Jump to content

Åtejakt på hjort


Storviltjeger22

Recommended Posts

Hei, jeg tror jeg har lest diverse om det inne på siden her før. Men finner det ikke igjen!

 

Så derfor, er det lov å drive åtejakt på hjort?

Jeg har en nabo som har bygd seg et jakttårn nå, og lagt EN rundballe midt ute på bøen, i perfekt skyteavstand.

Og sitter dermed og prikker inn dyrene han har igjen på kvoten.

Er det noen som har noen lover/foreskrifter som omhandler dette? Har forsøkt å finne selv, men sliter litt med å finne noe, spesielt siden jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal lete.

 

Resultatet av dette er forøvrig at dyrene fra mitt vald, trekker den korte veien over grensa og holder til rundt foringen hos han. Og for å få det klart, han forer ikke hele året, og har aldri gjort det før. Dette er bevist kun for å få skutt dyrene ved matfatet.

 

Håper noen kan fortelle meg mer om dette.

Link to comment
Share on other sites

Foring av hjort er kun lov som ledd i planmessig viltstell.

Det er heller ikke lov å legge ut "åte" i den hensikt å lokke dyr inn fra tilstøtende vald/jaktfelt. Men så var det alle disse definisjonene da, på hva naboen egentlig har til hensikt? Fore sin egene hjort? Planer om å fore hele vinteren? Hensikten er ikke å lokke inn "din" hjort? Helt klart ikke lett å få gjort noe med.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det Staten som eier viltet, men grunneieren som har jaktretten. Så lenge det dreier seg om Hjort som bruker store leveområder, og grunneieren har tildelt kvote fra kommunen, blir det nok vanskelig å få gjort noe med det, så sant ikke foringen ligger helt inntil nabogrensen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at det er uetisk og lokke til seg dyr fra nabovald med foring om den eneste hensikten er å skyte dem, og det ikke er som et viltstellstiltak, men at det er direkte ulovlig er jeg ikke så sikker på, kan noen si meg hvilke lov/forskift der dette står?

 

Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven).

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...