Jump to content

Engelsk Springer Spaniel


Tetanus

Recommended Posts

Heisann!

 

Om 2 uker blir det familieforøkelse. Vi får da gleden av å få Chico i hus. Han er en Engelsk Springer Spaniel, men ikke av typen working. Valpen heter Dallas fra kennelen, men vi kommer altså til å bruke Chico som hverdagsnavn.

 

Jeg har aldri hatt valp før, så for meg er dette helt nytt. Min samboer har hatt valp før, så hun har forberedt meg på litt styr i begynnelsen.

 

Jeg er svært spent på denne rasen da jeg ikke har erfaring med den fra før. Dette med støtende fuglehund er helt nytt for meg, jeg har kun jaktet med stående før, så det skal bli spennende å få prøvd seg litt på denne jaktformen også. Jeg har et helt bibliotek med jaktbøker liggende på nattbordet som jeg som smått begynner å komme meg igjennom, men føler meg ikke i det hele tatt utlært på området. I det hele tatt føler jeg det som jeg har tatt vann over hodet :D

 

Lover å få lagt ut litt bilder etterhvert, men siden det ikke er endelig avklart hvilken valp som blir vår så venter jeg litt med det. Kennelen har egen hjemmeside, så alle valpene kan sees der. http://home.online.no/~gme-saet/hjem.cfm

 

Er det flere som har ESS her inne som ikke er av working typen? Jeg er veldig interessert i høre om dette med pelsstell og hvilket utstyr dere bruker til dette. Jeg har snakket med oppdretter, og jeg har fått litt oversikt over hva som må kjøpes inn. Noen som kan foreslå kvalitetssakser f.eks?

 

Det andre jeg lurer på er dette med bur. Vi kommer til å kjøpe to bur, ett til bilen og ett til å inne samt transport. Innebur blir et VariKennel bur da dette også er godkjent for flyfrakt. Jeg er litt i tvil om størrelsen, men heller mot å kjøpe large fremfor intermediate for å være på den sikre siden. Til bilen står det mellom trønderburet og et herkules bur. Noen som har erfaring med noen av disse som kan komme med noen velmenende ord?

 

28iu7ux.jpg264l09k.jpg2007k8g.jpg2s7t5sh.jpg

2uhu3vp.jpgjabe50.jpg

vg04d5.jpgo3fd4.jpg2h7f9de.jpg

 

v41mrl.jpg

Sjekker siste oppdatering av kammeret.

 

 

 

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei og gratulerer med valg av flott hund

ja det er litt styr i begynnelsen, men de er jo så nydelige også :)

største forskjelden på working og "vanlig" er jo endel pels og størlse

men ellers er de ganske like

flotte er de begge

bare pass på å ha stort nok bur inne, det er jo i det buret det vil tilbringes mest tid :)

masse lykke til og kose dere masse med Chico

gleder meg til bilder

:)

Link to comment
Share on other sites

bare pass på å ha stort nok bur inne, det er jo i det buret det vil tilbringes mest tid :)

...eeehhh??

ehh, forstår frustrasjonen :)

mente at de tilbringer mest tid i buret inne ikke i bil bur :)

ikke at det er bur hunder, er jo mest i huset :) men når de først er i bur er det inneburet som bør være størst:)

ser jeg skrev det litt feil :) (sorry)

Yess sover i bur om natten, men har aldrig vært 8timer i bilburet i strekk :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2stk ess.

 

Pelsstell kan variera enormt frå individ til individ. Prøv http://www.desperado.no/" target="_blank" target="_blank, og vel "Pelsstell" i menyen til venstre.

 

Min erfaring er at hundane er kontaktsøkjande, dei held god kontakt med eigaren i skogen og at dei er framifrå sporhundar. Tradisjonell jakt med støtende hund har eg aldri prøvd.

