Jump to content

Råd ved kjøp av ny LANGHOLDSRIFLE


Norwegian V

Recommended Posts

Hei,

Jeg er fersk i gamet "langhold" og trenger råd ved valg av kaliber når jeg skal kjøpe meg rifle for bruk på bane og lange hold. (Det er "noe" som sier meg at jeg skal gå for en Remington 700)

 

Ser for meg at jeg kjøper en ny rifle som jeg bygger opp over tid.

 

Håper på gode råd -da det å google seg frem til dette virker vanskelig.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på din kompetanse og lommebok.

 

Er du erfaren hjemmelader har du ting som 6,5 RSAUM, har du god råd og høy rekyltoleranse har du ting som .338LM.

 

En av de mer erfarene langholdsguruene på dette forumet anbefaler som oftest gamle, kjedlige 6,5x55 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

- Sako TRG 42

- Accuracy International Artic Warfare Supermagnum

- Dakota Longbow

-

 

For å nevne noen. Men Relativt kostbare saker dette

Link to comment
Share on other sites

Definitivt gode våpen, men dyre!

Trådstarter bør også være obs på at 338 LM er et dyrt kaliber å skyte med og gir ganske mye rekyl.

Hvor mye vil du bruke på rifla?

Om du er "fersk", begynner man ikke rett på hold over 1000m. Og trenger du da en 338, om du kanskje ikke skal skyte lenger enn til 500 meter foreløpig?

 

6,5x55 er en slager, det er billig og presterer bra.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Begreppet "långhåll" är lite för omfattande för att det ska gå att ge ett bra råd om vilken kaliber man bör satsa på. Är det avstånd ut till 500 meter är en 6 BR med 80-105 gr kulor mycket svåra att slå. Fördelen med en 6 BR är att man kan skjuta med en ganska lätt bössa och inte störas av rekylen. Det är viktigt att kunna skjuta snabbt på tävling när det är 10 skott serier. Om man då ska skjuta med en kraftig kaliber kommer man skjuta långsammare om inte bössan väger väldigt mycket. Jag har en 300 WSM byggd enbart för långhållsskytte och den väger drygt 10 kilo. Den är för lätt för att vara enkel att hantera i stöden om man ska skjuta snabbt :shock:

 

En annan sak man bör tänka på är att det finns många olika bra kulor i 6 mm att välja bland. Det finns även bra laddverktyg som garanterat kommer att fungera till en 6 BR. Det finns till och med färdigladdad amunition från Lapua och Norma som man kommer långt med även på en bänktävling!

 

Vill man snabbt få bra resultat och en bössa som är lätt att skjuta med väljer man en 6 BR till bänkskytte ut till 5-600 meter. Är man mer intresserad av att leta laddningar och forma/svarva hylsor kan man satsa på en wildcat eller någon mer udda patron :wink:8)

 

En Remington 700 är ett bra val men tänk på att om en smed ska rikta och fixa med mekanismen blir det nästan lika dyrt som att köpa en färdig Stolle till exempel :? Efter ett par års tävlande kommer Stollen kännas betydligt trevligare att ha!

 

Stefan.K

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye bra info.

Og ja, det er muligens for tøft å gå rett opp på .338LM. Og jeg forventer ikke å gå rett opp på 1000m +.

-Men jeg skal opp dit...

 

Jeg har lenge hatt lyst til å starte med skikkelig langholdsskyting og da må man også ha en skikkelig rifle/kal.

-Men jeg starter gjerne med en mere moderat kaliber og på 300 - 500m.

 

Etter at 50kal for håndvåpen ble forbudt nå i år (der røyk den revolveren :cry: ) tenker jeg at andre våpengrupper kommer til å møte samme skjebne(?) Ser derfor at jeg nå må komme i gang før de også kutter i riflefronten.

