Jump to content

vorfor må stille på spinn og hvor mye


sselg 1971

Recommended Posts

Du må stille litt fordi kula drar ut til ene sida (i vindstille), vanligvis drar kula til høyre pga. at rifling/kule vanligvis roterer mot høyre. Det utgjør omtrent 1 klikk på 500m og 3 på 1000m.

Omtrent, avhengig av kulas form, hastighet og rotasjonshastighet...

Kuler drar også til høyre (på nordlige halvkule) på grunn av Coriolisakselerasjon, det er en mindre effekt, men forsterker.

 

Basert på de siste dagers ballistikkdiskusjon, så våger jeg at det er få personer på kammeret som bør uttale seg om hvorfor kula drar ut til siden, og selv de vil antakelig være på nokså tynn is. Dere som tror noe om dette, tenk dere iallefall om før dere poster en "forklaring" JEg ser bort på "Modern Exterior...." her jeg sitter, så kanskje jeg våger meg utpå isen senere.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Basert på de siste dagers ballistikkdiskusjon, så våger jeg at det er få personer på kammeret som bør uttale seg om hvorfor kula drar ut til siden, og selv de vil antakelig være på nokså tynn is. Dere som tror noe om dette, tenk dere iallefall om før dere poster en "forklaring" JEg ser bort på "Modern Exterior...." her jeg sitter, så kanskje jeg våger meg utpå isen senere.

 

K

 

:mrgreen:

Det kommer av at to krefter (effekter) på kula gjør at den vrir seg ørlitt til høyre (for høyre riflede løp og motsatt).

Kulas spin-akse (som vil være vinklet oppover ved skudd på lange hold), og vindmotstanden (som vil tvinge kula til å rette seg inn etter banen). Disse to effektene på kula gjør at den vil vri seg litt og dra ørlitt til siden. :wink:

Sorry, bare måtte! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bere en presisering som Buster helt sikkert er klar over

(som vil være vinklet oppover ved skudd på lange hold)

Kula lengdeakse (vi antar at denne sammenfaller med ihvertfall hovedrotasjonsksen) peker høyere enn kulas fartsretning, ikke nødvendigvis oppover.

 

For riflekuler er denne vinkelen gjerne noen tidels grader. For kanonkuler kan den være 25-40 grader i apogeum, banens høyeste punkt. Det kan gi spindrift på flere 100m, eller om rotasjonen er for kraftig at kula kommer ned bak fram. Eller om den er for liten og en skyter over kritisk vinkel, at den tumler. Men det var OT, sorry.

 

Som Buster sier vil kula pga kreftene som oppstår når nesa er "for høyt" tvinge nesa mot høyre (vanligvis) og det oppstår et løft sideveis.

Kula får jo også et løft oppover, og en moderne 6DOF iterasjon vil vise marginalt høyere treffpunkt enn en en tradisjonell punktmasse-beregning, da den tar hensyn til dette løftet..om det kan vises i praksis vet jeg ikke

 

Om en vil illustrere hvorfor kula dreier til siden kan en forsøke å holde et roterende sykkelhjul i bare den ene enden av akselen, hjulet vil da forsøke å vri seg i horisontalplanet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom man hadde to like systemer (løp), men med forskjellig stigning ville spinndriften være større i pipa med raskere snurr?

 

Er ikke så sikker på det. Sålenge kula har spinn nok til å være stabil så vil jeg tro at "kraften" er like stor motstand for vindmotstanden å bryte imot.

Jeg har ingen doktorgrad i dette, men har studert dette litt. Kan ikke huske å ha sett noen konklusjoner som tilsier dette du spør etter her, men så er det lenge siden jeg har sitti med nesa nedi slik lektyre.

Det kan hende at det har en bitteliten effekt, men marginalt vil jeg tro. Både på vindavdriftens løft og senkning av treffpunkt, samt spinndrift. Corioliseffekten vil forsterke denne spinndriften på vår halvkule for høyreriflede løp, så for å tenke helt ideelt så ville det for oss være best med vestre-riflede løp da disse to fenomenene ville kunne virke imot hverandre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja,

den stiveste, med størst stabilitet vil få mest pitch derved mest gir, og mest spindrift. Iht. Litz's 6DOF beregning bortimot 40mm mer @1km. nesten 300mm istf. 250 for en eller annen 7mm kule. 1:7" vs 1:9"

 

Ellers har Buster sikkert rett,

 

 

Nå begynner jeg snart å ta betalt...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Basert på de siste dagers ballistikkdiskusjon, så våger jeg at det er få personer på kammeret som bør uttale seg om hvorfor kula drar ut til siden, og selv de vil antakelig være på nokså tynn is. Dere som tror noe om dette, tenk dere iallefall om før dere poster en "forklaring" JEg ser bort på "Modern Exterior...." her jeg sitter, så kanskje jeg våger meg utpå isen senere.

 

K

 

:mrgreen:

Det kommer av at to krefter (effekter) på kula gjør at den vrir seg ørlitt til høyre (for høyre riflede løp og motsatt).

Kulas spin-akse (som vil være vinklet oppover ved skudd på lange hold), og vindmotstanden (som vil tvinge kula til å rette seg inn etter banen). Disse to effektene på kula gjør at den vil vri seg litt og dra ørlitt til siden. :wink:

Sorry, bare måtte! :lol:

 

Du skulle hørt på M67...Du glemte å nevne gravitasjon.

 

 

 

 

Jeg drister meg ut på en forklaring av hvorfor.

 

 

Det er som du skriver fordi det er to krefter som virker på kula. Lufta gir motstand og løft. Og den andre kraften er som sagt gravitasjon.

 

Rotasjonen av kula gjør som dere skriver at kula beholder retingen den ble skutt ut med. Skal man skyte langt, må man sende kula reletivt mye oppover til å begynne med. Fartsrettningen endrer seg etter hvert som kula faller, men siden spinnaksen er "stabil" blir det etterhvert en vinkel mellom denne og fartsretning. Da begynner kula å få løft oppover pga angrepsvinkelen den har til lufta. I tillegg, får den bitte litt sideveis løft, pga magnussffekten. (samme effelten som får en bortennisball til å skru så enormt)

 

Mens angrepspunktet for tyngdekraften er i kulas massesentrum, er ikke nødvendighvis ikke angrepspunktet for løftet (alle kreftene fra lufta) på samme sted, og dette varierer med vinkelen.

 

Så lenge det er en avstand mellom disse to angrepspunktene, og kreftene har komponenter som er motsatt vei, (og vinkelrett på linjestykket mellom disse to angrepspunktene) blir dette kraftparet til et dreiemoment. påtrykker man et dreiemoment på et legeme som roterer, vil rotasjonsaksen vri seg, i en rettning som er 90 grader på rotasjonsaksen.

 

Om dette blir til høyre eller venstre avhenger av retningen på momentet, dvs om tyngdepunktet er foran eller bak angrepspunktet for kraften fra lufta. Og det avhenger av rotasjonsrettningen for spinnet.

 

Dette er den samme effekten man får når en snurrebass spinner på gulvet med skjev spinnakse. Her er det tyngdekraften som trekker ned i snurrebassens massesenter, og motkraften fra gulvet, som skyver opp på spissen. Det kalles presesjon.

 

Det som gjør at ei kule får en mye mer komplisert bevegelse er at etter hvert som kula vrir seg, begynner løftet å virke mer ut til siden, mens tyngdekraften virker hele tiden nedover. Da blir det mindre komponenter som har motsatt rettning fra disse to kreftene, slik at dreiemomentet også endrer størrelse, ikke bare retning, slik den gjør for en snurrebass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...