Jump to content

Universalglider for jaktski.


Polardego

Recommended Posts

Glider kan faktisk være helt unødvendig. Og ulempen er at når du først har begynt må du gjøre det jevnlig. Har du ikke noe ønske om glider for omtrent hver tur av noe lengde kan kuzminsikling være et alternativ. Har såvidt testa det på joggeplankene og opplevde at gliden min var minst like god som det andre i løypa hadde. Forskjellen er jeg nå kan gå 30-50mil før jeg må sette av 10 minutter på ny runde med siklingen. (sier i alle fall de som kan det).

Link to comment
Share on other sites

Ett lite tips

 

Eg har alltid med hurtiglider eller hva det heter.

Flytene glider som du smører under med en flaske og en skumgummi greie på enden.

Lar det tørke lit så har du bedre glid en stund.

Det funker ikke like lenge som vanlig men vis det klabber kan det være genialt :mrgreen:

 

Noen liker spenninga med god fart nedøver, noen liker heller det rolig å sikkert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sannheten i følge swix og alle andre med økonmiske interesser innen salg av diverse mer eller mindre dyr voks. En annen sannhet er den kuzmin representerer:

Selve skisålen tørker ikke ut. Det er overflata som er behandlet med f.eks. steinslip som tørker ut.

Skisålen tåler utrolig mye mer enn noen voks. Dermed tull at voks beskytter sålen.

En ski som er siklet trenger ingen voks og kan lagres over sommeren uten voks og uten at sålen tørker.

Metting av sålen er noe tull. Porene i sålen er så små at voksen ikke trenger inn i sålen.

Voks trekker til seg dritt og gjør at gliden raskt blir dårligere, ny voksing er dermed påkrevd. Steinslip trenger voks for å fungere.

Setter du opp skia med en kuzmin, det tar en halvtime, har du god glid i 30-50 mil uten å gjøre noe som helst! Etter de mila bruker du noen minutter med siklingen og skia er klare for nye 30-50mil.

 

I følge mange gir siklingen nesten like god glid som topp preppa ski med det dyreste av slip, voks osv. Men slik voksing krever mye arbeid med skia for hver tur. Med sikling vil svært mange klare seg med en runde per sesong! Pluss tida det tar å legge på festevoks. Det er finnes faktisk konkurrasneutøvere som bruker kuzmin. I Sverige får du nå kjøpt nye ski som er behandlet slik. Har du lyst på god glid uten å måtte bruke timesvis i smørebua og tusenvis av kroner?

 

Det finnes nesten ikke en sportsbutikk som har slik sikling. Kan det være pga de enorme summene folk legger igjen på voks, fluorpulver til 1000kr boksen, steinsliping osv?

Link to comment
Share on other sites

"kun feller"

 

Hvilke?

 

Hvis jeg visste så skulle du fått vite det, er "aldri" av og på 5 år har jeg bare måtte ha lim på en gang, sitter som et skudd.

 

Et must der jeg kaver avgårde med børse og Astro i vestlandsfjell :)

 

Selvsagt kan en jo ønske seg noe bedre gli innimellom men det bytter jeg glatt mot feste i nevnte fjell og bratte lier.

 

Edit: Fant posen til fellene, det er disse > http://www.sportogfiske.no/index.php?nr=90&case=4&id=1055&idkategori=200

 

Jeg kjøpte de riktignok hos Mo Sport i Norheimsund.

Link to comment
Share on other sites

I dei seinare år, så har eg blitt ein skikkelig slaur med skismørning og underlag.. Jager konstant rundt med bakglatte ski, som går som det uler etter i unnabakkene. Fiskebein kvar gong gradetallet begynner å nærme seg 5 grader.. Masse slit, men også masse kalorier forbrukt på små strekninger..

 

I gamledager så laga me glider sjølv, den blei laga i ein av fars gamle kasserte kjeler, og består av smelta småstubber av stearinlys og blanda med såpe. Husker ikkje i farten kva såpe som blei brukt, men det var nok enten Sterilan eller Lano vil eg tippe. Den blei enten smurt på ski/kjelker direkte, eller hvis ein av foreldrene mine orka, så blei det smelta ein blanding på skiene.. Det funka som snus..

 

Ellers så var gode gamle sølvswix`en ein god slager.. :)

Link to comment
Share on other sites

I følge kuzmin er det vel overflata som slipen danner som er lite slitesterk og dermed må man stadig få ny. (Denne slipen er selvsagt også en del av sålen, men blir lite slitesterk pga strukturen)Hele slipinga er i følge han helt unødvendig. Den danner en overflate som trenger masse voks mm for å fungere. Bruk siklingen og få bort hele overflatebehandlinga. (jeg personlig har på langt nær nok erfaring angående dette, men har satt meg såpass inn i det at jeg har oppdaget at swix sitt budskap ikke nødvendigvis er det beste for mange av oss)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...