 

At dei er kontaktsøkjande gjer at dei i periodar kan opplevast som masete. Enkelte tykkjer då det er greitt med bur. Men er du ein "meister-dressør" skulle ikkje bur vera påkreva. Ver open for ulike løysingar.

 

Aktivisering av kvelpen er viktig. Dvs leiking og "hente ting"/apport er fint. Ein kvelp skal ikkje ha mosjon i form av lange turar.

 

Men forskjel mellom individa i ein rase kan vera større enn mellom ulike rasar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@2rbjørn: forstår forvirringen angående navnet, Chico er faren til Chico. Når jeg var liten hadde vi en cocker som het chico, og denne har jeg utelukkende gode minner om. Jeg ønsker derfor at min første valp skal hete det samme. Det er ingen av valpene som heter Chico, men siden de uansett ikke vet hva de heter så burde ikke dette være noe problem. Oppdretter har ingen problemer med dette siden dette tross alt blir et hverdagsnavn og ikke det som blir registrert hos NKK. Jeg burde selvfølgelig ha tenkt over at dette kunne skape forvirring, jeg beklager. :)

 

Jeg har bestilt et Large VariKennel bur til å ha i gangen til å sove i, så får han en hundeseng på stuen.

Hva slags type hundebur er det det dere har i bilen? Synes det Herkules buret ser veldig fint ut, men jeg synes det ser litt skummelt ut i front. Det er vel lite sannsynlig, men jeg klarer ikke helt slippe tanken på at valpen kan sette fast en fot eller noe der.

 

Har dere brukt den Furminator børsten på ESS? Den ser jo helt utrolig ut i bruk, og alt som kan hjelpe på mindre røyting er velkomment her i huset.

 

Vi har lest en del om rasen og om at den liker å være sammen med flokken. Jeg leste et sted at du måtte være forberedt på at hunden ville være med deg absolutt over alt, og at du hadde gått alene på do for aller siste gang. Dette høres jo litt "mye" ut, men jeg regner med at en kan påvirke dette ved at du venner valpen til at den må være litt alene av og til. Nå har jeg null erfaring på dette området, så jeg aner ikke hvordan dette er i praksis. Vi må nesten bare vente å se hvordan ting utvikler seg når vi får valpen i hus.

 

 

Edit: La ut bilder..

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikkje kjenskap til Herkules bura. Men har Trønderburet i stasjonsvogna til kjerringa. Er godt fornøyd med buret. Tett bunn og delvis tette sider gjer at det vert minimalt med hundehår i bilen. Samt at eg liker det tette taket. Ein ting eg kunne ynskt meg var betre festemoglegheit i form av festeringer/kroker for fastsetting i bilen. Buret vert nesten skreddarsydd til bilmerke og hunderase.

I varebilen min brukar eg eit heimelaga bur som vert festa med lastestropper.

Link to comment
Share on other sites

Bilbur er et must for sikkerhetens skyld; bikkja blir et livsfarlig prosjektil dersom noe skulle skje. Men hvorfor må hunden i det hele tatt være i bur inne i et hus; se det skjønner jeg ikke

 

ja bilbur er et must og jeg har i begge bilene her :) (dogman)

jeg syntes Yess er roligere om natten når hun er i bur og ville venne henne til å sove i bur forde det er kjekt hvis vi skal bort eller få noen til å passe henne.

 

har lest en del om rasen og om at den liker å være sammen med flokken. Jeg leste et sted at du måtte være forberedt på at hunden ville være med deg absolutt over alt, og at du hadde gått alene på do for aller siste gang. Dette høres jo litt "mye" ut, men jeg regner med at en kan påvirke dette ved at du venner valpen til at den må være litt alene av og til.

ahaja, regnet med noe sånt, chico som dagli navn ja :)

 

er du alene hjemme med hunden må du nok regne med å gå på do med følge :) hvertfal vil de gjerne være med :) ikke altid hun får lov men med dådyr øyne så blir hun med iblandt :)

hunder blir jo litt hva man former dem til også (gjør man ikke rett fra første stund blir det mere å jobbe med etterhvert: se. gå pent i bånn :) tihi, men vi kommer straks i mål :)

 

jeg har lese og skrive vansker . gi meg litt slakk : prøv å forstå hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da er valpen kommet i hus, og har fått litt tid til å bli kjent med den.

