Jump to content

22-ammo - hvilken produsent "sauser" minst?


National Match

Recommended Posts

Har kjøpt en gammel Fas Domino (602) - men magasinene er noe trange, pluss noe slakk magasinfjær. Jeg lurer på erfaringene deres ift. oljelaget/hinna på flere av 22-produsentene. Forrige eier kom frem til at Federal fungerte best i nevnte 22-pistol, men jeg tror det også var andre årsaker til dette (funksjonering ift. lengde etc.). Men samme Federal virker å ha mye smøringslag på kulene sine, og raskt begynte de å gå tregere i magasinet, for til slutt å feil-funksjonere pga. treghet med å komme seg opp tidsnok i magasinet. (Er klar over at det bare er å rense magasinene etter hver trening) CCI Standard virket soleklart bedre, men her vil jeg være litt forsiktig med stor-innkjøp, da selger mente at Federal gikk klart best. Har ikke prøvd flere typer foreløpig. Så mitt spørsmål er: Innenfor rimelighetens pris ift. økonomi; hvilke 22-patroner lager minst saus i våpen og magasin? Veldig glad for svar kjapt her - selv om jeg ikke får svart tilbake på noen dager. Kom med erfaringer - det bør jo være mange her med meninger om 22-kaliberet ! Er det riktig at CCI standard har mindre smøring, eller hvordan er disse i varmen? Og til slutt: Hvor kjøper dere 22-patroner, og hvorfor ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i sin tid en Feinwerkbau AW93 som var utrolig kresen på ammoen.

Litt for mye voks på patronene ga funksjoneringsfeil etter få skudd grunnet et kammer som var en smule trangt.

Løsningen ble SK Standard, spesielt den typen som leveres i hermetikkboks, da disse har en oljehinne istedenfor voks.

Det var såpass mye olje på patronene at jeg måtte tørke av fingrene for hver serie, men det var helt slutt på funksjoneringsfeilene.

En presisjonstest viste at SK til 40 øre skuddet (den gang da) gikk like godt som Lapua til 2 kroner.

Vil også anbefale deg å skifte magasinfjærene.

Link to comment
Share on other sites

De dyrere ELEY-patronene er nokså rentskytende, ser det ut til.

'Sausingen' kan vel komme både bra fettet og bestå av 'residue' fra forbrenningsen av kruttladningen, ser jeg for meg.

I den andre enden, altså patroner som sauser mye, setter vel de brasilianske ODIN-patronene (CBC) en slags rekord.

Lapua patroner hadde tidligere mye fett på kula og 'sauset' endel.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hva heter de 22-patronene med ørnen på, og er vel også mye rødt på eskene om jeg ikke husker feil. Noen som vet dette? Jeg mener å huske at disse hadde lite av både voks og olje. Er voks eller olje en nødvendighet..?? (Nå får jeg ikke svart mer, men får lest - så takknemlig for flere svar! El Gringo: Vet du hvilken produsent som kjører minst olje/voks?

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en gammel Fas Domino (602) - men magasinene er noe trange, pluss noe slakk magasinfjær. Jeg lurer på erfaringene deres ift. oljelaget/hinna på flere av 22-produsentene. Forrige eier kom frem til at Federal fungerte best i nevnte 22-pistol, men jeg tror det også var andre årsaker til dette (funksjonering ift. lengde etc.). Men samme Federal virker å ha mye smøringslag på kulene sine, og raskt begynte de å gå tregere i magasinet, for til slutt å feil-funksjonere pga. treghet med å komme seg opp tidsnok i magasinet. (Er klar over at det bare er å rense magasinene etter hver trening) CCI Standard virket soleklart bedre, men her vil jeg være litt forsiktig med stor-innkjøp, da selger mente at Federal gikk klart best. Har ikke prøvd flere typer foreløpig. Så mitt spørsmål er: Innenfor rimelighetens pris ift. økonomi; hvilke 22-patroner lager minst saus i våpen og magasin? Veldig glad for svar kjapt her - selv om jeg ikke får svart tilbake på noen dager. Kom med erfaringer - det bør jo være mange her med meninger om 22-kaliberet ! Er det riktig at CCI standard har mindre smøring, eller hvordan er disse i varmen? Og til slutt: Hvor kjøper dere 22-patroner, og hvorfor ?
det gikk en streng om fas domino for en stund siden.finn den.
Link to comment
Share on other sites

Og det har også vært tester på hvilke .22 som er best presisjonsmessig i pistol.....

