dette? Skjøt selv en årskylling i år, riktignok 11. september og den veide ikke mer enn 2.5 eller noe sånt. Dette var på Østlandet.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt den på Ringerike i midten av oktober. Kameraten skjøt en denne sesongen, også i midten av oktober, og den også veide 3,4 kg. Leste boka til per Søilen om "Skogsfugljakt"-forøvrig en glimrende bok- og han skriver at normalvekt på tiur i jaktåpning er 3 kg +-

Men er det tiur fra omlagte kull kan de være nede i 2-2,5 kg. Så skal jeg tro det jeg leser rundt omkring, så er nok 3 kg + "normalt i september, og 3,4-3,5 kg normalt i oktober. For årskyllinger vel og merke. Mens normalvekt for voksen fugl er 4,5 +-

Link to comment
Share on other sites

Skjøt den på Ringerike i midten av oktober. Kameraten skjøt en denne sesongen, også i midten av oktober, og den også veide 3,4 kg. Leste boka til per Søilen om "Skogsfugljakt"-forøvrig en glimrende bok- og han skriver at normalvekt på tiur i jaktåpning er 3 kg +-

Men er det tiur fra omlagte kull kan de være nede i 2-2,5 kg. Så skal jeg tro det jeg leser rundt omkring, så er nok 3 kg + "normalt i september, og 3,4-3,5 kg normalt i oktober. For årskyllinger vel og merke. Mens normalvekt for voksen fugl er 4,5 +-

Skjønner, jeg skjøt min i Våler i Hedmark.

 

Et elendig bilde av fangsten, to orrhønekyllinger øverst, nevnte tiurkylling til venstre og antageligvis en på 1 1/2 år til høyre.

 

40074197.th.jpg

 

Nokså skrøpelig :(

 

 

Ble også en eldre fugl på meg samme helgen, 4.4kg, min femte noensinne! Vanvittig flotte fugler :)

 

01ar.th.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ikke for å strø salt i såret, men den så litt stusselig ut den til venstre. Det sies at den beste maten er tiurkylling!

Men den til høyre ser ut som årsfugl den og? 3. svingfjær er kortere enn nr 2 og 4 så vidt jeg kan se?

 

Den minste er nok en fra ett omlagt kull vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

Det er meget mulig at det er en årskylling og! Jeg er ikke så stødig på kjennetegnene til årskyllinger sånn bortifra generell størrelse. Vektmessig kan det stemme overens med de "normale" vektene da denne var 3.4kg eller noe sånt.

 

Det skal også sies at begge fuglene smakte fortreffelig, på selveste nyttårsaften ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er meget mulig at det er en årskylling og! Jeg er ikke så stødig på kjennetegnene til årskyllinger sånn bortifra generell størrelse. Vektmessig kan det stemme overens med de "normale" vektene da denne var 3.4kg eller noe sånt.

 

Det skal også sies at begge fuglene smakte fortreffelig, på selveste nyttårsaften ;)

 

Tiurens alder kan bestemmes ut fra utseende; en ungfugl har gulbrunt nebb og smale, avrundede halefjær. En gammel tiur har derimot grått nebb og brede, tverrskårne halefjær.

Årskyllinger er 3 svingfjær kortere enn de øvrige svingfjærene, og holder du den i underdelen av nebbet, vil det brekke av fuglens egenvekt

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i Valdres, relativt høyt i terrenget (7-900 moh). Er heldig hvis jeg får en tiur pr sesong... De siste 3 jeg har skutt har veid hhv 5,0 - 4,7 - 4,6 kg. De 2 største er stoppet ut, se bilder nedenfor (mobil-kvalitet...).

 

Husker jeg ikke feil er vel en av de største tiurene som er registrert / bekreftet i senere tid også skutt i Valdres. Mener den var på 6,2 kg. Her er litt om den, i tillegg til andre sværinger: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=40941&p=471519&hilit=stor+tiur#p471519

 

normal_DSC00231.jpg

Tiur i spill 5,0 kg (vingespenn: 121 cm / lengde nebb-stjert: 95 cm) / røy 2,5 kg

 

normal_DSC00228.jpg

Tiur flygende 4,7 kg (vingespenn: 118 cm / lengde nebb-stjert: 93 cm)

 

normal_08102010295.jpg

Guttungen med høydepunktet fra sist høst.... 4,6 kg.

Link to comment
Share on other sites

I 1986 eller 1987 var jeg med å kontrollveie en skikkelig rugg av en tiur, den ble levert inn til en preparant jeg kjenner. Preparanten ringte meg den dagen tiuren skulle komme inn til ham, og sa jeg fikk ta meg en tur- jegeren påsto tiuren måtte veie 7 kg, og preparanten visste dette uansett var noe å se på for en fersk jeger- som jeg var den gangen. Jeg var med der og målte og veide tiuren, og den var 105 cm fra nebbspiss til stjertspiss, liggende flatt på ryggen. Tiuren var ett stykke unna de 7 kg jegeren hadde påstått, men 6,2 kg dro den vekta til. I dag vet jeg det er en enorm vekt på en tiur- sjøl om både vi som veide tiuren og jegeren den gang nok hadde forhåpninger om at vekta skulle strekkes enda nærmere 7-tallet. Tiuren var så vidt jeg hugser skutt i Trøndelag, og var ett riktig prakteksemplar på alle måter. Skal høre med preparanten når jeg er i kontakt med ham igjen om han har tatt vare på notater og bilder av denne tiuren, og eksakte opplysninger mht hvor den ble skutt. Vi veide og målte noen andre store tiurer etter denne også, men jeg mener å hugse at ingen av disse var stort over 5 kg. Liggende på avispapir så også disse tiurene formidable ut, og å bedømme/anslå størrelse og vekt på en tiur er ut i fra ett bilde tror jeg er vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

skøyt min første tiur i år etter 4 år med skogsfugl jakt. må være det gjeveste jaktminne til nå! den ble veid til hele 5 kilo og var en skikkelig rugg. Ble skutt litt sør for nybergsund og vesta for østby i trysil komune :-) må legge til at jeg har skutt en del orrfugl der, men tiuren har jo klart å snike seg unna hvert år. Men i år var året og jeg skal bort en tur til helga å se om jeg ikke får felt en til i topp nå som det har kommet en del snø :-D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...