Jump to content

Åpne sikter, anbefalinger?


Baktus

Recommended Posts

Har tenkt å montere åpne sikter på Sako`n (75 SS).

 

Hva finnes av grove "raske" sikter, av typen drevjaktsikte, "battue", express, buckhorn, skinner etc?

 

Finner ikke annet enn Recknagel og Truglo, er ikke sikkert det trengs mere da disse har et stort utvalg.

Ser at noen har montert Recknagels åpne baksikter, slik at de ikke skal dekke så mye av viltet, noen med erfaringer?

 

Har noen noe tips å komme med? Gjerne bilder.

 

Baktus

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke riflen med kikkert og ha åpne sikter som en back up, eller skal de åpne siktene være primærsiktemidler?

 

Jeg har ikke noen konkrete anbefallinger til akkurat din rifle, men jeg vil anbefalle jaktdiopter/ "ghost ring". Jeg har slike sikter på to av mine rifler og trives med det. Slike sikter gir stort synsfelt samtidig som de er enklere å sikte med enn skur og korn. Dette siden du automatisk sentrerer forsiktet/ stolpen i diopteret og derfor slipper å flytte fokus frem og til bake mellom tre punkter. Disse siktene er -etter min erfaring- adskillig bedre i varierende lysforhold.

 

Personlig har jeg en aversjon mot en hver form for fiberoptikk i forbindelse med åpne sikter. Jeg får det rett og slett ikke til å fungere like godt som "gode gamle" sorte stålsikter. Enkelte foretrekker et fiberoptisk fremsikte sammen med diopter, men min erfaring er at treffpunktet gjerne forandrer seg med varierende lysforhold.

 

Hvis du skal ha jernsikter på riflen som en nødløsning dersom kikkerten ryker, så er det kanskje enklest å få montert tradisjonelle åpne sikter med skur og korn.

Link to comment
Share on other sites

De åpne siktene skal brukes inne i tette skauen.

Har så smått fått smaken på bjørnejakt, og er med en gjeng i Sverige på dette.

Når losen drar iveg inn i tetta så fant jeg ut at her hadde det vært kjekt med raske åpne sikter.

De fleste på laget hadde muligheter for åpen sikter, og et par svensker hadde kun åpne sikter på børsa (hundeførerne)

 

Går noen ettersøk selv her hjemme, og kikkerten blir ofte ivegen når det drar iveg gjennom busker og kratt. Har liksom nok med å følge med hunden og terrenget rundt, så å ta av kikkerten har flere ganger vært ønskelig. Spesielt når regn og sludd gjør kikkerten ned dugget, sjelden man får tid til å tørke linser i kampens hete.

 

Så på bakgrunn av dette så er det ikke aktuelt med jaktdiopter, og heller mot grove jernsikter.

Har bestilt meg Talley "Quick-Detachable" fester til kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Marble og Williams med flere har mye fint å velge mellom.

 

Baksiktet må være lengre frem hvis du er gammel enn om du er ung, diopter langt bak er ikke mitt førstevalg til jakt uansett.

 

Jeg ville satt på litt grovt skur og korn, firkantet med gode hjørner og passe mye luft rundt kornet til at det blir raskt men fortsatt nøyaktig. Matt utførelse og baksiktet godt ut på løpet. Det blir nærmest pistolsikter. Hvis de ikke er skikkelig matte trengs det beskyttelse rundt kornet som gir skygge, med blanke sikter i sterkt sollys flytter treffpunktet seg ganske mye. Helt fra skuldra til mellomgulvet på en liten hjort faktisk :?

 

Diopterring på løpet i stedet for skur har jeg ikke erfaring med men det virker som verdt et forsøk. Jeg skal prøve ett fra Skinner når jeg kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så veldig uenige. For meg er problemet at diameteren på hullet i baksiktet må være stort for å være raskt og lite for presisjon. Ellers har helt klart med trening og vane å gjøre.