 

Ikke arrester meg nå men kan dette stemme :?:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ikke arrester meg nå men kan dette stemme :?:

 

Dette stemmer, det er flere jeg kjenner som har fått avslag på rifler med den begrunnelse at de er "for langtrekkende og kraftige"

 

Så 50BMG forbudet kryper dessverre sakte og sikkert nedover kalibergrensen.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Som nybegynner (og viderekommen for den del) er nok det allerede nevnte 6,5 kaliber en grei start, eller 308. (med de rette kulene). En sauer str 200 eller f.eks en sako varmint gir en relativt (i forhold til tidligere nenvte våpen) rimelig inngangsport til denne type skyting. Så kan en heller legge noe mer i optikken/montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg som loudenboomer å gå for det kjedelige og trygge. En Sauer 200STR i 6,5X55. Billig og bra ammo tilgjengelig, likeså billige kvalitetsløp som du til alt overmål selv kan skifte, og dermed spares både utgifter, og ikke minst ventetid på børsemaker. Når også dette våpenet har en bruktverdi som få, om ingen andre våpen matcher, så har du en utrolig sterk kombinasjon når det kommer til totaløkonomien i prosjektet. Om du vil ha Saueren litt ulik alle andre, og liker en svart "taktisk look" er en McMillan SSG3000 stokk et alternativ. Picatinnyskinne med 20MOA tilt finnes å få tak i fra USO, slik at også den siden er mulig å løse.

 

6,5X55 duger ballistisk til langt over 1000m. Med rett kule er den ikke så veldig ulik hva en 300WinMag presterer, og da snakker man om så lange hold at det er få baner i dette land der man får utnyttet den helt ut sin supersoniske rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar 6,5x55 i det kjedsommelige, men ingen hører på meg.

 

OTS skjøt rundt 16cm@1200m med min 6,5x55 forleden. Noen her som har skutt bedre? Elgprøva på 800m er tilnærmet rutine.

 

Skal du ha noe ekstremkaliber er 6,5x284 svært vanskelig å kveste på faktiske resultater.

Link to comment
Share on other sites

Som goadboy skriver så høres det ut som jeg bør kjøpe 2 rifler :roll: ...

-Få 338LM i hus før forbudet kommer og så trene meg opp med feks 6,5X55?

 

Og hva begrunner man en søknad om 338LM med for å få denne godkjent?

 

Mvh

 

God tankegang dette med å bli godvenn med 6,5 først, hvis du er medlem i benkskytterforbundet og sier at du skal delta i klassen 500m fri klasse har du gode muligheter for å få igjennom søknaden. 6,5 til jakt og 338 LM til langhold/trening osv...(jeg har gjort det slik, venter på svar fra kammeret)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar 6,5x55 i det kjedsommelige, men ingen hører på meg.

 

OTS skjøt rundt 16cm@1200m med min 6,5x55 forleden. Noen her som har skutt bedre? Elgprøva på 800m er tilnærmet rutine.

 

Beklager om jeg drar tråden litt OT, men var dette med A-Max ladningen din?

 

 

Forøvrig stiller jeg meg 100% bak det folk sier om 6.5x55.

Det er BARE fordeler med dette kaliberet, og spesielt økonomisk sett.

En 338 Lapua ville jeg ventet med til du synes det er greit å treffe en 40x40 gong på 700-800, og det er ikke så lett som enkelte skal ha det til!

Først da ville jeg kanskje vurdere en 338 av noe slag.

 

Ser forresten at folk har ekstremt dilla på akkurat Lapua mag for tiden.

Det er flere av oss som heller har gått for en 338 RUM (eller fattigmannslapua som det fleipete kalles)

Ei riktig skrudd sammen rifle i dette kaliberet med pipelengde som yter det rettferdighet (70+cm) gjør akkurat det samme som Lapuaen gjør til en rimeligere penge.

 

(spar meg for spydige kommentarer om montasjeskruer, Buster mfl. ;) )

Det er godt de bildene er borte ....

Link to comment
Share on other sites

Det faller mere og mere mot at det blir 2 stk rifler her. Den ene blir satt opp til jakt/bane, den andre (338LM eller 338 RUM som nevnt av sakotrg) kun bane.

 

Goatboy skriver: Det er flere jeg kjenner som har fått avslag på rifler med den begrunnelse at de er "for langtrekkende og kraftige"

 

Betyr det at når jeg legger inn søknaden på 338LM /338 RUM så bør jeg også sette opp riflemodellen jeg ønsker å kjøpe, være med i et skytterlag + medlem i benkskytterforbundet for å øke muligheter for å få godkjenning?