Du bør selvsagt prøve ut dette selv. men CCI standard kom best ut på siste testen jeg leste.

De som skyter aktivt i vår klubb bruker bare CCI standard og den fungerer topp i de våpnene vi har her..

CCI standard er vel også det du får rimeligst ved kjøp av ei kasse (5000 skudd). Prisen ligger vel på 2.000,- trur eg.. (Da har du jo ammo noen måneder...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hva heter de 22-patronene med ørnen på, og er vel også mye rødt på eskene om jeg ikke husker feil. Noen som vet dette? Jeg mener å huske at disse hadde lite av både voks og olje. Er voks eller olje en nødvendighet..?? (Nå får jeg ikke svart mer, men får lest - så takknemlig for flere svar! El Gringo: Vet du hvilken produsent som kjører minst olje/voks?

 

Disse .22 patronene med ørnen på er American Eagle fra Federal.

High Velocity skudd med ganske lite til nesten ikke noe smørning på. har funket ganske mange tusen skudd i Rugeren...

Alt fra -20C til+30C. funker alltid.

Disse koster noen øre mer enn CCI standard per skudd men hva gjør man ikke for å holde en liten pang glad?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt FAS i noen år, og har brukt Eley, Lapua Master og CCI. Nå bruker jeg den sistnevnte til trening og restlageret av Lapua til stevne. Jeg gnikker av fettet på tuppen av kula før jeg fyller magasin. I tillegg bruker jeg en sånn lang Q-tip av tre og tørker av "framkanten" av magasinet mellom seriene dersom det er kaldt i luften. I varmt vær er aldri (bank i bordet!) funksjoneringen noe problem. Jeg sørger for å holde pistolen noenlunde rein, og bytter rekylfjær hver vinter.

 

Jeg vet også om noen som rett og slett filer av noen tideler av tuppen på CCI-kula og det sies å funke bra.

Link to comment
Share on other sites

Gode tips, Domino - takk skal du ha. Og takk til El Gringo og dere andre. Angående SK-skudda, så ser de ut til å være fryktelig dyre, og jeg har ikke funnet de i metallboksen du nevner - kun "vanlig" pakning. Men intreressant med CCI standard og at disse fungerer - de er jo billige.

 

Domino: Hvor kjøper du deler til FAS'en? I sverige eller Australia? Forrige eier gav meg mailen til en i Sverige som visstnok er en veldig bra fyr - og jeg trenger to deler jeg ikke vet navnet på - kanskje du kan hjelpe meg. For det første er det den bittelille fjæra for sleide-markøren (Den lille "spiralfjæra" som dytter opp stopperen og markerer for tomt magasin). Det andre er samme type lille fjær - og som sitter i festet til den lange, flate metallstangen som løser ut hanen. Altså fra avtrekkermekanismen - og funksjonen til fjæra er å dytte denne utløser-stanga OPP igjen etter at sleiden har dyttet den ned etter hvert skudd. Når den lille fjæra jeg snakker om er for slakk, spretter ikke stanga opp igjen, som igjen fører til at enden av stanga bommer på tappen den skal dytte bakover for å utløse hanen. Jeg vet ikke hvor mye du har åpnet FAS'en, men fjæra jeg er på jakt etter ser ut som en sikkerhetsnål som man har kappet av på midten og står igjen med bakre del med den lille sirkelen. Mailadr. til svensken er pistol1@spray.se Kjenner du til denne fyren?

Link to comment
Share on other sites

Eg har handla mykje med karane i australia ( Potter ) og kan ikkje seie anna enn positivt om dei.

Bra delelager, rask levering og god kompetanse.

