Jump to content

Leupold 2,5-8x36 ikke til rifle med lang låskasse?


heandaerke

Recommended Posts

Elgen averterte i april nevnte kikkert til salgs med begrunnelse at den ikke passet rifle med lang låskasse.

Jeg ble noe stuss over dette da jeg selv har tenkt meg denne kikkerten til min nyervervede Ruger M77 300 win mag som kan sies å ha lang låskasse. En slik kikkert får man bestilt på nettet til omtrent 430 dollar som nå står omtrent på 5 kr. Jeg kunne forsvåvidt tenkt meg å kjøpe Elgen sin hvis denne ennå ikke er solgt, forutsatt at denne passer på Rugern. Har Elgen eller noe annet enn forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke lengden på vanlig lang kasse hos Ruger, men ringene på magnumkassa(375H&H, 416Rigby og 458Lott) gir bare plass til kikkerter med mellomrør på 5,5 tommer(ca 14 cm) eller lenger. Av de lavtforstørrende VX-III er det derfor bare 1,5-5 som passer. 2,5-8 er 5,1 tommer (ca 13 cm) så det er mulig den kan passe. Bare ta skyvelæret og mål avstanden fra foran fremste ring til bak den bakerste så vet du om det passer. Men det er vel også offsetringer å få kjøpt til Ruger, men mulig utvalget er litt dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt maken kikkert på en Winchester M70 / 375 H&H.

I dag står den på en Ruger M77 / 338 Winmag.

Ingen problemer på de to riflene ihvertfall.

Forøvrig en helt ok kikkert til elgjakt og trange pass :wink:

 

NB! Oppdatert med bilde.

 

Jakt2008001.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har fortsatt ikke solgt denne kikkerten (har ikke prøvd så hardt heller, har vært opptatt med flytting). Jeg husker ikke i farten lengden på mellomrøret, men jeg kan ta noen mål hvis det er ønskelig. Ellers fins vel data på Leupold sine hjemmersider, skulle jeg tro.

 

Kikkerten var opprinnelig tiltenkt en Sako L61R magnumkasse. Her ble kikkerten akkurat for kort. Jeg er ikke så glad i extension-ringer, så jeg skaffer meg heller en kikkert med langt nok rør.

 

Rugeren vet jeg for lite om til å kunne fastslå hvorvidt kikkerten vil passe.

 

Edit: Kikkerten er nå solgt, i fall noen skulle lure på det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta kk for raske og informative svar. Man sparer seg endel penger og ergerelser ved å bla på kammeret.

Jeg måler lengden fra ytterkant av ringene og du måler mellomrøret og dersom Ok, så møtes vi over en handel? Kikkerten din var ny og selv om jeg må betale noe mer, så er et norgeskjøp mye enklere og tryggere. Kikkerten veier visstnok 3-400 gram og portoen nordover skulle ikke være så mye. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik kikkert på min BRNO 602, går greit der, men det er muligens p.g.a. at jeg har brukt Tasco World Class ringer. De gav meg akkurat den minimums avstanden jeg trengte. Sjekk hva du har å gå på med de ringene du ønsker å benytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg for sikkerhets skyld målt kikkerten. Lengden på mellomrøret er 13,1 cm. Dette stemmer overens med hva som er oppgitt, men det hender jo det er visse modellendringer.

 

heandaerke, jeg sender deg en PM, så får vi se om det blir noen handel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...