Jump to content

Oppskrift på elgsteik


700 ADL

Recommended Posts

Jeg har i et svakt øyeblikk invitert fire kompiser på elgsteik for å vise frem mine kokkekunster.

 

Men problemet er vel at jeg ikke akkurat er så kunstnerisk på dette området. Så jeg ber ærbødigst om hjelp for å redde kvelden.

 

På gamle S.L. bugnet det av spennende oppskrifter, men her er de ikke kommet ennå. Sikkert fordi alle som har elgkjøtt i fryseren, faktisk kan lage mat.

 

Men jeg trenger altså hjelp, gjerne med forslag til vin også.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Enkel og klassisk viltsteik:

 

Hvis steika er beinfri, bind den opp med mathyssing. Salt godt, pepre, smør inn med en nøytral og god matolje (f.eks. solsikke), sett i et steiketermometer, legg kjøttet på ei rist over ei langpanne med litt vann i og putt i ovnen. Du kan gjerne ha litt kraftgrønnsaker (løk, selleri, gulrot) i langpanna. Jo mørere kjøtt, desto høyere temperatur kan du ha (opp til 200 grader). Steik til ønsket kjernetemp (57 grader: Roastbiffrødt, 63 grader: pent rosa, opp mot 70: grått og du bør forvises fra kjøkkenet). Regn en halv til en time pr. kilo kjøtt. Etterfyll langpanna med vann etterhvert som det damper bort, men den kan godt koke halvveis tørr før du etterfyller, da får du en god, kraftig smak på langpannesjyen. Ta ut kjøttet og la det hvile minst et kvarter, gjerne lenger. Dekk til steika med et sammebrettet håndkle hvis det er lenger enn en liten halvtime til middagen skal serveres. Sil langpannesjyen. Den bruker du i en av disse tre sausene:

 

Brun saus: Brun mel (ca. 4ss til ca. 1 liter kraft) i smør eller Melange (hvis smør, vær veldig forsiktig for å slippe brent/bitter smak på bruningen), spe med langpannesjyen til en klumpfri saus, kok minst 10 min. til melsmaken er borte, smak til med salt, pepper og urtekrydder (eks. rosmarin), justér fargen med sukkerkulør.

 

Brun viltsaus: Halver melmengden, lemp oppi en boks seterrømme etter at du har spedd. Forsiktig med saltet! Ha gjerne i en ts sukker og kanskje litt brunost.

 

Rømmeviltsaus: Reduser langpannekrafta til etpar dl, ha i to bokser rømme, smak til med en ts sukker, litt syltetøy (tyttebær, ripsgele, rognebærgele), kanskje litt brunost og evt. etpar knuste einerbær. Jevn forsiktig med litt hvetemel rørt klumpfritt med vann, litt etter litt.

 

Lettkokte grønne erter fra frysedisken, lettkokte gulrotskiver, lettkokte blomkålbuketter og/eller lettkokte brokkolibuketter er godt til. Ditto ovnsbakte potetbåter, smurt med smør/olje og overstrødd litt salt og ev. rosmarin. Eller kokte, melne, gode poteter (mandel). Tyttebærsyltetøy på bordet.

 

En god Cotes du Rhone (f.eks. fra Paul Jaboulet) eller en spanjol (Faustino 1 eller 5, avhengig av lommeboka, eventuelt Marques des Caceres) er alltid en slager.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skikkelig mør elgsteik, så mør at du kan tygg den med aulokkan :)

 

Tines i kjøleskap, og gnies inn med det du liker av krydder, salt, pepper, viltkrydder.

Legg steika i en bolle/skål, tøm over en boks med øl.

Snu steika i ølet et par dager, 2-3 ganger i døgnet.

Kvelden før du skal ha gjester, eller tidlig om morgenen, tar du opp steika, la den renne av seg et kvarter.

Sett på steikepanna på god varme, ha i olje eller smør og brun steika rundt hele.

Etterpå putter du den i ei fukta leirgryte, (kan sikkert bruke steikepose) og sett den i ovnen på 75 grader, der skal den stå over natta, eller ca 12 timer.

Server med saus m rømme i, tyttebær, og nypotet, rødkål etc. Vin: la chasse passer bra.