Noen flere forslag?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Selv om det i prinsippet ikke skulle ha noe å bety velger jeg likevel å tro at avslag med overnevne begrunnelse fra goatboy har vel så mye med saksbehandler og våpenkontor som reelle fakta.

Hørte senest i dag om en kar fra Oslo som hadde tre rifler(22lr, 308Win og 300 Win. Mag.) og søkte på sin fjerde(9,3x62) + ekstra løp(6.5x55) og fikk avslag.

Begrunnelsen var at bruksområdet for den nye rifla var det samme som to av de allerede ervervede våpnene.

Som et ytterpunkt andre veien kan jeg nevne en jaktkamerat av meg som nærmer seg tyve registrerte våpen, og senest i forrige uke fikk han tillatelse på driling. Det var hans fjerde våpenhandel bare i år!

At en søknad blir subjektivt vurdert er jo noe vi vet og som ikke kan settes direkte opp mot hverandre, men med slike ytterpunkter som dette kan man jo begynne å lure på hva som egentlig betyr noe for å få innvilget en søknad.

Selv har jeg enda tilgode å få avslag på noe av det jeg har søkt på, men har forstått at det lokale kontoret synes jeg nærmer meg grensa.

Enkelte kaller det tjuvtriks og oppspinn når man setter forskjellige bruksområder på de forskjellige våpnene man har (kall det gjerne å finne på unnskyldninger for å få kjøpe), men min erfaring er at dersom saksbehandler er noenlunde oppegående og vet hva det dreier seg om og man som søker spiller med åpne kort så går det meste greit igjennom.

Sist jeg kjøpte rifle søkte jeg samtidig om å få lage min egen låskasse til eget bruk, og da var det ikke låskassa de stilte spørsmål ved når de ringte og lurte på bruksområder for allerede ervervede våpen, men den rifla jeg hadde tenkt å kjøpe.

Jeg sendte en mail tilbake og forklate saken og fikk søknadene innvilget i posten to dager senere.

 

Kan forøvrig nevne at jeg satte opp både baneskyting/trening og jakt på min 338 RUM og det er akkurat det jeg bruker den til også. Nå i vår hadde jeg den med meg på beverjakt, og jeg har skutt en elg allerede med den ila det 1.5 året jeg har hatt den, så samvittigheten min er helt ren. :)

Link to comment
Share on other sites

Valget må snart tas og trenger da også litt veiledning ved kjøp av langholdsrifle;

Kan dere komme med et par eksempler på 338LM rifler og hvilken ca pris disse forskjellige ligger på?

(da satt opp i første omgang helt enkle og uten kikkert)

 

dette er tips som loudenboomer la inn 26 Mai 2008, 19:19

- Sako TRG 42

- Sako TRG 42

- Accuracy International Artic Warfare Supermagnum

- Dakota Longbow

 

Mvh

:wink:

Link to comment
Share on other sites

En Sako TRG i 338 LM till exempel är ju ett bra vapen, men..........

 

Vi tar här nu ett exempel med min kära 6 BR i stället 8)

 

Om tar de pengar en TRG42 i 338 LM kostar och satsar dom på ett BR-bygge runt en Remington 700 i stället kan vi nog göra följande investering i stora drag:

 

1 st. Remington 700 med matchpipa i 6 BR, laminat eller glasfiberkolv.

 

2 st. extra pipor i 6 BR

 

3000 st. Lapua Scenarkulor

 

Krut och tändhattar till 3000 patroner 6 BR.

 

Om man är intresserad av skytte på 5-600 m för precision tror jag nog att den som väljer alternativet med en BR kommer att vara en bättre långhållsskytt efter ett par år än den som köper en 338 LM där hylsorna kostar 35 SEK/st och som sväljer nära tre gånger så mycket krut som en BR :wink:

 

Detta exempel gäller givetvis inte om köparen är ekonomiskt oberoende och kan satsa obegränsade summor pengar på sitt skytte :mrgreen:

 

Stefan.K

Link to comment
Share on other sites

Krut och tändhattar till 3000 patroner 6 BR.

 

Om man är intresserad av skytte på 5-600 m för precision tror jag nog att den som väljer alternativet med en BR kommer att vara en bättre långhållsskytt efter ett par år än den som köper en 338 LM där hylsorna kostar 35 SEK/st och som sväljer nära tre gånger så mycket krut som en BR

Skriver under på dette.

