Jump to content

bygge 223 børse?


Recommended Posts

Hei.

 

Jeh har lyst å bygge meg ei børse i cal 223. som kan yte avstand bra til 400m.

jeg har lyst at den skal ha en mcmillian a4 stock og mulighet til 10 skudds box magsin. noen tips til hva låsekasse som egner seg og hva løp som er bra. alt som vil passe med magasin box, og stokk? samt hvem som kan bygge den. om inte jeg kan selv....

 

Det er viktig at budsjette holder seg rundt 10.000kr.

 

eks bilder på prosjekter osv er fint. :D

 

Takk for hjelpen

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du kjøper brukt tviler jeg sterkt på du klarer å bygge ei slik rifle til 10k.

løp 3k, McM A4 (hvorfor den og ikke heller en A5? M40A3 klone i 223?) 5-7,5k. I tillegg kommer låskasse og underbeslag/magasinløsning. Tipper du fort nærmer det 15k for ei rifle slik du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Innenfor budsjettet ditt tror jeg ei Remington-kasse gir mest for pengene, men du bør påregne å ta noen grep på den for å sikre at den er rett der dette er kritisk. Remington-kasser er enkle å jobbe med, det finnes et ekstremt godt utvalg i deler og utstyr til dem, som f eks underbeslag med løse magasiner og stokker, og de er rimelige. Løp er en annen sak, og nærmest religiøst betinget i en del kretser. Her må du først og fremst bestemme deg for hvor mye du vil legge i denne posten, og ta noen valg derfra. Selv har jeg fått en del aha-opplevelser med hensyn på pris/ytelse. Det er ikke bestandig dyrest er best...

Link to comment
Share on other sites

Innenfor budsjettet ditt tror jeg ei Remington-kasse gir mest for pengene, men du bør påregne å ta noen grep på den for å sikre at den er rett der dette er kritisk. Remington-kasser er enkle å jobbe med, det finnes et ekstremt godt utvalg i deler og utstyr til dem, som f eks underbeslag med løse magasiner og stokker, og de er rimelige. Løp er en annen sak, og nærmest religiøst betinget i en del kretser. Her må du først og fremst bestemme deg for hvor mye du vil legge i denne posten, og ta noen valg derfra. Selv har jeg fått en del aha-opplevelser med hensyn på pris/ytelse. Det er ikke bestandig dyrest er best...

 

 

har du noen råd/tips om hva som gir mye løp for penga, nødvendigvis ikke det dyreste fra top hylle??

slik en kan holde ett realt budsjett.. :?

Link to comment
Share on other sites

Dødskjedelig innspill: Hva med en T3 Varmint, Supervarmint eller Tactical? Det er ikke mye over 10k for en slik, med glimrende avtrekk (lettes enkelt sjøl ved å skru på en skrue) og kaldhamra pipe, klar til bruk rett ut av eska.

 

EDIT: Åsså leveres T3 med 1-8" snurr som standard i .223 nufortiden 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forandret innholdet i innlegget

 

Her må en være klar over to viktige ting som ikke må fremtre som begrensinger i prosjektet:

 

:arrow: Riflestigning. Ikke en snurr under 1:8. Dette mener jeg for at 75-80grs kuler skal stabiliseres. Ingen vits i å kjøpe noe under denne stigningen (min klare mening).

 

:arrow: Magasinlengden, hvor lang patron COL tillater magasinet? Tunge (lange) kuler krever lang nok magasin. Dette er viktig ift. settedybde og friflukt. Min sako 75 Varmint tillater COL = 60,70mm. skulle gjerne vært lengre (min. 66mm). Tikka har et svært kort magasin (COL=58,5mm). Anatgelig laget slik for at en ikke skal overskride den håpløs foreldede lengden i CIP-standard for 223. Hører hjemme i de tider da de tyngste kulene var 55grs. Tikka har lang låskasse, så her er det muligheter. Magasinet MÅ jo gå an å modifisere. Om dette lar seg gjøre, så tror jeg Tikkaen er et meget het tips i denne sammenhengen. Sako blir nok for dyrt, desverre.

 

:arrow: Har skutt med min Sako på 600m (Hornady A-Max 80grs) og finner ikke noen større handikap ift 6,5x55 og 308win. Med rett kule så skyter du presist på meget lange hold :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:arrow: Riflestigning. Ikke en snurr under 1:8. Dette mener jeg for at 75-80grs kuler skal stabiliseres. Ingen vits i å kjøpe noe under denne stigningen (min klare mening).

 

Støtter denne fullt ut. 1:8 er minimum hvis man skal ha skikkelig ytelse på lange hold. Man skulle faktisk hatt 1:7 eller til og med 1:6.5 for stabilisere de tunge 90grs Sierra MatchKing og 90grs Berger VLD kulene under alle forhold.

