Jump to content

Tenkt meg på bjørnejakt trenger tips


RR75

Recommended Posts

"Villmarksjakter" uten bil, snøscooter eller åte på bjørn, gjør deg svært lite mobil, og koster 3-4 gangen. Fly inn camper er i mine øyne for kun egnet for jakt på de store brune bjørnene og kosten på bunnlinja blir da over 100k.

 

I slike områder vil du sjelden finne gode bestander av svartbjørn, da disse går dårlig sammen med de store brune.

 

En vanlig svartbjørnjakt hvor du ankommer campen med bil vil gi deg et kjempefortrinn da du er mye mere mobil,og kan dekke mye større områder til brøkdelen av hva en fly inn camp vil koste.

 

Størrelsen på bjørnene ( både grizzly og svartbjørn ) er som regel også best på steder hvor naturen er mest gjestmild. Langs kysten Kamtchaka, kodiak osv...eller i områder med stor skog. Alle områder med stor skog i BC i dag har skogsbilveier med "lettere tilgang" en all verdens fly inn camper. Både sikkerhets aspektet og jakta på de fleste artene er langet bedere her en i fly inn campene. Villmarksopplevelsen likeså!

 

Har prøvd begge delene noen ganger og hadde for noen noen år tilbake en par kompiser i en remote camp som brant ned. Gutta våkna til telt brann alt de fikk redda var 1,5 sovepose, og det de sov i. 4 døgn i underbuksa i minus 10. Nødradionene brant selvfølgelig opp sammen med alt annet. Hadder noe fuel og ei motorsag plus plenty med mat som hang i posen pga bjørn. Ikke rifler ikke amunisjon, men grizzlyen likte ikke lyden av motorsaga......

 

Hadde vært greit med en bil i nærheten da, i stedet for 100miles barbeint i 10blå. ( Selvfølgelig blei de i campen og blei reddet ut etterhvert som de ikke ga lyd i fra seg, men en totalt bortkasta tur. Grizzlyjegere tapt utstyr for 250K, tapt jakt for 200k, europeiske dekka 30.000,-. jaktdress gikk som spesialklær og blei ikke dekka :( )

 

Men har du lyst har du lov til og la være å bruke bil også i områder som er tilgjengelig med bil!

 

Send meg gjerne en PM hvis du ønsker mere info!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode poeng stubberud, jeg kan godt kjøre bil til campen men ønsker ikke å skyte fra bil håper på å få følesen av å jaktet litt :)Få oppleve natur og ha fine natur opplevelser.

 

Hvor og når du vil skytte bjørn bestemmer du selv. Fortell outfitter/ reise arrangør om ønskene dine så arranger de helt sikkert på en slik måte at du får mange flotte naturopplevelser med lange turer, ansmygninger til fots på plasser hvor bjørnene normalt oppholder seg. Vil variere litt fra sessong til sessong avhengig av mattilgang.

 

Lykket til med bjørnejakta!

 

@donner. Bår er slettes ikke dumt. Funker bra både langs kysten og i flere av de større vannveiene i innlandet.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Vel, først og fremst ville jeg anbefalt å ta et bjørnejakt-kurs. Har selv gjort det og det er utrolig hvor mye nyttig og viktig informasjon du får angående sikkerhet og forståelse av dyret.

 

Bjørnejakt er noe helt annet enn vanlig storviltjakt!

 

...og hvis det ikke haster med bjørnejakta er jo Sverige en mulighet (snill bjørn har de også :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Bjørnejakt er noe helt annet enn vanlig storviltjakt!

Skal ikke skryte på meg alleverdens erfaring her, men: javel? - det er klart en bør sette seg inn i hva en jakter på, men vær stille, og skyt i hjerte/lunger, så ordner det seg. Med rifle ser jeg ikke helt det store problemet.

Guiden kurser deg nok også det som trengs.

 

JEg kan anbefale Weitas Creek Outfitters, det blir ikke nevnt bjørn uten at jeg ønsker meg tilbake til Weitas Creek.

Gary er en trivelig cowboy, og vet hvordan man flår en bjørn... Og er en fantastisk kokk. Anbefales - og skal du reise i 2012, kontakt meg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Yep, kjøper flybillett selv, kommer inn med avtalt fly og blir hentet. Det som Gary og Sue skal ha, direkte til dem. Ingen fordyrende mellomledd.

Var to kanere jeg kjente litt fra før, og som kjente Gary og Sue, på samme jakta som meg så var vel derfor jeg ikke hadde noen betenkeligheter. Syntes det var dyrt på forhånd, men det var valuta for pengene (litt høyde for at det var flere som kjente hverandre der, og buejegere et et eget "brorskap" i tillegg), god mat, godt alt, gode diskusjoner med kona til NK-guiden, masse bjørn - hadde vel 5-6 stykker innom 10m. Bra minner - fins i en tråd her et sted. Søk "svartbjørn" og "M67".

 

JEg var for kresen først og ville ikke skyte en ungbjørn, hadde et megatilfelle av bukkefeber, og etterpå ville ikke de store "stå pent" nok for mine krav til skuddsjanser, så stang ut. Men det var ikke outfitterens feil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan komme deg in på en outfitter jobbe for jakt/opphold,bli der i heile vår sesongen,jeg gjorde det i 96,var der i 3 måneder og hadde min største jakt opplevelser hittil i mitt liv.

fikk både jaktet og skutt 3 bjørner jaktet ulv,bever flådd 100 bjørner,hogd ved,vert kokk og guidet 2 jegere i 2 uker,børr opplevest.

kan skaffe kontakt vist intresse.

Link to comment
Share on other sites

Men, M67.

Det som er viktig å tenke på når en skal på bjørnejakt, er at anatomien på en bjørn er annerledes enn en elg.

Derfor kan det være til god hjelp at en, for eksempel, kikker på bilder av anatomien av en bjørn og "sikter" seg inn på hvor en skal skyte når det er alvor.

 

Se på side 32-34 på denne artikkelen om bjørnejakt;

http://www.lcie.org/Docs/Brochures/NJFF_bjornjakt.pdf

Anatomi på bjørn, bjørneklokka og forholdsregler med hensyn til skudd mot bjørn

Link to comment
Share on other sites

Absolutt Jeger93, men veldig forskjellig er det ikke. Jeg fikk uansett en grundig innføring i dette av guiden og klar beskjed om hvor den skulle, og ikke skulle, skytes

Det som slo meg når det ble alvor er hvor spebygd bjørnen er foran, og ditto kraftig bak. Er igrunn overraskende lite å sikte på. Om den er stor og feit og har lengre pels om høsten vil den se større ut, og gi et bedrag av at der er masse å skyte på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...