Jump to content

hvor gammel må man være for å eie praktiske våpen?


PederR

Recommended Posts

gammel nok til å være aktiv, hehe...

 

§ 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

 

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

 

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

 

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

 

og for å erverve praktisk rifle må man ha praktisk kurset. da må man ha pistol (kravet her er 21 år) men man kan ta kurset med lånt våpen. finnes en del som er under 21 år som skyter praktisk rifle,

Link to comment
Share on other sites

Kan være greit å melde seg inn i en pistolklubb for så å trene mye presisjon med 22lr for å få grunnlaget med pistolskyting, så kan du søke om eget våpen etter 6 måneder og kan vel da forsåvidt også melde deg på et praktisk kurs. Det lønner seg vel å være 21 år, kurset koster vel et par tusen +-.

Link to comment
Share on other sites

 

Så 21år er vel kort og godt aldersgrensen for praktisk skyting. Eller?

 

Det er det vel ikke. Man kan jo ha foresatte som står som eier av pistolen, samt at det er vel også noen klubber som står som eier av våpen som brukes av juniorer.

 

Men det er slik at de fleste klubber krever at man tar Godkjenningskurset med eget våpen, da med mulig unntak for de som er i kategorien Junior

Link to comment
Share on other sites

Aldersgrensen for å eie praktiske våpen er den samme som for upraktiske våpen.

 

For å gjennomføre kurset må man ha med seg våpen og ammunisjon. Det er ingen som har noe med hvorvidt det er ditt eget eller om du har lånt det av noen. Formelt sett må man ha våpenkort på tilsvarende våpen for å låne en pistol alternativt kan man ta med seg eieren som tilskuer (eller deltaker).

Hvordan er det ellers mulig at vi har juniorer som deltar på stevner? ;)

Link to comment
Share on other sites

er ingen aldersgrense på praktisk skyting.

 

du må ha praktisk kurset som viser at du kan håndtere våpenet trygt. praktisk rifle kan du faktisk erverve når du er 18 hvis du har praktisk kurset. men du må være 21 for å erverve pistol. så frem til det må du låne av klubben hvis dem tilbyr det under tilsyn eller ha en far, bror kompis etc som har egne pistoler

 

SSL har 3 jr. på 9, 11 og 12.

 

Link to comment
Share on other sites

Man må strengt talt IKKE ha godkjenningskurs for å drive med praktisk skyting.

 

Man må ha kurset for å stille på konkurranser i level 2 og høyere. Man kan altså trene og delta på klubbmatcher/treningsmatcher FØR man tar kurset.

 

Det fins nok klubber som krever at foresatte setter seg litt mer inn i sporten poden skal drive med enn om det bare var fotball, men det er bare sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Man må strengt talt IKKE ha godkjenningskurs for å drive med praktisk skyting.

 

Man må ha kurset for å stille på konkurranser i level 2 og høyere. Man kan altså trene og delta på klubbmatcher/treningsmatcher FØR man tar kurset.

 

Det fins nok klubber som krever at foresatte setter seg litt mer inn i sporten poden skal drive med enn om det bare var fotball, men det er bare sunn fornuft.

 

Men det er få klubber som tillater deg og bli fullverdig medlem i klubben og medlem av NFPS før du har tatt kurset.

Det er jo også få klubber som tillater deg og leke rundt på praktisk bana uten og ha tatt godkjennings kurs for praktisk skyting.

Er du der i mot med en godkjent praktisk skytter eller du selv er en godkjent praktisk skytter så er det inget problem.

Link to comment
Share on other sites

Man må strengt talt IKKE ha godkjenningskurs for å drive med praktisk skyting.

 

Man må ha kurset for å stille på konkurranser i level 2 og høyere. Man kan altså trene og delta på klubbmatcher/treningsmatcher FØR man tar kurset.

 

Det fins nok klubber som krever at foresatte setter seg litt mer inn i sporten poden skal drive med enn om det bare var fotball, men det er bare sunn fornuft.

 

Men det er få klubber som tillater deg og bli fullverdig medlem i klubben og medlem av NFPS før du har tatt kurset.

Det er jo også få klubber som tillater deg og leke rundt på praktisk bana uten og ha tatt godkjennings kurs for praktisk skyting.

Er du der i mot med en godkjent praktisk skytter eller du selv er en godkjent praktisk skytter så er det inget problem.

