Jump to content

Lengsel til fjellet- Turrapport fra Setesdal Vesthei


Koie

Recommended Posts

Heia og fjellet har alltid vært min stil. Her finner jeg stillheten og her trives jeg best. Etter å ha lest i forumet en stund synes jeg det er på tide med en fjellrapport fra undertegnede. Turen ble gjennomført sommeren 07.

 

Etter en hektisk avslutningsuke på mitt andre år på videregående var det på tide med en skikkelig fjelltur etter ørreten. Jeg hadde søkt meg til et spennende område jeg ville prøve haspelstanga; nemlig Setesdal Vesthei.

 

bilde1hi5.jpg

 

Endelig av sted med sekk, haspelstang og ensomheten. Jeg kjente fort på pustefrekvensen at det var en stund siden jeg hadde gått med tung sekk, så tempoet ble det så som så med. Uansett, kilometerne gikk avgårde men vannet hvor teltet skulle stå til kvelds lå fremdeles 12-13 kilometer unna.

 

 

Under en liten matpause går jeg meg en liten runde langs en grunn elv for å speide etter fisk. Plutselig støkker jeg et fjellrypekull, som tar til vingene med lynkjappe slag, for bare å lande i neste røys 50-60 meter unna. Nå starter "jakta"- Jeg åler meg forsiktig tilbake til ryggsekken der telelinsa ligger. Deretter åler jeg meg mot kullet; 50 meter..40 meter.. rypene blir større og større. Før fjellrypene sier takk og farvel får jeg knipset akseptable bilder. Morro!

 

bilde2dh9.jpg

 

 

bilde3bj1.jpg

 

 

Det går mot kveld første dag og ennå har jeg ikke fått den første fjellørreten til tross for timesvis innsats. Jeg konkluderer med at det det er for vindstille Nesten mørbanka i leggene etter hard jobbing hele dagen kaster jeg meg inn i teltet og sovner på flekken.

 

Jeg klør meg søvnig i øynene og myser ut av teltet. Overskyet; "perfekt turvær "utbryter jeg høyt. Alene på tur snakker man med seg selv. (Iallefall jeg) Et par-tre brødskiver slukes i en fart, før jeg prøver haspelstanga videre. Nesten alle mine våpen får prøvd seg, og det betaler seg. Turens første ørret tatt på en svart panther-martin spinner, spreller i lyngen; ikke en kjempe fisk men akkurat stor nok til en god middag.

 

Boligen slås opp ved foten av fjellpartiet Rjuven, og jeg forbereder meg på en behagelig og flott etappe over fjellet påfølgende dag; slik skulle det ikke bli.

 

bilde5xq7.jpg

 

Jeg våkner av et helsikes bråk; teltduken blafrer det den er god for, og jeg må bruke makt for å støtte den miderste stanga i tunnelteltet mitt. (I ettertid finner jeg ut at samtlige stenger ble varig bøyd seg i den sterke vinden.) I tillegg til vinden plasker det tunge regndråper vannrett mot duken.

Nedpakkinga av teltet har sjeldent gått kjappere, men jeg klarer ikke å unngå å bli iskald på hendene i det kalde sommerværet.

 

Heldigvis følger jeg en merka sti over fjellpartiet, slik at det er forsvarlig å gå selv om det er relativt dårlig sikt. Jeg hadde nok vurdert en annen rute om så ikke var tilfelle pga sikten.

Steinura er såpeglatt og tempoet må bli rolig dersom jeg skal kunne gå trygt med sekken som veier godt over 20 kg.

Jeg forbanner ekstrautstyret jeg tok med meg; kamerastativ, telelinse, lesestoff og alt annet. Men ingen hører meg; kanskje bare en flokk villrein i tåkehavet.

Idet jeg når det høyeste punktet over fjellet starter det å sludde. Makan!

 

Tilbake i "lavlandet" på rundt 950 moh, må jeg bite i det sure eplet idet jeg legger med inn på en turisthytte. I utgangspunktet var planen å bruke telt alle dagene, men teltlivet var ikke innbydende akkurat nå. Gradestokken på hytta viste 1+.

 

Siste dagen skal bli mye bedre værmessig. Fortsatt er det overskyet og kaldt, men plaskregnet har idet minste godt over til regnbyger. Jeg fisker meg sørover, og det biter litt.

 

40809.jpg

 

Ved middagstider kommer jeg over en frodig moltemyr. Bedre dessert fersk fra fjellheimen skal man leite lenge etter!

 

bilde4bi3.jpg

 

Turen gav meg noen svar, men minst dobbel så mange spørsmål. "Hva lurer bak den fjellrekka eller den knausen der. Er det fisk i de vannkjedene langt der borte?"

De værbitte fjellområdene mot sør gir meg en enorm lengsel; jeg må tilbake hit.

 

 

God sommer og skitt fiske! Jeg oppfordrer herved andre til å legge ut turrapporter og.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig respons.

 

Jeg brukte Bergans Kompakt 3. Et helt ok telt. Har brukt det både sommer og vinter i fjellet men jeg ville nok vært litt skeptisk til teltet i en vinterstorm. I tillegg er teltet noe tungt. (3,5 kg)

Link to comment
Share on other sites

Hei Podle. For tiden bruker jeg Canon EOS 400d m 18-55mm f3,5-f5,6 objekt. Fjellrypebildene er tatt med 300mm f4 IS USM-objekt.

 

Teleobjektet (300mm'eren) er jeg veldig godt fornøyd med. Rask autofokus og pålitelig linse. Standardobjektet som leveres med 400d er bare sånn passe; kunne med fordel hatt noe bedre lysstyrke og bedre autofokus. Har derfor planer om å invistere i et bedre normalzoom-objekt.

Link to comment
Share on other sites

Fin rapport fra Norges fineste området :wink: Rundt og i Rjuven jakter jeg hver høst, ingen plass man finner freden på samme måte. Og det beste er at ingen tror det finnes slike områder her i Aust-Agder, så man ser stort sett ikke folk hvis man holder seg vekk fra turiststiene.

Link to comment
Share on other sites

Joda Egil; bilder av uvær skulle jeg tatt; men fant det best å finne lyd for uværet istedet. Hadde ikke en tørr tråd på kroppen!

 

Jeg så til min fortvilelse at bildene var kuttet i høyre kant; tok meg derfor bryet til å skalere dem ned til egnet størrelse. Kan noen bekrefte at hele bilderammen vises nå?

Link to comment
Share on other sites

Hei Koie, ja bildene ser bedre ut nå.

Hvis dem er over 600pixler bred får de ikke plass.

Jeg bruker et program som heter photo filtre til å skalere dem ned med.

 

Det er fint med uværsbilder også, men ikke bestandig like motiverende å rumstere med fotoutstyr når en er våt og kald :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...