Da kan du be svigers eller bestemor, å det spiller ingen rolle om dem har glemt tenna hjemme, kjempemørt :D

Link to comment
Share on other sites

Vel kan no prøve å hjelpe til litt.

 

Du treng :

 

Steika, steiketermometer, steikepose, fløte, sæterrømme, brunost, salt, pepper, gulerøtter, løk, poteter, brokkoli, rosenkål, buljong, margarin, og litt hvetemel. Og ikkje gløm tyttebær syltetøy, det er must til vilt...

 

Du tiner steika i kjøleskapet i ca 3 døgn.

 

Før steikiing, tar du steika ut, og lar den kvile på et fat i nokon timar. Ta og kvern godt med pepper og salt over steika, gni det skikkelig inn.

Kutt opp 4 gulerøtter og 2 løk og legg inn i steikeposen i bunn. Legg steika oppå grønsakene. Sett i steiketermometeret, slik at det er ca midt i steika. Hell ca3 dl med vann inni steikeposen, knyt den sammen rundt steiketermometeret og til slutt lag et lite snitt med kniv i toppen av posen.

 

Smell den i steikeovnen på ca 175 grader. Den skal steikes ca 0,5 time pr.1 Kg kjøtt. Dette er veldig ca, men det er termometeret du skal følge med på. Steika skal være ca 65-70 grader hvis du liker litt rødt i midten. Ellers så vil eg vel vente til ca 75 hvis du vil ha den gjennomstekt. Ikkje gå over 80 grader, då blir den tørr og smaker omtrent som papp med elg smakstilsetning...:) Betre å la den være litt under, for under kviletida til steika, så jobber varmen fortsatt litt etterpå.

 

Kok ca 2 kg poteter det burde holde til 5 mann. Kjekt med litt ferdige poteter til restemiddag også, så kok gjerne 2.5 Kg..

Ta 2 brokkolier og 2 brett ( ca 5-600 gram) med fersk rosenkål.

La det være ca 0.5 dl med vann og 50 gram margarin i panna til grønsakene og strø litt salt over grønsaken før damping.. Damp grønsakene i samme panne i ca 8-10 minutter.

 

Når steika er nådd sin kjerne temperatur, ta den ut av ovnen, ut av steikeposen og surr den inn i aluminiumsfolie og la den kvile seg, mens du lager sausen.

 

Bruk ei litt stor panne til sausen. Legg i ca 125-150 gram margarin i bunnen på panna og varm dette opp til smøret begynner å bli brunt. Senk tempraturen på panna til ca halv guffe og smell i ca 7 toppa ss med hvetemel. Rør dette rundt i panna til det blir litt brunt, ikkje svart. Pass på panna. Trekk panna av ovnen og la det kjøle seg bra ned, iallefall 5 - 6minutter.

Sil krafta frå steikeposen i eit dørslag, og begynn å rør dette forsiktig inni det bruna mjølet. Når du har nesten fått i all krafta, sett panna tilbake på plata og kjør den på full guffe. Ha i vann til at det er bra tjukk saus. Til slutt har du i buljong og salt og pepper for å smake til sausen. Når den er bra salt og smaker kraftig, tar du ca 2 dl med fløte og 1-2 dl med rømme i sausen. Ha i 8 -10 sneier med brunost ( gubrandsdals ost ) og et par ss med tyttebær sylte. Hvis sausen virker litt skarp, så kan du runde den av med litt sukker. Prøv å dryss 1 lita ts om gangen. Rør rundt og smak til den er ok. Den skal ikkje være søt, så det er evhengig av kor søt den tyttebær sylta er. Så smak masse heile vegen under saus laginga. Sausen er omtrent det viktigeste syns eg...

 

Så tar du steika ut av aluminiums folien, ta og hell krafta oppi sausen og snei opp steika. Pass på å ha ein god skarp kniv og steike gaffel. Lag tynne sneier, og server på et fat med litt saus over.

 

Bon apetetite.... :D

 

Edit : Jøss her var det skjedd ein del etter eg begynte å skrive...

Link to comment
Share on other sites

...eller den lette veien, som en kompis av meg gjør med Grandisen.

