Jump to content

Duracoat + epoxy/araldit, går de sammen?


KapteinTJ

Recommended Posts

Hei.

 

Sitter med et lite prosjekt på en CZ 527. Planen er kydexforhøyer, demper og duracoat. Jeg skal også å bygge på stokken i lengde. Der har jeg tenkt å bruke Loctite sin epoxy til å få jevnet ut overgangen mellom forlengeren (skjærer til en forlenger i tre) og kolben, samt til å fylle hakk og skader. Kommer en egen tråd her, når alt er i hus og jeg har fått begynt skikkelig.

 

Så spørsmålet er som følger; Vil Duracoaten reagere med epoxy? Og er det noen som har erfaring med duracoat og reaksjoner med stokkens lakk? Har søkt her på forumet og googlet litt, men finner lite om akkurat dette.

 

[edit: småfeil]

Link to comment
Share on other sites

Helt sikker på det? Jeg har alltid trodd den var basert på polyuretan.

Du også nå :roll: , PÅ " jeg tror" bølgen - tro i kirka du Fulmen. Sikker som jeg er på at du hadde trodd det var epoxy om jeg hadde sagt PU - skal jeg la deg finne rett svar selv.

EDIT: Alt for arrogant innlegg på usikkert grunnlag. SE lenger ned i tråden.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikker som jeg er på at du hadde trodd det var epoxy om jeg hadde sagt PU

 

Øh?

 

Jeg leste meg faktisk litt opp på dette for et par år siden, men nå har detaljene blitt litt vage. Jeg ville derfor ikke si noe bastant, men jeg mener å huske at det var basert på PU.

Har det noe å si? Kanskje, kanskje ikke. Men det kunne jo hende at svaret mitt fikk andre med mer peiling på maling til å komme med noe matnyttig.

 

Forøvrig ville jeg fjernet gammel lakk for et slikt prosjekt. Ikke bare med tanke på reaksjoner mot Duracoaten, du vet heller ikke hvor sterk den lakken er.

Link to comment
Share on other sites

Det vil overraske meg hvis duracoat er en tradisjonell epoxy.. Jeg jobber med div malingsprodukter daglig og har alltid sortert duracoat mentalt som en kraftig modifisert polyuretan. En umodifisert epoxy er det definitivt ikke, krittingen alene ville gjort denne totalt uegnet som toppstrøk. Dessverre blir alt som har to komponenter i det daglige omtalt som epoxy. Det kan også forsåvidt dreie seg om en av-art basert på en silanbasert finish, muligens pigmentert med sink??? Men en ren epoxy er det nok ikke!!

Men fint blir det!

Link to comment
Share on other sites

btw: Araldit er en ren polyamid epoxy spesifisert for sitt bruk:liming /lav fleksibilitet. Det kan i teorien oppstå mindre problemer hvis man legger en polyamin epoxy utenpå, eller polyuretan for den saks skyld og deretter utseeter det hele for brå temperaturforandringer. Derfor ser jeg at durano selger spesialprodukter for deler som utsettes for høye temperaturer.

Derimot har jeg sett grundig varmskyting av duracoatete løp, men aldri antydning til problemer!!

Link to comment
Share on other sites

Når folk da snakker om duracoat, referer dere til et spesifikt merke?

 

Dette firmaet selger det som en polyuretan miks, en-komponent kaller de det selv ihvertfall:

http://www.turtleplastics.com/applicati ... -Specs.pdf

 

Dette firmaet kaller det en epoxy, to-komponent:

http://www.coatings.com.au/PDS_DURACOAT ... __V.2_.pdf

 

Jeg aner ikke, men det er kanskje behov for å være mere spesifikk når en snakker om "duracoat"?

Link to comment
Share on other sites

YadaYada... :oops:

 

Min tur å være rævhøl, påstå og ta feil... kanskje. :oops: Igjen.

Alle steder jeg har lest om Duracoat henvises det til at det er en "two-part epoxy", "Lauers Epoxy paint", "epoxy based, hard finish", "epoxy", osv.

Nå har jeg gått igjennom EN DEL referanser til Duracoat, og nesten alle (og alle som sier noe om sammensetningen) nevner det som epoxy. Imidlertid er disse på samme måte som min påstand over, kun påstander - jeg finner ikke referanser noe sted.

Noen som selger det, eller forklarer hvordan det skal brukes, referer til det som epoxy.

 

Det diskuteres også på andre disk. forum hva det egentlig er - de fleste heller mot epoxy, langt de fleste. MEn de nokså få som later til å ha greie på maling og slikt, heller mot "urethane-based", eller "polyurethane". Ingen konkluderer.

 

Min konklusjon er at jeg trodde jeg visste, da jeg hadde lest det - imidlertid hadde jeg ikke vært kritisk til kildene mine. DET var Fulmen derimot, og til sin egen hukommelse.

Jeg velger å tro at det er en slags epoxy fram til noen kan vise til noe troverdig. (linkene over har jo ingenting med Lauer-Duracoat å gjøre)

 

For trådstarters spørsmål har det inggen betydning, polyurethane fungerer 100% utmerket oppå epoxy - jeg har vært med å sprayet hele fly med polyurethane oppå epoxy. De reagerer iallefall ikke med hverandre.

 

Uansett, jeg er ikke istand til å konkludere 100%.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min tur å være rævhøl

Pyttsann, kan skje den beste (tilogmed meg, selv om det er sjeldent) :mrgreen:

 

Alle steder jeg har lest om Duracoat henvises det til at det er en "two-part epoxy"

Jeg mistenker at toaal har rett i at alt som er 2-comp er "epoxy". Ryktene vil ha det til at DuraCoat er Polane produsert av Sherwin Williams, de oppgir det som en polyuretan-emalje.

 

For trådstarters spørsmål har det inggen betydning, polyurethane fungerer 100% utmerket oppå epoxy

Og det er vel det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...