Jump to content

Haglekjøp på finn.no. Meninger?


Olesøn

Recommended Posts

Jeg er på nippet til å kjøpe denne:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25966397

 

 

Prisen er såpass lav at jeg sannsynligvis kjøper uansett, men hva tror dere?

 

Bulken det er snakk om er 44-45 cm fra låskassa, så kapping er vel lov sånn akkurat.

Spørsmålet er om den er skytbar. Annonsøren hjelper bare en gammel enke med å redde våpenet fra destruksjon.

Det skulle ikke mot alle odds være noen i Halden som leser dette og kunne tatt en kikk på børsa?

Det er kanskje utopisk å tru det, ihvertfall i julestria. Men sjøl bor jeg i Bergen, så det blir litt langt...

Link to comment
Share on other sites

For de aller aller fleste børsemakere er det rutine arbeid å rette ut bulker i ett hagleløp. Eget verktøy for dette fåes som hyllevare hos seriøse leverandører av børsenmakerutstyr, ex Brownells. Pleier å koste noen fra noen få hundrelapper.

Kapper du derimot løpet, Mister du både chokeen ( som er mye dyrere enn hagla å få laget ny), samt at balansen trolig blir en tragedie.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe annet en ei slaske/brukshagle, sikkert grei til hverdagslige turer i skog og mark. Bulene/bulkene i løpet retter du ut selv. Få dreid 4-5 messingplugger med senterhull, den grøvste lik nominell løpsdiameter, de andre mindre med noen tiendelers intervaller. Pluggene dras gjennom løpet med gjengestag, når pluggen treffer bulken banker du de pent med en liten hammer. Buler kan være litt mer vriene enn bulker, pga at stålet er strukket noe mer, men med list og lempe går det. Har selv gjort dette med stort hell flere ganger. Men dette er gjort på brukshagler, "smykker og kjærester av høyere kvalitet", må tas med til en dertil egnet doktor.

Alternativt bruker du hagla som den er, med bulen eller rett og slett, kjøper ei annen hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er hagla sjekket, og den var for slarkete (pluss sprukket forskjefte) til å brukes.

Men nå har et lite prosjekt begynt å ta form i hodet mitt, tungt inspirert av Helan & Halvan-tråden.

Så da må man bare lete videre da, etter noe annet som passer :mrgreen:

 

Mine tre krav til hagle har alltid vært:

 

1: Sideligger. O/U-hagler er stygge, enkelt og greit, og jeg ville ikke hatt en om jeg hadde fått en.

2: Doble avtrekkere. Dette er vel en smakssak. Det var det jeg begynte med, og sånn er det bare.

3: Pistolgrep. Engelsk skjefte er pent det, men det går ikke an å holde i hvis man har hender større enn en tiåring.

 

Jeg skal surfe litt rundt og lete, men hvis noen har noe brukbart til en billig penge, send en PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Belgiske hagler fra Liege har ett veldig varierende rykte, noe bra men mye med dårlig kvalitet.

 

Dette har jeg hørt også, men enda klarte jeg pinadø å få meg ei gammal, slarkete slik ei...

Med haner på! Valget står mellom oppussing og veggpynt. :?

 

Hagla er kaliber 16, men løpene er nok ubrukelige. Haner og alt "funker", men neppe på en trygg måte. :roll:

Så hvis den skal brukes må det nok en del arbeid til...

 

Scenario 1:

Innstikksløp x 2. Et eller annet finkalibret a là .22 Hornet eller dess like.

Totalrenovering på alt bakenfor kammeret.

En liten snasen kikkert oppå, og vips, ei morsom lita dobbeltrifle til rev, rådyr og morrofaktor.

 

Scenario 2:

Veggpryd. :thumbdown:

 

Det står vel egentlig på om en eller annen børsemaker vil ta på seg jobben.

Tror ikke det frister å jobbe med gammalt ræl, og det er jo det det er...

Og hva ville prisen blitt? Hmmm... Ut og surfe.

Jeg vet scenario 1 høres tullete ut, men tips mottas uansett med takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ingen som har artige forslag til innstikksløp? Altså kalibervalg for å være nøyaktig.

Det er nok begrenset hva hagla tåler, som nevnt er .22 Hornet et alternativ.

Men det må da være noe gøy der ute som kunne være brukbart?

Villkatter er ingen hindring. Lading må jeg vel snart få begynt med lell... :mrgreen:

 

Børsa er tenkt brukt på småvilt + rådyr. Men det er ikke noe absolutt krav med rådyrjakt.

.375? 45 ACP? .300 Whisper?

Link to comment
Share on other sites

Dobbelrifle i noe obskurt, gammelt kaliber.

Om du leter litt på calibros.com finner du litt om mbygging av en brno SxS til dobbelrifle i 45/70

 

Et slikt prosjekt har jeg siklet på lenge men innser at uten å kunnne gjøre arbeidet selv blir det usannsynlig dyrt (spesiellt når en Baikal i 45/70 koster 6000kr). Vi får se når jeg blir lei å tenke på hvor kjekt det ville ha å ha en dreibenk:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...