 

Man setter steikovnen på full guffe, steiker til røykvarsleren går, voila - ferdig!

 

Dog litt avhengig av hvem man skal by på slik "middag".... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mauser68: Bruner du ikke steika før du pakker den i plastikk? :shock:

 

Jeg synes ei god steikeskorpe er bortimot livsnødvendig på slik mat, så hvis jeg ovnssteiker innpakket/innelukket (steikepose, jerngryte med lokk, leirgryte el.l.) sørger jeg alltid for å brune kjøttklumpen godt utapå først. Men som kjent, smak og behag osv.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å prøve deg på tilberedning i jerngryta og gi F... i stekeovnen? Krever ei stor jerngryte med lokk et steketermometer og god tid til å snu og passe på steika. Brun den godt i stekesmør først, og legg den i gryta. Hell over et par dl vann og like mye rødvin. Krydder etter eget ønske. Sett herligheten på plata, som forøvrig ikke skal stå på stort mer enn 1(litt etter effekten på plata). Det skal IKKE være i nærheten av å koke. Snu steika ca hvert kvarter. Litt etter størrelsen så tar det fra 1,5 - 3 timer før den er ferdig. Ventetiden kan gjerne brukes til å prøvesmake rødvinen, eller annen uspesifisert drikke som passer for anledningen. PASS PÅ temperaturen. Hvis man tar den ut og pakker den inn i folie og et par håndklær når den har nådd ca 60-62 grader vil den være perfekt rosa (ikke blodig) etter en halvtimes hvile. Tolmodighet til å gi kjøttet varsom varmebehandling er forøvrig nøkkelen til enhver mør stek :wink:

 

Bon apetit !!

Link to comment
Share on other sites

Bukkebrøl skreiv :

Man setter steikovnen på full guffe, steiker til røykvarsleren går, voila - ferdig!

 

Jepp, that`s the way to do it.... Og ikkje ta av plasten av pizza :D `en, det blir nesten ikkje smak på den

då...

 

Sako30-06 skreiv :

Bruner du ikke steika før du pakker den i plastikk?

 

Jeg synes ei god steikeskorpe er bortimot livsnødvendig på slik mat, så hvis jeg ovnssteiker innpakket/innelukket (steikepose, jerngryte med lokk, leirgryte el.l.) sørger jeg alltid for å brune kjøttklumpen godt utapå først. Men som kjent, smak og behag osv.

 

Heppsan, joda eg gjer det av og til på mindre steiker( 1-1,5 Kg ). Men på ei stor steik ( over 2 Kg ), så syns eg ikkje at det blir så stor forskjell om ein bruner den på panna. Men det er jo klart ein fordel uansett. Så du har rett i at det er eit viktig poeng det der.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hva med å prøve deg på tilberedning i jerngryta og gi F... i stekeovnen? Krever ei stor jerngryte med lokk et steketermometer og god tid til å snu og passe på steika. Brun den godt i stekesmør først, og legg den i gryta. Hell over et par dl vann og like mye rødvin. Krydder etter eget ønske. Sett herligheten på plata, som forøvrig ikke skal stå på stort mer enn 1(litt etter effekten på plata). Det skal IKKE være i nærheten av å koke. Snu steika ca hvert kvarter. Litt etter størrelsen så tar det fra 1,5 - 3 timer før den er ferdig. Ventetiden kan gjerne brukes til å prøvesmake rødvinen, eller annen uspesifisert drikke som passer for anledningen. PASS PÅ temperaturen. Hvis man tar den ut og pakker den inn i folie og et par håndklær når den har nådd ca 60-62 grader vil den være perfekt rosa (ikke blodig) etter en halvtimes hvile. Tolmodighet til å gi kjøttet varsom varmebehandling er forøvrig nøkkelen til enhver mør stek :wink:

 

Bon apetit !!

 

Samme fremgangsmåte som jeg bruker. En fordel med denne måten er at alt tilbehør (untatt poteter) kan tilberedes i samme gryta. Mot slutten av steiketida hiver man bare oppi alt av grønnsaker og damper de litt i krafta. Kan skrive under på at steika blir mør med denne metoden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...