Jump to content

Flere praktisk rifler i samme klasse? (Minor/Major)


SpecOps

Recommended Posts

Jeg driver ikke med praktisk pr. i dag da jeg har meget begrenset fritid pga. jobben, og at det er (så vidt jeg vet) ca. 40 mil til nermeste klubb som driver med rifle.

Uansett her jeg hatt lyst å prøve dette i mange, mange år. Spesielt rifle ser utrolig morsomt ut.

Det er en ting jeg har lurt litt på ang. hvordan man søker på rifle etter at man har kommet igang med sporten:

 

Hvor mange praktisk rifler kan en få godkjent egentlig, og bør en søke i en spesiell rekkefølge?

 

Kan en f.eks. få godkjent to børser i samme klasse - minor og major?

 

Tenker f.eks. slik:

 

Open:

Først søke på minor rifle, f.eks. AR15, så en major rifle, f.eks. AR10.

 

Standard:

Først søke på minor rifle, f.eks. HK94, så en major rifle, f.eks. AR10 (- om en ikke allerede har en slik for Open).

 

Er dette ønsketenkning eller realistisk?

 

Er det vanligere å søke på HK94 f.eks. som trenings børse til enten Open eller Standard?

Link to comment
Share on other sites

Litt kriteriet for å kjøpe praktisk rifler er at du skal bruke dem på stevner.

Hvis du bare skal samle så mange du klarer er vel våpensamler status veien å gå.

 

Men du kan vel egentlig søke på alle sammen samtidig og få dem innvilget. Det vet jeg folk som har gjort, men disse er også godt over gjennomsnittet aktive på stevner.

 

HK 94 er ubrukelig til praktisk rifle med mindre du bare skal skyte kortholdstager og du vil trolig ikke klare faktorkravet for minor med den.

De er også latterlig dyre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar. Planen var å starte med en minor rifle i open, om jeg i det hele tatt kommer i gang.

Tviler på jeg klarer mer enn maks. 1-2 stevner pr. år, ettersom jeg er i Norge bare 2-3 mnd. i løpet av et år.

Håper på å få litt mer tid i Norge fremover.

Den lokale praktisk klubben driver kun med pistol. Morsomt det også, men rifle virker mye morsomere!

Er det noen som har fått innvilget rifle selv om den lokale praktisk klubben kun driver med pistol?

Slik at en kan trene litt på egenhånd før en drar på stevne?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en AR15. Da har du mer en nok med å kaste penger på den til du er fornøyd. Da kan du delta på stevner også.

 

Practac / eller Capsicum som de nå heter pleide å ha noen ganske ok startpakker til både open og standard.

 

Så skal du bruke riflen til praktisk stevner så er det stedet å ringe.

Alternativt Pedersens Våbenlager. De har også endel knowhow.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar. Planen var å starte med en minor rifle i open, om jeg i det hele tatt kommer i gang.

Tviler på jeg klarer mer enn maks. 1-2 stevner pr. år, ettersom jeg er i Norge bare 2-3 mnd. i løpet av et år.

Den lokale praktisk klubben driver kun med pistol. Morsomt det også, men rifle virker mye morsomere!

Er det noen som har fått innvilget rifle selv om den lokale praktisk klubben kun driver med pistol?

Slik at en kan trene litt på egenhånd før en drar på stevne?

 

 

Den enkleste løsningen for deg er kanskje å prate med dei andre i klubben, høre om det er andre som er interesserte i praktisk rifle. Da får du jo plutselig noen å trene med, og det blir lettere for dere å finne en ok bana å trene på. Og ikkje minst kan dere jo spare litt penger på å kjøpe rifler sammen. Vi i vår klubb kjøpte noen rifler sammen hos Capsicum, var intet problem. Anbefaler forresten Capsicum; de har en imponerende kompetanse, service, utvalg, priser, etc. Og mens eg anbefaler og maser.. Det naturlige valget er jo en AR15-pakke, både pga. utvalg, deler, pris på ammo. (min AR10 er litt dyrere i drift enn en AR15..), etc. I tillegg bør man inkludere et .22LR-sett. Man kan da trene mer og billigere, og ikkje minst flere steder. Med en rifle i .22LR kan du jo tom. trene på den lokale pistolbane.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for alle tips.

 

Det er vel en AR15 av ett eller annet slag det må bli.

I pistol klubben som jeg er med i nå, er vi 4stk. som er interresserte i å starte med praktisk (i en annen lokal klubb).

Problemet for samtlige er at jobb og eller studier tar det meste av tiden, og at en eller to kommer til å flytte bort.

3 av oss har ønske om å starte med rifle om vi begynner med praktisk, så der er muligens et lite håp.

Vi har hatt litt kontakt med den lokale praktisk klubben, og de sier at de f.eks. kan holde godkjennings kurset lokalt.

Får se på saken igjen over nyttår.

Konkurranseskytter status kan jeg nok glemme ja. Ikke før jeg blir pensjonist kanskje :-)

 

Er det noe problem å få innvilget øvelse topper i .22LR eller 9mm?

 

Når det gjelder våpen samling, så var jeg litt i kontakt med NVHS for noen år siden, ang. historien til 1911 pistol designet.

Det endte med at jeg ble invitert til en samling som jeg dessverre måtte takke nei til pga. jobb reise til utlandet.

Er det vanlig å få slike invitasjoner fra NVHS?

(Det ergrer meg den dag i dag at jeg ikke kunne dra).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Minor og major i samme divisjon får du nok ikke. ikke uten at du blir klasifisert som konkurranseskytter. Og ut fra det du skriver så vil du vel ikke bli klasifisert som det

 

Og som noen andre skrev her, ønsker du å samle på våpen, så er vel våpensamler det du bør søke på...... :mrgreen:

 

Er det noen våpensamler kategotier som kalles "våpen som har blitt ulovlig de siste 100 åra" :mrgreen: Jeg kunne tenkt meg noen kaliber 50 rifler.

Link to comment
Share on other sites

Pendler du mellom Norge og Brasil eller??

 

Er jo ett ganske bra praktisk miljø i Brasil slik jeg har forstått det.

 

Skal ikke se bort i fra at du kan dyrke sporten der nede...

'

http://www.cbtp.org.br/" target="_blank" target="_blank

 

De har veldig bra praktisk miljø i favelaene. Den mest aktive klubben kalles vell BOPE :mrgreen:

Det beste her er jo at de slipper og kaste bort penger på klistre lapper til blinkene, og at alle stager er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...