 

Han er en sosial og trygg liten gutt som følger etter overalt. Vi hentet han på fredag, og vi var litt spent på hvordan de første nettene skulle gå. Det har gått over all forventning. Ingen hyling eller gneldring, stille som graven med en gang lyset slås av. Han ligger i buret sitt i gangen, riktignok rett utenfor soverommet, så vi hører eventuelle lyder. De eneste gangene han faktisk lager lyd er hvis han må ut.

 

Han leker, spiser og sover. Har ikke en eneste bekymring i hele verden. :lol:

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Bilbur er et must for sikkerhetens skyld; bikkja blir et livsfarlig prosjektil dersom noe skulle skje. Men hvorfor må hunden i det hele tatt være i bur inne i et hus; se det skjønner jeg ikke ;)

 

Men - jeg skal la det temaet ligge; her er det maaaange meninger ute og går...

 

Jeg har en jævlig rastløs GS-tispe som eter opp ALT den kommer over. Hun eter aldri på noe når jeg er tilstede, bare når hun ligger i buret. Hun er løs i en time om dagen, der hun får springe akkurat som hun vil. I tillegg trener vi endel lydighet og jeg gir henne psykiske utfordringer som godbitgjemming, nye "triks", nye ferdigheter osv.

 

Har du noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Mer fysisk aktivitet. 1 time løs på en gordonsetter...? Det er ikke i nærheten engang av å gjøre hunden sliten. Det er kjempefint med triks og lydighetstrening, men den type hund du har er mer krevende på fysiske sprell enn en daff golden f.eks.

Det å bite og ødelegge er et stresstegn.

 

Dersom hunden blir sliten - fysisk og mentalt - så vil den også roe seg bedre.

Link to comment
Share on other sites

Mer fysisk aktivitet. 1 time løs på en gordonsetter...? Det er ikke i nærheten engang av å gjøre hunden sliten. Det er kjempefint med triks og lydighetstrening, men den type hund du har er mer krevende på fysiske sprell enn en daff golden f.eks.

Det å bite og ødelegge er et stresstegn.

 

Dersom hunden blir sliten - fysisk og mentalt - så vil den også roe seg bedre.

 

Alright! Skal slite henne mer ut da :)

 

Men har fått høre av svært mange at jeg skal være veldig forsiktig med å trene hunden før hun blir 1,5år? Slik at ikke muskeløkning ødelegger sener, skjelett osv mens beina vokser? Det er derfor jeg har vært litt tilbakeholden på å slite henne veldig ut og latt henne gjøre ting i sitt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har valpen vært rett i overkant av en uke i hus og det har gått over all forventning. Han er utrolig trygg og imøtekommende, så all ære til kennelen for den sosialiseringen de har tatt seg av før vi fikk han i hus.

 

Totalt sett har Chico tisset inne 3 ganger og bæsjet på det eneste teppet i huset en gang. Resten foregår ute, og han har begynt å gi signal ved å enten pistre litt eller rett og slett sette seg ned foran døren hvis han må på do. Jeg hadde sett for meg at dette skulle ta lengre tid og være vanskeligere å følge opp, så dette er jeg overrasket over. Han sover stort sett hele natten, men må som regel ut på do en gang mellom 1 og 2 på natten. Ellers så er vi ute en tur når jeg står opp i halv syv tiden, men etter dette er det ikke alltid han vil føler for å sove rett etterpå.

 

Nå har min samboer vært hjemme med valpen hele denne uken, så han er derfor ikke så kjempe vant med å være alene. Fra og med i morgen, mandag, må han klare seg noen timer alene om dagen. Dette er jeg svært spent på hvordan skal gå, men jeg håper at det går bra.

