Jump to content

Hagler i kaliber 20/76.


kongle

Recommended Posts

Har lenge tenkt på ei lettvekt hagle i 12/76 eller 12/70, men klådde på ei hagle i 20/76 for en tid tilbake. Det skulle jeg ikke ha gjort...Et sterkt tilfelle av den uhelbredelige havesyken meldte seg raskt. Så nett, slankt og smekkert :shock: Akkurat slik vi liker det :wink:

 

Gjorde litt research på nettet om kaliber 20/76 og det virket lovende. Kom over en tråd her på kammeret der det stod at flere hagler i kaliber 20 ikke ble levert med baskyle i kaliber 20, men i 12 for å spare penger. Fikk bakoversveis og innså at vi levde i en gal gal verden.

Det jeg lurer på da er hvilke hagler i 20/76 produseres med baskyle dimensjonert for 20 istedet for samlebånd 12 baskyler. Selvfølgelig går vi til de mest eksklusive og dyreste haglene er ikke dette noe problem. Men tenker på mer brukshagler.

 

De jeg har funnet fram til så langt er:

 

-Sabatti Jakt 20/76

-Lincoln Premier C 20/76 (fair hagle)

-Lanber 2020 Twenty 20/76(litt usikker, noe sier meg at lanber kun bygger hagler med 12 baskyler)

-Flere modeller fra Beretta

 

Lista ble merkelig kort, mente det var flere hmmmm..

Noen som vet om flere hagler i 20/76 med 20 baskyle?

 

 

 

Mvh

Fjøra

Link to comment
Share on other sites

- Alle Beretta som leveres i 20

- Cesar Guerrini

- Fausti (tror jeg)

- Merkel

- Bernardelli

 

Ikke i det laveste prissegmentet, men heller ikke i det helt uspiselige...

 

Og hvis lottokupongen går inn for fullt:

- Holland & Holland

- J. Purdey & Sons

- Peter Hofer

- Famars

- Perazzi

etc. etc.

 

OT: Og vil du virkelig se noe smekkert, søk oppwebsidene til Peter Hofer og se på bildene av sideligger dobbeltriflen i .17HMR :shock: eller concealed barrel drillings - sideliggere i kal. 20 med .17HMR løp i midtskinnen. Av en eller annen grunn oppgir de ikke priser :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har fra tidligere en Benelli M2 kaliber 12 som brukes til det meste av jakt, og den fungere feilfritt. Jeg opplever overraskende nok et alvorlig tilfelle av havesyken. Jeg MÅ ha en smekker og nett hagle i 20/76. Den skal brukes på lengre turer etter blant annet skogsfugl, rugde og ryper. Benellien fungere jo bra til dette, men en smekker O/U ser jo særdeles bra ut. Spørsmålet blir da som følger, hvilke hagleprodusenter leverer hagler som har baskylene tilpasset kaliber 20? Bruktmarkedet er vel det mest interessante alternativet, da økonomien blir skral framover, en rifle skal jo også i hus før høsten.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det du ser etter er en brukt Beretta. Gode gamle S55 er vel noe av det smekreste som er å finne, og du finner dem i prisklasse 3-5.000. S685 må du nok ut med litt mer for - den er teknisk sett lik 686, men uten ejektorer og gravyre. 686 i kal. 20 går typisk for 10.000 og oppover på bruktmarkedet. Disse modellene veier 2,5 - 2,8kg i standardvekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning B-425 i kal 20/76 med engelsk stokk, og 66 cm piper. Det er blitt favoritthagla mi til småviltjakta.Det er en ordentlig 20, med riktig dimensjoner. Men skulle jeg kjøpt en nå, hadde jeg nok valgt 76 cm piper, da man må være veldig bestemt med svingen når man skyter med så kort pipe. Men etter mye trening med den, så har jeg fått taket på'n.

Sikler litt på en Browning B-525 Hunter Prestige, den fås med 76 cm piper, så det kan nok hende det blir en sånn etter hvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Patronen er mindre ja, men hastigheten på haglene det samme. Det er noe mindre hagl i 20, men mer enn nok til all hagljakt. Men mytene er seiglivede, og kommer gjerne fra folk som ikke har prøvd. Før det idiotiske blyforbudet kom, brukte jeg gjerne 28 grams ladninger til jakt, US 5 eller 6 til småvilt, og US 4 til rådyr, og det gjorde jobben fullt ut. Mange tror jo at man bør ha 12/89 superduper magnum for å få livet av fuggern, de om det :lol: Nå bruker jeg Rio Venatum 28gr#3 til det meste, og det funker bra det også.Men... hvis jeg skulle hatt EN hagle, da hadde jeg valgt en 12'r, da patronutvalget er mye større.

Hva som er bra med 20..? Jeg vil si at det er den fine følelsen av å jakte med et slankt,smekkert våpen, rett og slett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...