 

Imidlertid stabiliserer riflestigning 1:8 uten problemer en 75grs Hornady A-Max, og den er heller ikke så verst.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke få tak i en brukt howa 1500.og skifte pipe(lothar walter) med 1-8 stigning.samtidig rette kassa.sett inn timmny avtrekk.og det er jo billige stokker at hova.da får du noe som går bedre en di fleste fabrikk våpen,samma hva folk påstår.hull i hull er et vidt begrep. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser Tikka som et hett valg også, grunnet snurren i originalpipa. En helt Vanlig Varmint er jo kun 8500,-

 

Savage leverer også forøvrig original piper med snurr helt ned i 1-7". Low Profile utgavene kommer med valgfri 1-9"/1-7". Forøvrig stabiliserer du 75 A-Max og 77 Matchking helt fint med 1-9"

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Riflestigning. Ikke en snurr under 1:8. Dette mener jeg for at 75-80grs kuler skal stabiliseres. Ingen vits i å kjøpe noe under denne stigningen (min klare mening).

 

Støtter denne fullt ut. 1:8 er minimum hvis man skal ha skikkelig ytelse på lange hold. Man skulle faktisk hatt 1:7 eller til og med 1:6.5 for stabilisere de tunge 90grs Sierra MatchKing og 90grs Berger VLD kulene under alle forhold.

 

Imidlertid stabiliserer riflestigning 1:8 uten problemer en 75grs Hornady A-Max, og den er heller ikke så verst.

 

Nevner at min Sako stabiliserer 80grs A-max og Sierra (1:8).

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Et hett tilleggstips er langt løp, minimum 70cm. En økning fra 60cm til 70 cm vil gi en økning i hastiget på ca 30 m/s. Dette er en bonus som en vil sette pris på. Ekesempel er mitt eget løp på 60cm, hvor jeg sliter med å holde hastigheter som er oppgitt i ladetabeller. Moralen her blir også å ikke falle for fristelsen til å kappe løpet med tanke på demper anvendelse!!!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Låner litt plass i denne tråden, da svarene sikkert har interesse for flere enn meg.

 

Finnes det mulighet for å få Tikka til å produsere en batch med magasiner med lang col til T3?

Finnes der andre produsenter til magasiner som passer T3?

 

Har åpnet mitt 6 skudds magasin, og det ser ikke helt enkelt ut å omarbeide det, da fet plastikk ikke er det enkleste å jobbe med.

 

Dette leder til de siste spørsmålene mine:

 

Har alle magasinene lik utførelse i støpen av glideskinnene for patronene?

Går ett 6.5x55 magasin, helt bak i bakvegg på magasinet (altså er 6.5x55 magasinene helt uten delevegg?

 

Kan man bruke ett T3 6.5x55 magasin uten videre modifikasjoner til 223Rem?

Link to comment
Share on other sites

Tillegsspørsmål:

 

Er det noen som har tilgang på T3 6.5x55 magasiner og som har 223r amo liggende?

Kan dere i såfall se om 223r amoen står i magasinene?

Jeg har nå prøvd 6.5x55 tomhylse i mine T3 223r magasiner, og den passer og kan sykles (sluttstykket tar fint tak i patronen).

 

Neste test er om noen ka hive 223r amo i en 6.5x55 T3, og se om man kan bruke de magasinene til 223r.

 

Og selvfølgeligt om de magasinene passer i 223r rifler.

 

Siste spørsmål:

Leveres T3 med ett kaliber som har mindre hylsediameter enn 6.5x55, og har i såfall dette kalibret lenger col enn 223R?

Link to comment
Share on other sites

Hey Vingemutteren.

 

Jeg har to Super Varminter. En i 6,5X55 og en i .223 rem, og var nede og testet litt i skapet nå.

 

X T3-mag for 6,5 kan ikke brukes til .223-ammo uten noen form for modifikasjon, og det er jo ikke så lett, som du selv har nevnt, siden disse er i plast..

X T3-mag for 6,5 er fullengde, dvs det er ikke noen form for "skillevegg" i disse, slik som tilfellet er for .223 rem.

X Det er også forskjell på støpen av disse "glideskinnene" for de to overnevnte kalibre. Den for 223 er adskillig "trangere" enn den for 6,5X55, og sistnevnte klarer derfor ikke å holde på de små hylsene til 223.

 

Så her må du nok komme opp med en annen plan... :wink:

 

Forøvrig er jeg meget godt fornøyd med de to finnene... 8)

 

Edit: Utifra kaliberoversikten på Tikka egne sider (http://www.tikka.fi) kan jeg ikke se at det skal finnes en magasinstørrelse mellom de to nevnte ovenfor...