Kan jo vere dei kan hjelpe deg.

 

Blir nøden for stor så har eg ei slik fjør til sleidestoppen. Til ein 607, men det er vel nesten same sak meiner eg.

Sleidestoppen min markerer ikkje automatisk. Den fjøra er der for å halde armen nede.

 

Reknar uansett med at dei sender ganske raskt når De blir enige om kva du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Veldig hyggelig av deg, Labrat - men jeg tenkte å prøve de andre først. Den lille fjæra jeg snakker om på min egen FAS får sleide-stopperen til å sprette ned - men kanskje jeg har misforstått når jeg går ut fra at den også skal markere tomt magasin..? Markerer ikke FAS'ene for tomt mag? Jeg regnet med at fjæras andre ende var ordnet slik at den gjorde dette..? Vet du forresten hva disse fjærene heter på engelsk, Labrat?

Link to comment
Share on other sites

Mine FAS'er låses ikke i åpen stilling etter siste skudd, og så vidt jeg husker er dette heller ikke meningen. Send meg epostadressen din, så kan jeg maile deg de deletegningene jeg har. Jeg har kjøpt deler i Australia. Jeg var i kontakt med Staffans Vapen i Sverige i fjor og de planla å ta inn noen deler. Men etter det har jeg ikke fått svar fra dem.

Link to comment
Share on other sites

Mine FAS'er låses ikke i åpen stilling etter siste skudd, og så vidt jeg husker er dette heller ikke meningen.

Stemmer. FAS/Domino varsler ikke for tomt våpen, de har sleidestopp bl.a for å holde sleiden på plass i bakre stilling mens magasinet legges i fra toppen.

Magasinilegg fra toppen kan ha både fordeler og bakdeler. Overraskende nok har den nye Walther SSP toppilegg, mens GSP som kjent ikke har det.

 

Ulemper med toppilegg? Joda, hvis man uheldigvis får en tomhylse ned i tom magasinbrønn på SSP'en, og så presser et magasin nedi så skjer det ting med fjæren i rammen som presser magasinet i riktig stilling. Samme problematikk med FAS.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Ulemper med toppilegg? Joda, hvis man uheldigvis får en tomhylse ned i tom magasinbrønn på SSP'en, og så presser et magasin nedi så skjer det ting med fjæren i rammen som presser magasinet i riktig stilling. Samme problematikk med FAS.

 

 

Har en Unique Des 96 med toppmatimg av magasinet.

Har sikkert skutt 50`skudd med en uten noen som helst problemer av denne art du nevner Karlstad.

For meg fortoner det seg nesten umulig å få dette til :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det virkelig dumme med magasin-mating fra topp, er jo ved jam. En fordel er vel at vinkelen på skjeftet kan skrå-gjøres mer, noe som er veldig bra på et såpass gammelt konsept som FAS fra begynnelsen av 70-tallet. Pistolen peker for meg direkte i blinken - og den hadde umiddelbar personlighet for meg da jeg tok den i hendene første gang. Bredt baksikte er det også ift. alder - noe jeg synes gir mer ro i siktebildet. Jeg har rettet ut avtrekkerbøylen, og til og med vridd den litt mot høyre for å få jevnere og bredere kontakt. Tidligere var det kun kontakt på to steder på pekefingeren.

Link to comment
Share on other sites

Har en Unique Des 96 med toppmating av magasinet.

Har sikkert skutt 50`skudd med en uten noen som helst problemer av denne art du nevner Karlstad.

For meg fortoner det seg nesten umulig å få dette til :shock:

Ja, det skulle være nesten umulig. Hylsene kastes jo ut av våpenet når magasinet står i. Ikke desto mindre har det skjedd.

En kar i en annen klubb klarte dette i høst med sin litt over ett år gamle Walther SSP. Han forsøkte å reforme fjæren til opprinnelig form, men han sliter med litt feilfunk pga. dette. Forstår det slik at han vil anskafe ny fjær.

 

50.000 skudd med en Unique Des 96?

Hmmmm. Ikke så mange som har gamle Uniquer og forsatt skyter svært mye...

