Jump to content

Docter Classic 3-12x56


jokke med kniven

Recommended Posts

På lik linje med Kahles, Smith & Bender.

 

Reklamerte i sin tid for apheriske linser som hadde markedets beste lysgjennomstrømming.

På 90 tallet så tronet de helt i toppen.

 

Dessverre så ble Doctor merket ødelagt av for dårlig service fra leverandø og noen tullete garantier.

Link to comment
Share on other sites

Reklamerte i sin tid for apheriske linser som hadde markedets beste lysgjennomstrømming.

Asfærisk form på linseflatene hjelper ikke noe på lysgjennomgangen.

 

Asfæriske linser er laget for å korrigere for sfærisk abberasjon (kulebølgeavvik). I teorien fungerer det, men siden linsene må støpes og ikke kan slipes, er det ikke så lett å gjennomføre presist nok i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss syns jeg blir for dyr i tilsvarende

"Tilsvarende". Det blir vel Zeiss Classic 3-12x56 til under 8000,- (xxl.no eller mbo.no). Har vanskelig for å tro at ikke den minst matcher Docter Classic.

 

Er selv i markedet for en kikkert av denne typen og kommer vel til slutt til å kjøpe en Docter Classic med mindre jeg faller over en billig, brukt Victory eller Swarovski PV i løpet av vinteren. Har en Zeiss Classic i 2,5-10x50 som jeg er meget fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Reklamerte i sin tid for apheriske linser som hadde markedets beste lysgjennomstrømming.

Asfærisk form på linseflatene hjelper ikke noe på lysgjennomgangen.

 

Asfæriske linser er laget for å korrigere for sfærisk abberasjon (kulebølgeavvik). I teorien fungerer det, men siden linsene må støpes og ikke kan slipes, er det ikke så lett å gjennomføre presist nok i praksis.

 

Joda i testene som var gjennomført på den tiden så hadde Doctor beste målbare lysgjennom strømming. Totalt sett lå de likevel som nr 3. Men det hjelper jo så lite når man har enn kikkert til datidens 11000 kroner som ikke hadde dugg garanti og gikk dundas etter en par dager på villreinsjakt ... Og services var utrolig dårlig.

 

Ser at det er jaktdepoet som selger disse nå og tipper de er langt bedre enn forrige importør.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg prøver egentlig å sitere tidligere reklame for Doctor.

 

"Nå med aspheriske linser. Markedets høyeste målte lysgjennomgang".

 

etc.

 

Allikevel, har ikke den asfæriske formen noe med lysgjennomgangen. Når du skriver som i stedet for og i settningen din, virker det som du tror det er en sammenheng mellom formen og lysgjennomgangen.
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en Doctor classic 3-12x56 med lys som jeg kjøpte i fjor vår. Jeg er kjempe fornøyd. Veldig gode skumringsegenskaper!

 

jeg handla kikkerten min av Kongsvinger sport og fritid.

 

Hvordan det er med garantier vet jeg ikke, men Doctor opperer med 30 år står det, men jeg håper og regner med at jeg slipper å finne ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Doctor Classic, hvis det er en eldre utgave du skal kjøpe (?) har et noe svakt mellomrør.

De er i så fall veldig nøye på kikkertmontasjen. Hadde dette problemet selv på min. Gikk fra en skikkelig svingmontasje over til Leupold ringer. Fikk en uønsket "klem" på røret som medførte at den ene innstillingen på korset ble nesten umulig å justere.

Fikk forøvrig justert dette hos ham de kaller "den tidligere importøren". De utførte full service på siktet i samme slengen, ut- og innvendig. Så er vel ikke enig i dårlig service akkurat.

Nyere sikter har sterkere rør, og problemet skal være borte.

Har en nyere Docter 3-12x56 med lys i dag. Fungerer godt, men synes linsene er unødig mørke, noe jeg vil anta går ut over det siste minuttet med mulig skyting...

Håndkikkerten ( en Opticron) 8x56 er langt bedre å finne viltet med i skumringen., så strengt tatt så finnes det nok bedre linser enn det Docter har. Men om det har noen praktisk betydning? neppe!

Alderdomssyn tatt i betraktning :shock:

 

Har en Docter 2,5-10x48 også. Dritfornøyd med denne!! Langt bedre enn en S&B classic jeg har!!

Link to comment
Share on other sites

Håndkikkerten ( en Opticron) 8x56 er langt bedre å finne viltet med i skumringen., så strengt tatt så finnes det nok bedre linser enn det Docter har. Men om det har noen praktisk betydning? neppe!

