Jump to content

Spørsmål om bedding av kunststoffskjefte Tikka T3 lite m.m


JoachimN

Recommended Posts

Hei er det noen som vet om det går ann å bedde skjeftet på en t3 lite (syntet)?

Når det snakkes om å ha frittliggende pipe, hvor stor avstand skal det være og hvor stor del av pipa skal ligge fri?. Skal løpet være frittliggende helt inn til det punktet hvor løpet går over i låsakassa?

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med bedding av plastskjefter må man gjøre endel grep for å få beddemassen til å sitte. Hvis jeg ikke husker feil beskrives dette ganske godt i insrtuksjonsheftet som følger med "acraglas" og "acragel" beddemasse. Ett triks er å brenne ut olje av plastmaterialet med en gassflamme, ett annet er å skape mange punkter som gir mekanisk låsing mellom beddmasse og plastmarialet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beddet Remingtonen min med plaststokk nå nylig, og brukte Loctite 770 primer, samt mekanisk låsing der det var mulig. Tror dette funket greit, men det er nok den mekaniske låsingen som gjør at det sitter. Jeg beddet hele mekanismen og løpet frem til fremre enden av kammeret. Resten av pipa frittliggende.

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits å bedde T3 syntetstokk. Pipa er frittliggende nok, og stokken er "pressfit", så stålet sitter stabilt hver gang.

Ikke gidd er mitt råd, har 3 stk, og ALLE går så det griner, upåvirket av vær og vind :wink:

 

 

Tull!

Jeg har beddet flere T3, og kan ut fra min egen erfaring forsikre om at disse børsene i høyeste grad har godt av en skikkelig bedding. At du har tre stykk som går så det griner betviler jeg ikke, men det betyr ikke at det ikke kan være pasningsfeil på andre våpen fra samme fabrikk. Uansett er det etter min mening aldri feil å bedde et hvilket som helst våpen. Jeg har til gode å se et våpen som får dårligere presisjon og stabilitet etter bedding. Det motsatte har jeg derimot sett mange ganger.

For tre-fire år siden traff jeg en gammel mann jeg kjenner på skytebanen. Han var meget deprimert, for nå hadde han innsett at han var blitt så gammel at han måtte gi seg med elgjakta. Han var skikkelig trist, for dette var noe han likte å holde på med. Jeg tok en titt på børsa hans og så at den ikke var beddet. Han hadde forøvrig brukt den i en mannsalder uten problemer. En ekspert han hadde snakket med hadde sagt til ham at det ikke var noen vits i å bedde de børsene der, for de var så bra fra fabrikk. Jeg sa til ham at jeg ville låne med meg børsa hans hjem noen dager, så kunne han prøve å skyte opp igjen neste helg. Det var forøvrig siste mulighet før jakta. Jeg søylebeddet og leverte den tilbake. Oppskytingen det året gikk som en drøm, og han har ingen planer om å gi seg med jakta. For en uke siden skjøt han atter en elg. Det blir nok neppe den siste. Gamlingen skyter snusbokssamlinger på alt.

 

Moralen her er at når noe ikke fungerer er bedding et av de første tiltak jeg anbefaler uansett merke våpen. Da får du i hvertfall luket ut denne feilen.

 

Når det gjelder bedding av de fete stokkene til Tikka pleier jeg å frese ut stokken med dremel og borer mange huller og lager negative vinkler der jeg kan. Jeg har aldri opplevd at beddingen har løsnet. Bruker den grønne beddemassen, acragel - er det ikke det den heter tro?

Link to comment
Share on other sites

@ Harsvik

Jeg gidder ikke forsvare meg, MEN at du avfeier mitt svar med Tull sier en del.

 

Jeg har erfaring med adskillig flere T3 en mine egne 3, og ingen av dem har gått nevneverdig dårligere enn 20mm/100 meter

 

Så når du sier TULL, så sier det lite om Tikka T3 synt, og mere om deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Harsvik

Jeg gidder ikke forsvare meg, MEN at du avfeier mitt svar med Tull sier en del.

 

Jeg har erfaring med adskillig flere T3 en mine egne 3, og ingen av dem har gått nevneverdig dårligere enn 20mm/100 meter

 

Så når du sier TULL, så sier det lite om Tikka T3 synt, og mere om deg :wink:

 

Hei igjen! Ser at jeg kunne moderert det litt før jeg trykte send, og beklager det. var ikke meningen å støte noen. Ber derfor om at juryen ser bort fra det første ordet i innlegget. Resten står jeg imidlertid for. Jeg har forøvrig sett T3 som har gått skikkelig dårlig, og som har blitt bra etter bedding. Det var tydelig at spenn mellom kasse og stokk ødela presisjonen.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Gammel tråd men veldig aktuell. En kompis av meg har kjøpt en T3 Light i 308 og det første jeg sjekket på børsa var om pipa lå fritt siden jeg syntes at det var veldig trangt fra låskassen og 10-15 cm framover. Dro et A4 ark bakover og den stoppet opp ca 15 cm fra låskassa. Dette synes jeg er merkelig fra en så renomert og presist våpen som Tikka er kjent for å være. Jeg mener, det kan godt hende at børsa går godt(har ikke prøvd den) og at det ikke er noe problem, men jeg er forundret over at noen produsenter i dag ikke lar pipa være frittliggende hele veien. Ville ikke det være den enkleste måten å selge en presis rifle på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...