 

Han har lært seg å sitte, og dette gjør han nå uoppfordret (ihvertfall i 90 % av tilfellene) før han får mat, skal gå igjennom en stengt dør eller skal komme ut av både bilburet og inneburet. Det ble forresten et Herkulesbur i bilen. Jeg har ikke hatt det så mange dagene, men det virker ihvertfall veldig solid. Ingen skrangling, noe som bare skulle mangle for en sånt et bur.

 

I forhold til mat, så ser han ut for å bli et skikkelig matvrak. Vi har hatt litt problemer med at han ikke ville spise hvis han var alene i rommet, men dette ser ut for å ha gått over. Vi var konsekvent med å forlate kjøkkenet med en gang han fikk maten, og dette ser ut for å ha gjort susen.

 

Småbiting er fortsatt et problem, men ikke sånn som han var i begynnelsen. Han har sylskarpe tenner, og disse satte han mer en gjerne i ankler, hender, fingre neser osv osv. Etter å ha hylt høyt de gangene han bet, sluttet han mer eller mindre med biting i ansikt og på hender. Han småbiter enda litt i bukseben, men et kraftig nei ser ut for å ihvertfall midlertidig få han til å slutte. Hvis noen har noen råd her så er de velkommen.

 

Ellers så dilter han glad og fornøyd etter overalt. Han elsker å spasere aller helst mellom føttene, så det gjelder å passe på hvor man trør.

 

Chico hadde forresten bursdag i går, han fylte 8 uker.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

kor lenge kan en kvelp vere aleine om dagen når enn er på jobb ? kva skal en jakte me en støtende fuglehund ? kan en bruke en slik hund både til ettersøk og fugle jakt kan en trene dei til begge deler ? kor lenge kan en slik hund vere aleine heime om dagene når den har vokset til ?

Link to comment
Share on other sites

kva skal en jakte me en støtende fuglehund ? kan en bruke en slik hund både til ettersøk og fugle jakt kan en trene dei til begge deler ? kor lenge kan en slik hund vere aleine heime om dagene når den har vokset til ?

Med støtende fuglehund jakter du småvilt som du normalt også vil prøve å jakte på støkk. Typisk rype, orrfugl, tiur, rugde og bekkasin. De fuglene som klarer å trykke innenfor skuddhold mens du går forbi alene må på vingene om du har støtende hund med.

I områder med tett bestand av kanin/hare (f.eks. Skåne og England) er det meget vanlig å bruke støtende hund på disse. Er bestanden av hare mer glissen er nok trolig spesialiserte harehunder mer effektive.

Siden støtende fuglehunder også er lystapportører er de godt egnet til å hente inn fugl, gjerne i vann, ved jakt på f.eks. andefugler, gjess og duer.

 

Etter å ha trent opp min (working) ESS tror jeg fremdeles det er mulig å trene en hund opp til å fungere både som støtende fuglehund og som ettersøkshund. Jeg tror imidlertid at man da må innstille seg på å få en hund som ikke er spesielt god til noen av delene. Jeg har fått en topp fuglehund (1EK på prøve) men jeg vil aldri kunne stole på henne på et ettersøk. Jeg har ikke trent mye spor, og har kun startet henne på blodsporprøve for moro skyld. Dommer og jeg var imidlertid enige om at sporarbeidet hennes da var ubrukelig. Med riktig trening er det mulig hun vil kunne fungere noenlunde på spor, men jeg risikerer da å ødelegge fuglearbeidet vi har trent opp.

 

Det å slavisk følge et spor (ettersøk) er ikke helt uforenelig med å stadig søke opp ny fugl (arbeide som støtende fuglehund), men det er i motstrid, og særlig hundens evne til å holde ut i sporarbeidet bekymrer meg litt dersom man forsøker på en kombihund. Om hunden gjør en svak jobb på fuglejakt er en ting, om den jobber svakt på et reelt ettersøk er verre.