 

Det morsomme med åpne sikter er at det ikke koster skjorta å prøve seg frem til noe som passer og det går an å skyte svært bra med de også. Hvis skjeftet passer perfekt er det like raskt som rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om den rustfrie 75`n er ferdig gjenget for åpne sikter, men uansett er de orginale siktene som blir levert til Sako og Tikka ypperlige i mine øyne. Litt grovt stolpekorn og firkanta skur. Jeg synes denne typen skur og korn er lettest å skyte med. Men nå driver jeg og prøver meg fram med jaktdiopter fra Tim Skinner på Marlinen min, og det ser ut som de kan fungere fint.

 

Lykke til, uansett hva du lander på.

Link to comment
Share on other sites

Så på bakgrunn av dette så er det ikke aktuelt med jaktdiopter, og heller mot grove jernsikter.
Er dette basert på erfaring, eller på noe du tror? For som Yhaug synes jeg også at jaktdiopter er raskere enn skur og korn, og jeg har diopter montert på bakre låskassebro på Sakoen min. Dessuten er diopter merkbart bedre enn skur/korn når øynene begynenr å bli litt stive og lesebrillealderen nærmer seg (og det er ikke lenge til det for deg heller ;) ). Vi bor jo ikke så langt fra hverandre, så hvis du vil prøvesikte med et greit jaktdiopter, skal vi få til noe sånt :)

 

EDIT: Her er noen bilder av løsningen min

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbudet Sako 30-06, og nei, jeg har ikke all verdens erfaring med jaktdiopter. Men har i tidligere år skutt mange tusen skudd med diopter i DFS sammenheng, og har vel aldri likt denne formen for sikte. Åpne sikter, type skur/korn, startet jeg min jaktkarriere med (konfirmasjonspengene rakk ikke så langt i gamle dager), og er veldig fortrolig med denne type sikte.

 

Raskheten "føler" jeg er bedre for min del med skur/korn løsning. Direkte sammenligning med dette har jeg kun fra AG3, der jeg mener den åpne løsningen på baksiktet er raskere enn diopterløsningen. Mitt mulige behov går i retning av stridsskyting så det er ikke sikkert AG3 eksemplet var så ille :wink:

 

Vil vel egentlig tro at sikter blir raskere når de er lengre frem på børsa, da har man liksom både skur og korn i blindsonen, og refleksen styrer blikk og børse opp i anlegg og PANG! Når man har siktet helt bakpå så bruker man ca 0,0000001 sekund lengre tid på å koordinere alle reflekser :)

Men ikke lag dette til en diskusjon om raskest løsning......, men stiller gjerne opp til en duell når jeg får montert siktene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regnet halvt om halvt med at du baserte deg på erfaring fra DFS og AG3 :) Det var derfor jeg tilbød deg en titt på løsningen min sånn IRL. Greia er at et jaktdiopter har betydelig større hull enn et AG-diopter, og forskjellen til et DFS banediopter er nesten ekstrem. Det gjør at du får et lysere og mer oversiktlig siktebilde, noe som gjør at oppretting av forsikte/baksikte er enklere enn med skur/korn når lyset er halvdårlig. Med det store hullet får du også et veldig raskt siktebilde, men du betaler i form av presisjon på DFS-nivå. Presisjonen med et jaktdiopter er etter min mening sammenlignbar med et grovt stolpekorn og ditto U-skur. Men som sagt, jeg synes at det er lettere og raskere å linjere opp siktebildet med jaktdiopter enn med skur/korn, spesielt når lyset ikke er optimalt.

 

Og nei, jeg stiller ikke opp til duell. Den vet jeg at jeg ville tape ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm vettuge argument... Får prøve slike sikter en gang så jeg får sammenligne ved selvsyn. Kanskje lurt å prøve ut forskjellig, og som nevnt så har alder og syn en uunngåelig rolle i det hele, så kansje det avgjør .

 

Var så heldig å få holde i en lever action fra Wild West Guns i høst. Den hadde XS Ghost rings montert som backup sikter.

Var en ganske tiltagende løsning:

 

http://www.xssights.com/store/rifle.html" target="_blank

 

Ser de har "backup" som passer for Sako også, kanskje jeg bare kan smette det på plass bak Talley montasjen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...