En 6BR kan en skyte hele dagen med uten hodeverk og såre skuldre, og holder en passe tempo blir blir løpet passe varmt også.

Jeg tror 338 og sånn er bedre egnet når holdene strekker seg over 1000 meter, men der møter de jo kjappe 6 og 6,5millimetere, som det er flust med gode kuler til.

For å lage hull i papp trengs ikke kanon, men at det kan være moro...joda :D

 

Og så er det vel likestillt i disse tider å skyte med kaliber som sluker mye krutt, akkurat som det er den som har råd til å la bilen svive tomgang som er storkar i pølsekøen på Statoil :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Valget må snart tas og trenger da også litt veiledning ved kjøp av langholdsrifle;

Kan dere komme med et par eksempler på 338LM rifler og hvilken ca pris disse forskjellige ligger på?

(da satt opp i første omgang helt enkle og uten kikkert)

 

dette er tips som loudenboomer la inn 26 Mai 2008, 19:19

- Sako TRG 42

- Sako TRG 42

- Accuracy International Artic Warfare Supermagnum

- Dakota Longbow

 

Mvh

:wink:

 

Når jeg handlet Trg 42 i 338LM for et par år siden lå den veiledende prisen i overkant av 34 000 mener jeg.

Dette er snakk om den ''grønne'' utgaven,altså den dyreste.

Men det er noen tusenlapper å prute på der om du har et godt forhold til forhandleren.

 

Dette er kun rifle,ikke montasje,brems,reim eller noe inkludert.

Ekstrautstyret er forøvrig ganske dyrt til dyrt til disse riflene.

 

AI og Longbow ligger høyere i pris,men hvor mye vet jeg ikke..

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg lurer på hvorfor 7mm kaliber er så lite vanlig til langhold i Norge, eller er jeg lite oppdatert?

180 grais Berger kule med en BC på ca 0,6 (?) og SSBOR på 1800m eller noe med riktig hastighet, burde jo nå ut til 1500m uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg lurer på hvorfor 7mm kaliber er så lite vanlig til langhold i Norge, eller er jeg lite oppdatert?

180 grais Berger kule med en BC på ca 0,6 (?) og SSBOR på 1800m eller noe med riktig hastighet, burde jo nå ut til 1500m uten problemer.

 

Prisen og tilgangen til kuler er nok hovedgrunnen tenker jeg.

Derfor er 6,5 og/eller .308" favoritter. Men det suser da ei og annen kule i både, 6mm, 7mm, og 338 bortigjennom også.... :wink:

Du får lage deg en 7 WSM tight neck da vettu. Har levert før den.... :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vil man virkelig langt ut uten for heftig rekyl er nok 7mm det beste alternativet. Kuler som Berger VLD 180grs med BC på 0,680 flyr supersonisk over 1600m med 7RM. Med langt løp vil trolig en 280AI også klare det. I tillegg jobber det lille firmaet JLK med å få en eksportør ut av USA for sine kuler. Deres 180grs VLD er oppført med BC på 0,735 :!: Om det stemmer snakker man om over 2000yds med 7RUM :shock:

 

Men både 6mm og 6,5mm har gode kuler som med en 06AI-hylse vil kunne tyne også disse kulene ut mot 1600m. Om ikke ambisjonen er å dra den så ekstremt langt ut så duger den gode gamle 6,5X55 eller den nyere 260Rem (Same shit - different wrapping). Fordelen til førstnevnte er mye bedre og billigere tilgang til matchammo her på berget. Berger VLD 140grs med V0=2800fps og vil ved standard atmosfæriske forhold gi en supersonisk rekkevidde på ca 1400m i 55'en. Somsagt er det ikke mange baner som gir mulighet for å skyte så langt.

Link to comment
Share on other sites

Disse 7mm kalibrene brenner jo løpet rimelig raskt, særlig WSM og WSSM. Vi snakker vel under 1000 skudd?

Nei, 6,5-kalibrene er ikke dumme. Eneste ulempen jeg ser med dem er mangel på kraft, f.eks spotte innslag om man ikke treffer målet.

Regner med de klarer å bevege gongen merkbart på tusen meter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...