Jump to content

Flåing av Predatorer


fangstgutten

Recommended Posts

Hei, ser at det er flere som lurer på hvordan man flår Rev,mår,mink, osv. Så tenkte jeg skulle vise hvordan man kan gjøre det. Fikk en tlf av en jeger, som sønnen hans hadde skutt en fin han rev på 7 kg, han lurte på om jeg kunne flå den for han.

 

112902_s.jpg

Reven.

 

112903_s.jpg

Begynner med bakbeinet. Siden denne skal henge til pynt, flår jeg sånn at potene er med.

 

112904_s.jpg

Når man kommer til siste leddet så klipper man av klørene.

 

112905_s.jpg

Da er hele poten med på skinnet.

 

112906_s.jpg

Når begge potene er av flår jeg videre ned låret og rundt anus. Begge snittene skal møtes ved halen. Så river man skinnet litt ned sånn at man får tak i halerota.

 

112907_s.jpg

Ta to fingre rundt halerota å klem som søren og dra halen ut av skinnet. Må ta i skikkelig og hold presset med fingerene, eller så kan halen ryke.

 

 

112908_s.jpg

Når halen er dratt ut, så henger jeg reven opp. Da er det bare å bruke håndmakt. Dra skinnet nedover.

 

112909_s.jpg

Når man kommer til fram beina, flår man ned til armhulen. Ikke trvers over til det andre benet.

 

112910_s.jpg

Rundt hodet må man bruke kniven litt. Når man er ved ørene lager man et lite snitt i ørebrusken, ta fingeren ned i øret å snitt forsiktig bak.

 

112911_s.jpg

Skjær forsiktig bak leppa på reven når man kommer til munnen. Nesa snitter man rett ned når man ser skillet.

 

112912_s.jpg

Så har man et fint skinn :wink: Salt eller tørk skinnet med en gang.

 

Jeg bruker samme metode på mår,mink,røyskatt. Del gjerne andre måter eller annet vilt hvis noen vil :)

 

mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra tråd! Om det er mulig å supplementere med flere bilder rundt flåing av hodet, så ville dette kunne blitt en kjempebra tråd for portalen. Nå har jeg kun flått skinn til utstopping, så der er det enda viktigere at det skjæres riktig rundt alle ansiktshull. Gjennom den biten jeg opplever mest tvil om hvor jeg skal dra kniven.

Link to comment
Share on other sites

kjempe tråd dette... har to mår i frysen som jeg tenkte jeg måtte prøve å flå. aldri gjort det før så da var det topp noen kunne vise me masse gode bilder å info...

 

Hva annet må jeg gjøre me skinnet når jeg har saltet det... er det ferdig da eller skal det gjøres noe mere?? å hvor lenge skal det saltes??

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal bruke skinnene til å sy ting, kan man da bare skjære av skinnet et stykke nedpå foten? Ved kneet (eller er det albuen?) f.eks. Så kan man levere føttene for skuddpremie og slipper å bruke masse tid på tærne. Men det er mulig garveren vil ha skinnet helt?

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra tråd! Om det er mulig å supplementere med flere bilder rundt flåing av hodet, så ville dette kunne blitt en kjempebra tråd for portalen. Nå har jeg kun flått skinn til utstopping, så der er det enda viktigere at det skjæres riktig rundt alle ansiktshull. Gjennom den biten jeg opplever mest tvil om hvor jeg skal dra kniven.

 

 

Mens du venter på bilder kan jeg kort si det slik : Skjær endel høyere enn du tror (når dyret henger etter bakbeina) Det er lettere å pusse vekk litt kjøtt/hinner på hodeskinnet etterpå enn å reparere hvis du får med for lite skinn rundt øyne, ører og munn.

Link to comment
Share on other sites

C.E.A. - har etter hvert fått det til, men hadde et par forsøk som ble skåret skummelt nært. Mest fordi jeg ikke visste hva jeg skulle se etter og strengt tatt bare gikk for fort nedover skallen med kniven, og ikke så noe som helst til øyne/ører før jeg hadde hull i skinnet :cry: Men det har gått greit nok, fattern har fått lappet alle sammen til å se ut som det de skal være.

Link to comment
Share on other sites

Kjempetråd!

 

Kan du si noe om følgende:

 

A. Temperatur på dyret før flåing.

B. Verktøy som trengs.

C. Behandling av skinnet umiddelbart etter flåing. Du sier noe om salting og tanning, men hva innebærer dette egentlig?

 

 

Det er en fordel å flå dyret varmt, nyskutt men det går greit om det ikke er det også. Det må ikke være beinfrossent, da blir det vanskelig.

Kniv kan godt være en skalpel eller annen liten kniv. Videre trenger man en rund stokk til å tre skinnet innpå (med hårene inn) når man skraper det.

Der finnes skraper som er laget til formålet ellers kan man bruke en meget sløv halvstor kniv. Husk mye sagspon til skrapingen.

Tane er det man spenner skinnet opp på for å tørke det når det er ferdigskrapt og reint. Jeg bruker å tane det med hårene inn en stund, for så å snu det å la det henge løst på tana resten av tørkeperioden. Eller man kan bruke "trekkpapir" på tana og spenne det opp med hårene ut og la det være slik til det er tørt. Ved oppspenningen bruker man en slags tegnestifter til å holde det på plass og for å brette ut alt så der ikke blir folder. Framlabbene spiler man ut med tannstikker el.l.

Man stifter ei stiv papp-plate langs halen slik at den blir flat under tørking.

 

Ikke så lett å skrive om alle småting, det må nesten sees, men håper det hjalp litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Leiter litt rundt på nett etter hva et gaupeskinn er verdt. Jeg fant denne tråden, og det ser ut til at dere her kunne hatt noe peiling på det. Har arvet et flott gaupeskinn med utstoppet hode, og vurderer og selge dette. Noen som vet evt. hvor mye jeg kan ta for et slikt?

Mvh Gro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...