Riktig en stormester i skyting du, da, som skyter så mye. Jeg er nok bare en ussel amatør i forhold. :wink:

Har selv helt minimal erfaring med Unique, bare fått låneprøve og skutt noen få serier.

Jeg har rettet ut avtrekkerbøylen, og til og med vridd den litt mot høyre for å få jevnere og bredere kontakt. Tidligere var det kun kontakt på to steder på pekefingeren.

Ja, jeg ergret meg også over avtrekkeren, den hadde feil (for mye) kurvatur. Jeg fikk kontakt helt ned mot spissen av avtrekkeren.

En god pistol når den funket. Min var kresen på ammo og puss.

Link to comment
Share on other sites

...Angående SK-skudda, så ser de ut til å være fryktelig dyre, og jeg har ikke funnet de i metallboksen du nevner - kun "vanlig" pakning.

 

De finnes, tro meg! :wink:

Dyre og dyre.. kan vel diskuteres... :)

De går for 390,- pr. boks med 500 smell (0,78 øre pr. smell)

Noe dyrere enn CCI, T22, Federal, Fiocchi osv. da...

 

CCI Standard er noe av de bedre patronene blant billig produksjonene til trening.

Link to comment
Share on other sites

Ser at MANGE her hyller CCI std ammoen.

Men er der ingen andre som holder på å daue av lukt/kruttrøyken fra disse?

Kjøpte inn 10 000 til klubben for to år siden, men måtte rett og slett kutte disse innendørs :o

Ikke bare lukta det, øynene rant og vi hosta og kakla etter et par timer på skytebanen.

Vaktmestern ble nesten gal, for de "slamma" så at der ble seigt på gulvet.

Ei svart guffe man ikke fikk opp med moppen.

De måtte bruke en skurende vaskemaskin for å komme til buns og finne igjenn gulvbelegget :oops:

 

Har dette bare vært en dårlig lot?

Skulle så gjerne hatt et rimelig alternativ til de dyre ELEY-skuddene vi nå må bruke!

Link to comment
Share on other sites

Ser at MANGE her hyller CCI std ammoen.

Har dette bare vært en dårlig lot?

Skulle så gjerne hatt et rimelig alternativ til de dyre ELEY-skuddene vi nå må bruke!

Har registrert det samme som deg, det kan bli mer røyk av CCI enn av andre av de vanligere patronene. Grunnen til at jeg bruker en del CCI (mest utendørs) er at de er billige. Du kan trolig ha rett i antagelsen at denne plagen kan variere mellom produksjonsårene.

Neppe noen ryker verre enn ODIN 22. ammo (importeres vel av Våpensmia).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vår erfaring i laget er at Amerikans produser amunisjon har mer fettlag og griser ned våpen mer end Europeisk produsert.

Eneste problemet vårt da vi stort sett skyter inne, er at de som skyter med halvautomatiske pistoler må pusse oftere.

Vi som skyter miniatyr merker stort sett ikke stort til dette.

Hos oss går det stort sett i Eley club til trening og Lapua target til konkuranse. Innimellom blir det og noe CCi standard. Disse går stort sett likt. Kansje p.g.a. av at avstanden ikke er mer en 15 M. De samler stort sett 5 skudd på 5-8 mm. Med anlegg og Diopter er det vanligvis et rufsete hull. Det er vel heller hos skytter feilen ligger for vår del.

Vi har og vært borti noe Kinesisk vi betalte 10 øre skuddet for som samlet meget godt i våre Anzhutser. Disse hadde og mye fett og ga litt mateprobler i pistolene av div. merker etter noen skudd. Disse var pakket i Blikkbokser av 1000 stk. om jeg husker riktig. Har ikke fått tak i disse på en stund. Vi hadde med et pr. pakker ut til Stenvåg, og han ble veldig overrasket over disse.

Men det som er en del av spenningen ved skyting er jo og finne noe som går bra, så det er bare og stå på.

Vår erfaring er at det bør gå en del skudd gjennom våpenet før man er sikker på at man har funnet rett.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...