Alderdomssyn tatt i betraktning :shock:

 

En 8x56 håndkikkert er uansett merke kikkertsikte flere lyssår foran et 56 kikkertsikte i mørket. En håndkikkert i 8x42/45 er en bedre sammenligning

Link to comment
Share on other sites

Joda i testene som var gjennomført på den tiden så hadde Doctor beste målbare lysgjennom strømming. Totalt sett lå de likevel som nr 3. Men det hjelper jo så lite når man har enn kikkert til datidens 11000 kroner som ikke hadde dugg garanti og gikk dundas etter en par dager på villreinsjakt ... Og services var utrolig dårlig.

 

Ser at det er jaktdepoet som selger disse nå og tipper de er langt bedre enn forrige importør.

 

Korrekt at jaktdepoet selger disse men de driver gråimport, dvs at dem handler direkte fra tyskland uten å kjøpe det hos den Norske importøren som er http://www.tayloroutdoors.no/" target="_blank - dette til orientering. Tayloroutdoor yter i alle fall 100% service når det gjelder Doctor sine sikter.

 

Har brukt en doctor 3-12x56 m/lys nå i noen år og er ikke annet en strålende fornøyd. Optisk sett er den i klasse med victory (det er ikke slik at victoryen er verdt de 4-5 000 kr,jeg synes ikke det, ergo er den i samme klasse) serien til Zeiss, de som har Zeiss er sikkert uenig, det ville jeg sikkert også vært hvis jeg har betalt ca 14-15 000 kr for samme kikkert. S&M classic 2,5-10x50 har jeg også og den er ikke samme liga som doctern eller victoryen.

Garantien har jeg heldigvis ikke hatt bruk for enda, dog jeg jeg har et litt annet bruksområde på spesiellt den børsa som doctoren står på (alle har vel en favoritt i våpenskapet) en vanlig jeger har. I tillegg til at jeg alltid går med hund når det gjelder all jakt, da slites det unødig mye på børse og kikkert, spesiellt på bjørnejakt og gaupejakten der det er meget tett og bratt terreng.

Når det skal være sagt, så har jeg ca 200 mil året på snøskuter i fjellet hver vinter hvor børsa er med, (gjeter/bevakning sammens med samene) snøsprut, risting, varm/kaldt (inn/ut av hytter) osv gjør at min nyeste børse som er ca 4-5 år ser ut som den er 20-30 år, kikkerten ser også ut som den er 10 år eldre (ikke linsene, men den blir oppkrapet på røret) selv om den er bare 3 år. Konklusjonen er at Doctorn holder det den lover... den er dønn solid, trenger bare kontrollskyting/testing etter en slik tøff behandling, bare for å sjekke at kula går dit den skal.

 

Så jeg kan trygt anbefale Doctor, solid og god kikkert. Kommer dere over tilbud etc bør dere absolutt vurdere en slik.

 

Mulig jeg hisser på meg enda flere Zeissfanatikere, men har tittet i forskjellige swarovskiutgaver, både hånd og kikkertsikter. Etter min mening er Swaro PT i en egen klasse. Zeiss er ikke like skarp/klar som swaro...Zeiss er skarpere på pris, det er det eneste de vinner på PT. (Men zeiss kommer vel sterkt tilbake tenker jeg.)

 

Lykke til med kikkertvalget.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en doctor 3-12x56 m/lys nå i noen år og er ikke annet en strålende fornøyd. Optisk sett er den i klasse med victory .

Hvilken Docter-modell har du; Classic VZF eller Unipoint?

 

Classic VZF ligger jo på en hyggelig pris a la Zeiss Classic der Unipoint koster stort sett det samme som man i praksis får tak i en Victory for - og da ville jeg selv ha valgt Victory uansett, ikke minst pga. en antatt noe bedre bruktpris dersom man skulle få lyst å selge igjen.

Link to comment
Share on other sites

Gundersen & Løken var importør,men eg trur TaylorOutdoor har overtatt.

 

bobcat123 Kva er Swarovski PT? Du nemner ellers S&M Classic 2.5-10x50 kva slags sikte er det? Meiner du ein Zeiss Classic 2.5-10x50 eller meiner du ein Schmidt & Bender 2.5-10x56 ? Årsaken til at eg spør er at S&B ikkje har nokon 2-5-10x50 modell.

 

Kva slags Docter modell har du er det Classic eller Unipoint?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...