Jump to content

Trenger ladedata 357 mag, 200gr kule


Nyati

Recommended Posts

Renington og Hornady sine 200 grain´ere er rifle kuler og vil om det er til jakt, ikke ekspandere i hastigheten det spørres om. Håndvåpen kuler i noe lavere vekt, er i hvertfall for XTP sin del konstruert for å ekspandere ned til det hastighets området, men 320 m/s ved munningen, fører til god del lavere hastighet noe lenger ut og problem med ekspansjon også på XTP kulene. Uansett vil du ikke kunne få eksakte data, som gir rett under lyden, men det hører du deg nok greit fram til :D Vil tro 38 spec ammo ligger i rett område fra rifla.

Link to comment
Share on other sites

Skal lade til 357mag rifle med lyddemper.

Vil bruke 200 gr kule, Remington eller Hornady.

Vil helst bruke Vitavouri krutt

 

Kan noen hjelpe meg med ladedata? ca 320m/s

 

 

Har ikke brukt 200 grain kuler, men mye 180 grains mantla HP el FP kuler.

Brukte da 4,5 grain med N320.

Gav utgangshastighet på ca 330-340m, litt avhengig av temeratur.

 

Ble skutt i Winchester mod94 med Alm-demper.

 

Vil tro du kan bruke samme ladning eller litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Løpslengden spiller jo en viss rolle her.

Jeg ville ha brukt magnum hetter.

Men vil anta at du vil ligge rett i underkant av 300m/s med 4,5 grain N-320 krutt.

Men dette kommer jo og an på hvor trangt løpet ditt er.

Men du kommer hvertfall ikke opp i noe farlig trykk med denne ladningen.

 

Jeg hadde ladet med 5,5grain N-320 og jobbet meg ned, og skutt over en kronograf.

 

Refferanse: Tidligere erfaringer med sub ladninger..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok heller satset på 3N37 og laveste ladningen i Vihtavuori tabellen. Et rifleløp gir ganske mye motstand og hastighet med hurtig brennende krutt, kan godt være lavere i ei rifle, enn i en pistol i samme kaliber. Dette ble vist i siste Handloader med 45 Colt i to Rugere, hvor faktisk korteste løpet i enkelte kombinasjoner, gav best hastighet. Det er et helvette å få ut ei mantla kule, som har satt seg fast midt i et rifleløp. Bly er mye enklere og det er kanskje heller ikke uten grunn at de reduserte data jeg finner med 200 grs i 357,utelukkende er med blykuler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...