 

Min voksne hund er noen ganger alene hjemme fra 7-17, men da er hun bra tissetrengt.

Link to comment
Share on other sites

Har en prikk like ESS og er enig med Grimm. Det er krevende å lære en hund til å bli god i en rolle. Hvis du har tenkt å lære den til å bli god i to roller må du regne med minst tre ganger så mye jobb og oppfølging. Hvis du ikke greier dette så får du bare en hund som er ganske dårlig i alt, men dette kan du rette på med tålmodig jobbing. Jeg vil råde deg til å tenke over hva du helst vil den skal bli god i å fokusere på dette først. Så kan du heller teste ut litt annet senere.

 

Når det gjelder bruken av bur så gjorde vi det med den første ESS vi hadde, men i mindre grad med den vi har nå. Den første var en litt bekymret tispe og hun syntes det var trygt med buret. Den vi har nå er en bøllete hannhund og den liker seg best når den ligger utenfor soverromsdøren vår om natten og kan lukte i dørsprekken. Da kan den også blåse under døren om morgen i helgene når den synes vi sover litt lenge. Dette er utrolig sosiale og trivelige hunder som hele familien og venneflokken til barna elsker. Det at de er så sosiale kan også være litt brysomt med folk som ikke er vant til hunder. Det kan også gjøre at den får litt fokusproblemer når det er mye hunder og folk rundt den. Jeg bruker den litt på jakt, men vi har ikke vært flinke nok med jakttreningen på vår hund så den har en tendens til å støte viltet litt langt unna, men det er ikke så farlig for bedre turkamerat skal du lete lenge etter. Dessuten finner den mer vilt og det blir litt mer action.

 

Jeg går mye i terrenget med min hund og det tror jeg er viktig. Hvis du bare går på stier og veier lukter den bare mennesker og hunder og blir dermed mest fokusert på dette. Disse hundene er jakthunder, men etter min mening vel så mye luktehunder. Du kan trene den opp til alt som har med snusing å gjøre uansett hva det er. Den går med rumpa opp og snuten ned hele tiden så tenk på hvilek lukter du vil den skal fokusere på å la den bli glad i å finne disse.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei,

 

Flotte bilder :)

Har selv en hannhund ESS som nærmer seg 6 mnd nå.

Har trent litt "sporlek" med han med pølse og unger som gjemmer seg, men nå tenkte jeg å kanskje begynne med blod.

Er det noen som har tips om bøker for en nybegynner?

 

Et bilde av Aiko:

10sbtc2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser det er en stund siden siste oppdatering, så tenkte jeg skulle skrive noen ord.

 

Chico blir 3 år nå i desember, skal si tiden går. Han er en glad og aktiv springer, elsker å stå i døråpninger eller andre trange steder å se dumt tilbake når du uttrykker misnøye med at han er i veien.

Jeg har vel knapt nok vært alene på toalettet en eneste gang siden han kom i hus, der jeg går der dilter han etter. Hvis det er noen som vurderer springer og ikke liker en dilter som henger på hele tiden så bør en kanskje vurdere en annen rase. :lol:

 

Vi var jo til å begynne med litt spent med dette med pelsstell, klipping osv. Vi klipper/barberer ca hver 14. dag hals, ører og baken. Vi klipper klør en gang i uken så parketten ikke ser helt rasert ut. Ørene må vi børste relativt ofte, er utrolig som henger i dem etter noen dager. Mat og kvister er det vanligste, men vi finner det meste i dem. I tillegg så har vi en børste som ligger klar i nærheten av sofaen, (ja han får nå lov å være i sofaen, men bare på teppet sitt) så vi børster han litt av og til når vi koser oss. Alt i alt er stellet på en springer mer en overkommelig. Vi stiller han ikke ut, så vi er ikke så nøye med klippingen bare så det er sagt.

