Jump to content

Stive opp stokk/forskjefte på rifle?


LJL

Recommended Posts

Er det noen som har tips eller forslag for å stive opp forskjeftet på myke riflestokker?

Er en del stokker som er myke når man bruker to-fot og lignende.

 

Tenkte litt på å kanskje fylle tomrommet under løpet med en beddemasse eller lignende som er stiv og sterk, eventuelt pusse litt ned å legge i en eller to aluminium/stålrør og bedde igjen.

 

Sikkert en del som lurer på dette da det er mange som spør om diverse stokker er for myke når det skal brukes to-fot.

Link to comment
Share on other sites

Det går ant å hente litt stivhet ved og legge inn epoxy armert med glassfiber eller carbonfiber.

Jeg har gjort dette på en Sako forester som hadde et alt for mykt varmint treskjefte. I samme prosses fjernet jeg den gamle beddingen og laget en ny hvor armeringen ble en del av beddingen. Tanken var at forskjeftet skulle bli stivere hvis konstruksjonen gikk inn under låsekassa som en del av beddingen. Det "svakeste/mykeste" partiet i skjeftet er rundt rekylklakken. Det er her det er minst tre og sannsynligvis her det er mest svikt i skjefte. Det er bestandig lurt og lage en armert konstruksjon i form av en T, en H, en U eller en O. En flat armert epoxyplate er myk og bøyelig som fy. Jeg har aldri prøvd en gardin aluprofil, men innbiller meg at man kan få en betydelig stivere og lettere konstruksjon med armert epoxy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde dette med en original Remington plaststokk som var myk som fy i forskjeftet. Kjøpte en H-profil i alu og beddet inn i forskjeftet. Passet på å bedde hele kammerets lengde uten luft mellom, og resten av pipa friflytende, og nå flekser ikke stokken i det hele tatt. Det er som nevnt området ved rekylklakken som er svakeste punkt, derfor valgte jeg å ha kammeret beddet, slik at det er litt mer område til å ta opp bevegelsene.

 

Bilder her: viewtopic.php?f=43&t=41663&start=0

Link to comment
Share on other sites

www.brownells.com

 

Kjøp med slippmidddel uten brennbart løsningsmiddel. Den med brennbart løsningsmiddel sender de ikke.

 

det hender det ligger beddemassesett i hyllene hos forhandlere også.

 

For innbedding av avstivning i et plastskjefte ville jeg heller forsøkt med en vanlig tokomponet epoxy solgt her i landet.

 

vanlig smørefett eller skovoks funker fint som slippmiddel.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg skjøt med tofot, men jeg fikk fine samlinger med en Ramline av den typen man ganske enkelt klemmer rundt pipa. Da gjør det ikke noe om forskjeftet er mykt. I teorien skal man ikke få gode samlinger på denne måten, men svenskemauseren og Ramlinefoten hadde ikke hørt noe om det. Billig moro var det også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...