Jump to content

[LØST] Hvordan måle avstand fra kikkertsikte til rifleløp ?


josteinskjelnes

Recommended Posts

Nå føler jeg meg passe dum (andre får bedømme om jeg faktisk er det) :oops: . Hvordan måler jeg hvor lang avstand det er fra senter av rifleløpet og opp til senter av kikkertsiktet ? Bruker jeg rett og slett et målebånd fra senter på løp og til senter av kikkerten ?

 

Skal bruke det i PCB. Mulig jeg har misforstått, men det er fra senter til senter, eller er det avstanden mellom underkant av kikkertsiktet og toppen av rifleløpet ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen spm er for dumme, da en står i fare for å gjøre noe dumt hvis en ikke spør :D

 

Mål avstanden fra senter av løpet og opp til øverkant av objektivet på kikkerten.

Finn ut hvor stor objektiv du har på kikkerten, f.eks. 40mm. Ta avstanden du har målt, og trekk i fra halvparten av objektivdiameteren.

 

Eks:

 

- Avstand fra senter løp, Dvs løpsdiameter/2, og til toppen av objektivet = 55mm

- Halvparten av 40mm objektiv = 20mm

 

55mm - 20mm = 35mm.

 

Lykke til :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Mål avstanden fra senter av løpet og opp til øverkant av objektivet på kikkerten.

Finn ut hvor stor objektiv du har på kikkerten, f.eks. 40mm. Ta avstanden du har målt, og trekk i fra halvparten av objektivdiameteren.

 

Eks:

 

- Avstand fra senter løp, Dvs løpsdiameter/2, og til toppen av objektivet = 55mm

- Halvparten av 40mm objektiv = 20mm

 

55mm - 20mm = 35mm.

 

Lykke til :D

 

Takker og bukker. Da er det løst ! :lol:

 

Jostein

Link to comment
Share on other sites

"Kvalm-modus på..."

Bruk ei "Faro Quantum" målearm... Da finner du alle skjevhetene også...

 

http://www.faro.com/quantum/en/index.html

 

"Kvalm-modus av..."

 

seeeexy!

 

--

 

Blir ikke dette uansett en konstant, dvs om du måler 3 mm feil så har du 3 mm feil på 300 m, 400 m, 500 m osv. Tanken er at det er vell ikke den størst feilkilden, men ser poenget med å gjøre det rett når en først er i gang.

 

mvh

en liten verktøyfetishist

Link to comment
Share on other sites

Har man et kikkertsikte av tysk/østerisk opprinnelse med retikkel nr 4 er det 70cm fra center til der hvor de grove stolpene begynner på 100 meter, da regner man seg lett ut iforhold til avstand når man vet lengden på dyret/objektet.

 

Ellers så har du Bohrs metode. Hold tommel/penn el. opp foran deg på strak arm, fokuser på målet med ett øye, skift øye og avstanden i cm som den oppfattede forflytningen som finger/penn gjør = avstand i meter.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så har du Bohrs metode. Hold tommel/penn el. opp foran deg på strak arm, fokuser på målet med ett øye, skift øye og avstanden i cm som den oppfattede forflytningen som finger/penn gjør = avstand i meter.

 

Daniel Bohr var flink med det periodiske system, men det var Boerne som fant opp den metoden der. Dvs flamskettede hvite sørafrikanere som jaktet briter rundt forrige århundreskifte.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo dette løst, men jeg tenkte å legge til hvordan jeg gjør det.

 

Måler med skyvelære tykkelsen på kikkert røret, deler på to og tar vare på svaret.

Måler med skyvelære avstanden fra kikkertrøret og ned til sluttstykke (om det er muligt, hvis ikke blir det å måle avstand til kasse, så legge til tykkelsen av kassa ned til sluttstykket), og legge det målet til forige svar.

Måler tykkelsen av sluttstykket og deler på to, legger så det svaret til de foregående svarene. Hey presto så har en ett ganske nøyaktigt mål må senterlinje senterlinje avstand (forutsatt at løpet ikke er fryktligt skjevgjenget i kassen da). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...