 

Vi anbefalt forsikring, det er jeg glad for. Chico har hatt/har noen helseplager så det har gått noen tusenlapper. Ørebetennelse har han hatt noen av, og så har han fått fjernet analkjertlene etter en kronisk betennelse. Plutselig her en natt i mai våkner vi av at hunden har et anfall. Det er midt på natten og det kom ingen forvarsel, hunden hadde heller ikke vist noen sykdomstegn. Hunden "smattet" kraftig, frådet om munnen og var svært desorientert. Hunden urinerte på seg selv noe som tilsynelatende gjorde at han "skvatt" slik at han ramlet om i et forferdelig intenst anfall med kraftige rykninger, låsninger og kramper. Anfallet varte i overkant av 5 minutter og siden hverken jeg eller min samboer noensinne hadde sett noe slik før var vi selvfølgelig helt sikre på at hunden kom til å dø. Det var en forferdelig natt. Neste dag kom vi oss til veterinær og diagnosen var epilepsi. Vi begynner nå å finne en medisin og en dose som ser ut for å virke, men hunden får fortsatt anfall. Han ser ikke ut for å lide noe etter at anfallet er over, dvs han er litt forvirret et par minutter deretter er han seg selv.

 

Han går nå på Epinat og Kaliumbromid noe som ser ut for å virke bra. Vi hadde tidligere Fenemal, men denne hadde dårlig effekt noe som gjorde doseringen høy. Bieffektene av denne medisinen var såpass kraftige at vi måtte gå noen runder med oss selv for å vurdere om vi skulle avlive han. Hunden ble på fenemal sykelig opptatt av mat og var tidvis apatisk, spesielt etter kveldsdoseringen. Nå som han på Epinat har vi fått hunden vår tilbake og vi er veldig glad for at han også ser ut for å ha det bedre. Han har vært på MR og de finner ikke noe galt med hunden.

 

Vi fikk beskjed av veterinæren å filme han under anfall noe vi også gjorde. Jeg skal se om jeg klarer å få lagt ut klippet slik at dere kan få en litt bedre forståelse av sykdommen.

 

Er det flere av dere som har hunder med epilepsi som kan dele sine erfaringer?

 

 

- T

Link to comment
Share on other sites

Han har det mye bedre nå, det er nå ca en mnd siden sist anfall. Det tar tid å finne frem til riktig medisin og dosering, noe som selfølgelig har vært frustrerende.

 

Anfallene han har hatt etter at vi begynte med medisiner har vært mye kortere, dog av samme type som i filmen. Målet er selvfølgelig å få en helt anfallsfri hund, men det er betydelige bivirkninger av medisinen som gjør at en ønsker en så lav dosering som mulig.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Faren for hjerneskade er etter hva jeg kan forstå på veterinær absolutt tilstede. Spesielt ved lange anfall er det litt skummelt, noe som har vært utfordringen med Chico. Anfall er selvfølgelig en belastning for hunden, men korte anfall med lang tid imellom anses som lite risikoutsatt.

 

Hunden er helt borte under anfallet, og ligger helt utslitt en tid i etterkant. Etter noen minutter er han oppe og går rundt, gjerne litt forvirret, og søker mot mat og vann. Dette fjerner vi nå da han kan konsumere enorme mengder med vann etter anfall. Etter 10 minutter er han helt normal, akkurat som om ingenting har hendt. Veterinæren mener at så lenge hunden er medisinert og vi får kontroll på lengden og hyppigheten på anfallene, er det sannsynlig at påkjenningen er større for eiere en hunden. Han husker det ikke alikevel, men blir stresset av at vi stresser.

 

Avlivning er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt, han kan fint leve med epilepsi. Han må imidlertid belage seg på å gå på medisiner for resten av livet. Han fungerer helt normalt ellers, han var med på hjortejakt sist helg og han er full av energi.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...