 

Hva er et ikke fullverdig medlem? Betaler man ikke full kontigent? Får man ikke medlemskort? Å ikke melde inn alle medlemmene sine i forbundet er jo reinspikka idioti. Forbundet har en forsikring som dekket medlemmet. Denne dekker kun skytterne som er medlem.

 

NFPS vedtekter plikter klubber å tilby medlemmene sine opplæring. Både nybeg. og GK-kurs. Skal man nekte medlemmet "fullverdig" medlemskap i nybegynnerperioden?

En klubb som driver kun IPSC skyting, skal de da la være rekruttere skyttere siden ikke godkjente folk?

Er det klubber det ute som nekter folk "leke på praktiskbana" sammens med resten av medlemmene? Isåfall er jo det også idioti. Man ordner retningslinjer som tilrettelegger hvordan nybegynnerne får skyte, innenfor sine ferdigheter, å så lærer man dem gradvis opp. Det er jo hele formålet med trenig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har du tolket det jeg skrev en smule feil.

Om det var med vilje eller ikke vet ikke jeg.

 

Men det jeg sier er at en del klubber ikke melder deg inne i klubben/forbundet før du har tatt godkjennings kurset.

Hvor du da har bestått både den praktiske og teoretiske delen.

Da blir du medlem fra den dagen og begynner din 6mnd periode.

Selvfølgelig kan du trene med andre medlemmer som er godkjente praktiske skyttere inntil du får tatt kurset men du kan ikke trene på den praktiske skytebanen ALENE.

 

Jeg kan godt skjønne at dette blir tungvint oppe i indrehjortefjordenpåfjelletoverdenlillebruagjennomtunellen.

Men man skal ta sikkerhet svært seriøst.

Vis man er gjerrig og ikke har råd til og ta godkjennings kurset så kan man heller begynne og samle frimerker og se på fotball.

 

http://www.frimerkeungdom.no/index.php? ... nk&id=6504

http://www.hjemstedsamleren.com/?gclid= ... 3godmzH9oQ

http://www.arsenal.com/home

Link to comment
Share on other sites

Nå har du tolket det jeg skrev en smule feil.

Om det var med vilje eller ikke vet ikke jeg.

 

Men det jeg sier er at en del klubber ikke melder deg inne i klubben/forbundet før du har tatt godkjennings kurset.

Hvor du da har bestått både den praktiske og teoretiske delen.

Da blir du medlem fra den dagen og begynner din 6mnd periode.

Selvfølgelig kan du trene med andre medlemmer som er godkjente praktiske skyttere inntil du får tatt kurset men du kan ikke trene på den praktiske skytebanen ALENE.

 

Jeg kan godt skjønne at dette blir tungvint oppe i indrehjortefjordenpåfjelletoverdenlillebruagjennomtunellen.

Men man skal ta sikkerhet svært seriøst.

Vis man er gjerrig og ikke har råd til og ta godkjennings kurset så kan man heller begynne og samle frimerker og se på fotball.

 

http://www.frimerkeungdom.no/index.php? ... nk&id=6504" target="_blank

http://www.hjemstedsamleren.com/?gclid= ... 3godmzH9oQ" target="_blank

http://www.arsenal.com/home" target="_blank

 

Ja, vi snakker kansje litt forbi hverandre :)

 

Jeg mener selvsagt ikke at enn ikke-godkjent skytter skal få herje fritt på banen alene. Hos oss får dem heller ikke nøkler til banen før dem er godkjente, og er dermed begrenset til å trene samtidig som andre godkjente.

 

6-mnd perioden har ingenting med praktisk godkjenningskurs at all å gjøre. Det er kun gjeldende for når du skal kjøpe ditt første våpen etter nybegynnerkurs. Ref min 12-18 oppmøter på bane osv osv.

 

Sikkerhet vil alltid være min første prioritet. Men sikkerhet går ikke på bekostning av å frarøve nye medlemmer forsikring inntil dem tar godkjenningskurs. Hvordan andre klubber velger gjøre dette er utenfor min kontroll, men det strider mot sunn fornuft, det kan ikke motsies.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi nok enige.

 

Men det jeg har lagt merke til er at de fleste praktiske klubber helst vil at du har håndvåpen fra før.

Fordi at det er mange praktisk klubber som ikke har utlåns våpen.

 

Å den skjønner jeg jo.

Her hvor jeg bor så består jo den praktiske skyte klubben(NFPS) av cirka 40stk medlemmer.

Mens den vanlige skyte klubben(NSF) består av 250stk medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...