Jump to content

Rifle til nybegynner med ryggproblemer.


svennand

Recommended Posts

Hei.

 

Skal ta jegerprøven asap. og er på utkikk etter ei rifle som dekker mitt behov=)

 

Hovedtanken er å bruke den til hjortejakt. 50% av grunnen for å begynne med "jakt" hobbyen er for å komme seg ut i fjellet.

Fikk i 2008 en ryggskade som gjør at ryggen ikke er spesielt glad i veldig tung bæring osv.

Ser derfor for meg en jaktrifle som er lett å ta med seg på tur og ikke så veldig framtung.

 

Har ingen tidligere erfaring med jakt, men har holdt på med konkurranseskyting i ca 7år tidligere.

Til referanse har jeg to Sauer gevær ala 6,5mm og 22mm. og disse er i mine øyne for tung for meg.

Da jeg pr dags dato er "ansatt" av Nav er ikke økonomien helt på topp, og en billig nybegynner rifle er å foretrekke.

Lest litt på nettet at 6,5x55 eller 270 riflene er å anbefale og at man bør ha fast kikkersikte kontra zoom.

 

Noen tips?

Lest litt i trådene her og ser at Weatherby .308 rifla blir anbefalt. den var i hvert fall billig=)

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... in-9004420

 

Hvordan er reglene på dette?

Om jeg for eksempel ønsker å gå på småvilt jakt. Kan jeg da bruke 6,5x55 , .308 eller 270?

 

Mye av poenget er jo å komme seg litt vekk fra hverdagen. Få oppleve naturen på sitt beste med overnatting i fjellhytte osv.

Link to comment
Share on other sites

det var kjapt svart.

Har ikke noe formening om hvor lett riggen må være da jeg ikke har noe referanse fra tidligere jaktvåpen=)

Så lett som mulig må vel være mitt kortfattede svar.

Samt at jeg ikke ønsker rifla for mye framtung, da dette er en dreper for ryggen (skade mellom skuldrene og korsrygg)

Nå er jeg ikke sikker på vekten til Sauer 22mm men det våpenet er i hvert fall alt for tungt.

 

Ser for meg at plastskjefte kan være å foretrekke osv. selv om det ser mye penere ut i tre.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ikke dumt!

 

Stort bruksområde samtidig som jeg synes den i svart finish var veldig fin.

Tok seg veldig dot ut med sølvdetaljene fra sluttstykket osv.

 

Sweet, da skal jeg holde øynene åpne på brukten=)

 

EDIT:

Eller dvs må vel først få tatt jegerprøven, regner med at man ikke får våpenløyve før dette er i boks?

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan søke å se om du finner en Marlin XS7 i kal 308. Jeg har en slik,å er meget fornøyd. Nå har jeg oppgradert min litt slik at vekta ikke er slik du ønsker. Men urørt med en liten ok kikkert er den rifla et meget godt kjøp. I min blogg..jaktblogg..i min signatur kan du se under poppulære innlegg..å killer`n min. Dær er det bilder.

Link to comment
Share on other sites

De fleste rifler i basis utførelse passer ditt tenkte bruk.

 

Tikka T3 lite, Howa i simpleste (letteste) utgave, Remington seven o.s.v.

 

Kaliber: 308w.

 

Hva jeg ville ha gjort i din situasjon (merk at dette er min oppfattning):

Kjøpt ny eller brukt Howa 1500 (Hogue 3.2kg, Hunter 3.0kg, lightweigth 2.9kg, eller Ranchland compact 2.9kg) kappet pipa på 44cm (så man kan gjenge opp igjen løpet ett par ganger om noe skulle gå til hel) montert demper (t.d. S&L Hardcore TMD45 Twister), ett relavtivt lett sikte med ca 40mm objektiv i passende ringer. Og vips har du en lett og håndterbar rifle som sansynligvis er mer enn presis nok til det meste av jakt. Kombiner dette med sidemonterte hurtigfester for bæring med dobbel (skiskytter) reim, og komforten burde være godt i varetatt for bæring over lengre distanser.

 

Jakdepotet leverer vel pakke priser fra ca 6000kr til 12000kr m/sikte + ett par tusen til for demper og montering (kapping burde man få med i prisen ved gjenging), samt + ca 1000kr om man ønsker rustfri utførelse.

 

Merk at oppskriften kan brukes på alle lette rifler i kal 308w. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kimber Montana er en del lettere enn remington seven, men nå er vi inne på flisespikkeri. Jeg tror ikke 200 gram hit eller dit er avgjørende for ryggen din.

Finn ut hva lommeboka tåler og gå derfra. Jeg har hatt "mengder" av remington seven og noen kimber opp gjennom. Disse stiller i samme klassa ang vekt, men kimber montana har alt rett fra esken. Tenker da på kontrollert mating, sikring og stokk.

 

Ligger ei under salg sidene 8)8)8)

Komplett rigg i rette kalibreret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg er litt i samme situasjon, med en rygg som har gitt opp i litt for ung alder. Skaden min sitter lavere enn din, men jeg er ekstremt kilen på vekt og bærestilling hvis jeg skal ha noe ut av dag 2 og 3 ute.

Min erfaring så langt er at man ikke må se seg blind på rifle vekta, det er totalen over beltet som knekker deg. Det under teller også, men ikke i samme grad.

Jeg har 10kg som komfortvekt og 12-13 som maks vekt gitt at sekken er riktig pakket og tilpasset, jeg kan bære litt under egen kroppsvekt en stund når det trengs, men da er det hviledag og "yoga øvelser" som gjelder etterpå,

Så vei alt du skal drasse med deg, det blir fort vekt av 400g kniv i en lomme, 20 ekstra skudd i en annen osv. Stor forskjell i vekt på klær også, for meg betyr det at komfort tinga blir igjen hjemme så samt jeg ikke er ute med en god kompis som melder seg frivillig til å ta et par ekstra kilo.

Det som er litt kjipt mtp din situasjon er at lett og bra utstyr ofte er dyrt, men er man ærlig med seg selv så er det mye i sekk og lommer som er nice to have og ikke need to have.

Uansett så er tur ut i ulendt terreng bra for oss med skrale rygger så lenge en holder vekta nede. Glemte nesten å si at jeg selv gikk for en tikka t3 lite i 6.5, som er kappa og dempa, liten endring i tyngde punkt og total vekt.

Lykke til med den trivelige delen av rehabiliteringa.

f

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...