Link to comment
Share on other sites

Mener at Sako 30-06 her på kammeret har drevet å syslet litt med sitt magasin. Vet ikke om han har funnet noen løsning på dette.

Men, her på forumet finnes det jo en god del folk som har gutterommet/jobben full av fres, knekkemaskiner, CNC og alt som skal til for å lage noe slikt. Tanken min er at en bruker "innmaten" av originalmagasinet og deretter tilpasser en ramme av metall rundt denne som tilpasses inn i låskassen. I min fantasi høres dette overkommelig ut.

 

Skulle ønske at min SAKO tok lengre patroner en COL 60.70mm, men blir noe mere avansert siden jeg da må frese av låskassen for å få inn et lengre magasin. På en annen side har jeg jo topp presisjon med mine ladninger i 80grs og klarer å få nok drivstoff i hylsa, så dette er ikke et prekært problem for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Men magsinene passer om hverandre i 223 og 6.5x55?

 

Den raskeste farbare veien her er slik jeg ser det å slakte ett 6.5x55 magasin.

 

Man tar bunn, fjør og platen under patronen.

 

Så skjerer en bort skilleveggen i øverdelen av 223 magasinet, og åpner så langt bak som man trenger. Man må selvfølglig være svært forsiktig med utformingen i det området en tar bort mellom skinnene, slik at 223r patronen ikke lugger eller får en uønsket vinkel.

Etterhvert som man skyver sluttstykket fremover, vil da de orginale styresporene ta 100% over styringen av patronen.

 

Neste spørsmål, hvem er rimligst pår 5 skudds T3 6.5x55 magasiner her i landet? Jeg må ha ett å leke med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Magasinene passer om hverandre ja.. Men det blir jo litt finarbeid, for "skilleveggen" går jo hele veien i toppdelen av magasinet, og man må være nøye med glideskinnene så de klarer å holde riktig på hylsene, men utover dette burde det slett ikke være umulig å tilpasse et magasin med lenger c.o.l.

 

Det store problemet her blir jo å finne et magasin til en fornuftig pris... :roll:

Du må si ifra om prisen når du har sjekket litt rundt/funnet ut hva du kan få de for... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener at Sako 30-06 her på kammeret har drevet å syslet litt med sitt magasin. Vet ikke om han har funnet noen løsning på dette.

Svar nei. Har bare rukket å mumle litt i skjegget om saken :oops: Forøvrig er maks COL med h.h.v. Swift Scirocco og 75gr Partizan bare ca. 59.0mm i mi børse, så prosjektet er lagt litt på is så lenge. A-Max'en ville ikke gå, og 80gr SMK ligger ennå og venter på ledig tid ved ladebenken :oops::oops:

 

Men løsningen som skisseres av VM & Co. virker da ikke helt på trynet? Fjerne deleveggen, litt finmekk oppunder leppene og en tilbringer fra f.eks. et 6.5-magasin høres ut som veien jeg ville forsøkt å gå. Det er overhodet ikke overraskende for meg at et 6.5-magasin ikke klarer å holde på ei .223-patron pga. ulik tykkelse på patronene, jeg ville blitt mer sjokkert om det gikk 8)

 

@VM: Hvis du har demontert magasinet ditt, kunne du kanskje poste noen bilder?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 2 weeks later...

Når man har fått forlenget magasinet til å ta lange 223 patroner så må man i noen rifler forlenge friflukten tilsvarende for å kunne kamre lange patroner. Dette er fort gjort når man har kuleskråningsbrotsj for friflukt til rette kulediameteren.

Ellers er også 69 gr matchkuler i .224" en velbalansert kulevekt i 223, man har da fordel av litt høyere hastighet som kompenserer for høyere BC et stykke ut i kulebanen. 69 gr kuler stabiliserer greit i min rifle med 1:10 stigning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Masse flott info her. Lurer på det samme selv, med GRS eller KKC-stokk, og har vært i kontakt med noen børsemakere i USA. De kan levere: "Howa Barreled Action, stainless steel 22" barrel length, chambered in 223 Rem for $569.00" Vet ikke hvilken snurr pipa har.

Lurer på å få en slektning i Seattle til å bestille et slik sett for meg, slik at jeg kan ta det med hjem neste sommer. Før var det vel greit å benytte våpensøknad som innførselspapir, det er vel kanskje verre å få ut ei låskasse med løp fra USA?

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig ulovlig å kjøpe "brukt" våpen/deler av privatpersoner i USA? Trodde de var så liberale "over there"...Takk for opplysningen i alle fall! Da er det vel bedre å betale 400$ for eksportlisens og frakt da. Men gjør en det er en jo oppe i 1000$ og da kan en heller slakte ei børse her hjemme. Bare prinsippet med å "slakte" ei børse byr en Møring imot!

 

Skulle vært enklere å få tak i løse låskasser...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...