Jump to content

kroning av løp


adolf

Recommended Posts

Hovedformålet med kroning er å få jevn gass strøm bak kula. Beste kroning er 90 grader kutt, fint rettet i dreiebenk.

 

Forsenkning av kroning er for å beskytte mot skade på munningen.

 

Min børsis lager mutter til gjengene som er lenger enn gjengepartiet og dermed "tar støyten"

 

Er børsa di kappa av børsemaker er nok kroningen i skjønneste orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var sikker på at det var 11 graders kroning som var "The shiznitt"

E det 90 som er det nye nå? Krones eller avrettes må det uansett både pga estetikk og presisjon... :wink:

Det ville nok ikke være noe problem med en hylse uten på gjengene til demperen så lenge veggene er rette der gassene vill treffe. Altså ikke gjenget der det stikker utenfor gjengepartiet på hylsa.

 

 

BrunoHåperdethøreslogiskutEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha hørt/lest et eller annet sted at 90 grader var best, men gir svak og utsatt kant og at 11 grader var et gunstig kompromiss mellom presisjon og kantstyrke.

I eget hode ser jeg også for meg at om man sleiker av munningen 90 grader i driebenk, kan man stuke opp noe metall i munningen, dvs. løpskanalen, mens om man bruker 11 grader vil det bli lettere å sleike metallet bort fra løpskanalen slik at stuking unngås, eller er dette et vilt skudd i mørket?

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg (i mitt eget hodet) at 90 grader muligens vi minske gassenes skyv på prosjektilet ,i bakant, etter at det har forlatt løpet. Det er ønskelig med minst mulig skyv etter at kula har forlatt løpet da dette vil minske turbulens. 11 grader vil nødvendigvis rette gassene mer fremover, som igjen vil gi kula mer skyv bakfra.

 

Når det er sagt skal det og sies at 11 graders kroning er noe benchrest skytterne har kommet frem til ved utregninger og testing.

De har med overhengene sannsynlighet litt mer peiling på munningsballstikk enn meg. :wink:

 

attachment.php?attachmentid=65333&d=1292590139

Jeg har, på min rifle, laget en 11 graders kroning med en kant for å beskytte den.

Kanten vil nok gi litt dårligere presisjon men jeg anser ikke meg selv som en så god skytter at det har så mye å si.

 

Angående stuking av metall inn i løpet ved kroning (vis jeg har forstått deg riktig) vil nok ikke det bli et problem da man kroner med et kroningstål ved å starte inne i løpet å trekke utover. Man vil muligens få en liten kant ytterst som man lett kan fjerne ved å legge på en fil med let trykk i noen par sekunder.

 

 

BrunoiamnotallknowingEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Vinkelrett kroning er enklere å få perfekt til i en dreibenk fordi en da ikke er avhengig av at hullet i pipa er nøyaktig i midten. Jeg har kronet piper både vinkelrett og 11 grader (+ noen flere varianter), uten å merke noen forskjell i presisjonen.

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Vinkelrett kroning er enklere å få perfekt til i en dreibenk fordi en da ikke er avhengig av at hullet i pipa er nøyaktig i midten.

 

Bingo, der ligger essensen. Dette med presisjon på 90° kontra 11(79)° kan man nok la benkeskytterne krangle om i fred, det de driver med har liten verdi på vanlige våpen. Personlig foretrekker jeg nedsenket munning da dette beskytter litt mot slag og slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Den som vil kan lese litt her, om man vil rydde opp etter børsemakern(det finnes ingenting mer profesjonelt enn en dedikert amatør):

 

viewtopic.php?f=38&t=39317&hilit=kroning

 

viewtopic.php?f=38&t=29124&hilit=kroning

 

viewtopic.php?f=38&t=28902&hilit=kroning

 

viewtopic.php?f=38&t=26285&hilit=kroning

 

viewtopic.php?f=38&t=2039&hilit=kroning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...