Jump to content

Ulv/hund/løsning?


sexppc

Recommended Posts

Tror vel ikke det er no enkel løsning på å ha hunder løs i terreng hvor det er ulv, sjansen for et angrep vil være tilstede, men har fått en liten tanke etter å ha lest boken Locka räv av Ulf Lindroth.

Har surra litt med tanken på at ulv kan lokkes på samme måte som man lokker rev, og det stod litt om dette i boka.

Det stod at ulv i nordamerika var vanskelig å få lokka fram til skudd, pga at de var ekstremt flinke til å lære av sine feil. Ulven er et flokkdyr og det holdt at et dyr hadde kommet på lokk og blitt skutt etter, så holdt hele flokken seg vekk når det ble lokket etter dem. Grei nok teori, som vistnok skal stemme.

I den samme bok stod det om en finne som på slutten av 1800 tallet jakta ulv. Han fikk hund sin til å lose, og skjøt når ulven kom for å ta hund. Dette virker jo kjent. Dette har jo vært en dyrkjøpt lærepenge jegere både i norge og sverige har fått erfare.

Så, hva om disse to teoriene ble slått sammen? La oss si at noen(helst statslønna) jegere spilte av en stålos i et terreng hvor ulv har drept hund og skjøt på ulven hvis den dukka opp med feks gummikuler maken til de som amrikanske politi bruker for å spre menneskemasser med. Hvis teorien til jegerne i nordamerika stemmer så skulle da ulven være mer skeptisk til å gå til angrep når de hører los.

Vet at teori og praksis ikke alltid går hånd i hånd, men kanskje...........

Link to comment
Share on other sites

God idé!

:mrgreen:

Folk kan jo kreve at myndighetene dresserer alle ulver som beveger seg i Norge, og at disse utstyres med en kjennemerke som dokumenterer at de er hundereine. Det er sikkert plenty med forskere og goodbelievers som vil påta seg jobben med å fange og dressere ulvene. Helikopterne er jo i lufta allerede.

Og så kan ulver uten kjennemerke skytes for ulovlig innvandring.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en annen påstand også: En bekjent har i mange år kjøpt tømmer fra østeuropa. Han har ved flere anledninger vært der på jakt, også etter ulv. Han fortalte historier fra norge der ulv har drept hunder på gårdstunet. Dette ble ikke trodd på av befolkningen der nede, det viltet som var mest folkesky av alt var nettopp ulven. Det ble fortalt at når sovjet besto så var det skuddpremie på ulv, og at militære jaktet ulv med alle metoder for å få skuddpremiene. Det beste var ulvejakt fra helikopter.

Altså: der ulven ble jaktet på ble den folkesky.

Hvor jeg står i ulvesaken har ingenting med disse innlegga å gjøre. Det jeg har reagert på er at det ikke har blitt gjort no for å avverge at ulv angriper hund.

Link to comment
Share on other sites

Det første forslaget ditt var intet mindre enn glimrende, forutsatt en liten detaljendring: Bytt ut de skarve gummikulene...

 

Du har helt rett i at dyr som jaktes på blir skyere, og da spesielt rovvilt. Da jeg gikk på ungdomsskolen fløy keåkene omvei rundt gården vår - det var ikke uten grunn. Nå i senere år har de sågar landet i tunet. Faren min hadde stor moro av de kursendringene svartfuglene foretok pga junior.

Dersom vi skal oppnå samme effekt på ulven så må de fysisk skytes, ikke bare skremmes med gummikuler. Blir som kav bortskjemte bikkjer som stjeler godbiter fra bordet enda de vet det er galt og det kommer reaksjoner etterpå - det bare er så godt at det er verdt litt ubehag. Jeg tror ikke ulven er annerledes om den blir sulten nok og Artsfrendene kun har blåmerker å vise til om de nærmer seg folk.

En annen ting å huske på er levestandard og driftsforhold i østeuropa kontra Norge. Det er rett og slett ikke sammenlignbart at de der liksom lever i fred og fordragelighet med ulven..

Link to comment
Share on other sites

Altså: der ulven ble jaktet på ble den folkesky.

Hvordan kan ulven bli folkesky her til lands? Vi har ikke store nok skogområder til at ulven kan unngå folk.

Så om ulven i norge blir folkesky blir den nødt til å trekke østover ut av landet til de store skoger i øst.

Tenk så fryktelig! Da får ingen nordmenn glede av ulven. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De er i hvertfall veldig aktive og sultne disse rundt 40 ulvene som skal finnes her til lands..

 

Har du talt de? Jeg stoler ikke lenger på forhandlingene tall enn jeg klarer å kaste Ferdinand etter halen...

 

En annen ting: journalister i Sverige prøvde seg på enkle statistiske regnestykker hvor de mente ulven måtte spise uhorvelige mengder kjøtt om tapstallene skulle stemme. det de ikke tok høyde for var at de sjelden spiste opp kadaverene, men drepte nye dyr i stedet. Kråker og rev spiser litt de også...

Jan guillou var en av de som måtte slå rettrett i sine påstander. Prisverdig og voksent gjort forresten.

Link to comment
Share on other sites

Det første forslaget ditt var intet mindre enn glimrende, forutsatt en liten detaljendring: Bytt ut de skarve gummikulene...

I en annen tråd skrev jeg noe slikt som: "Rovdyrvennene hevder at heller ikke rovdyr har særlig evne til å lære etter at de er døde. Et argument som nok innehar en viss sannhetsgehalt".

 

Skal man avlive ulver, og samtidig oppnå at dyrene blir mer sky, må man avlive et eller flere individer i en flokk, men la mesteparten slippe med skrekken. Offentlig avliving av ulv kan man jo drømme om! Jeg tror nok det bare blir gummikuler som vil bli aktuelle i et slikt forsøk, og de kan gjøre en vel så god jobb som skarp ammunisjon, til dette formålet.

 

Man må heller ikke uten videre sammenligne de jagede, og dermed skye, ulvene i Russland med ulv som angriper hunder i los. Losen oppfattes som et signal om revirhevding, og for en hannulv vil det være et signal om å "kjempe eller dø". I en slik situasjon kan de nok glemme både gummikuler og evt. streifskudd av varmt metall.

Link to comment
Share on other sites

Beklager C.. Det som irriterer meg grønn i den saken der er at de endrer definisjonene av hva som er såkalt norske dyr ettersom det passer dem. Da er de lett å miste både fokus og fargesynet....

 

Det var vel også noe ironi i mitt innlegg også Jegermeisteren, for jeg er av den nokså klare oppfatninger at ulveproblemet lettest løses ved å skyte hele skiten.. Det var ikke ironi..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...