Jump to content

Dårlig presisjon i 1911 9mm.


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Det behøver nødvendighvis ikke være løpet det det er noe galt med. Det går å få mer presisjon ut av org. løpet med en tilpasset oversize løpsbushing. Får eliminert en del play i den enden. En idè å få kuttet en kroning på løpsmunningen samtidig. Ville foreslå å få gjort det først. Hvis det viser seg ikke å tilfredstille presisjonskravet, så får man stupe ut i virvaret av match-løp. Nå begynner taxameteret å løpe styggfort.

Det hender at man kan komme over relativt anstendig prisete løp på Midway. Kart må nevnes som et meget bra valg. Generelt er de fleste løp bedre enn du klarer å utnytte. Står og faller på hva man kan få tak i og til hvilke pris. Lille Norge vet du, ikke store markedet :cry:

Link to comment
Share on other sites

9mm-pipene til colt er kjent for å ikke gå bra. Min ble forsøkt tightet opp med diverse triks, uten at det hjalp stort, tilsvarende oppstramming gir vanligvis god presisjon i en 45.

 

Ryktene skal ha det til at colt sine 9mm-piper kan gå bra om de kappes, dreies ned, og settes i revolvere.

 

Dermed TROR jeg 9x19mm er mer kilen på kamringa enn 45acp, uten at det er vitenskapelig begrunnet.

Link to comment
Share on other sites

Får til noen sykt gode samlinger med Bar-sto-pipa i 9mm. Samme med min Spr. Custom Carry 9mm. Mener Spr. brukt Nowlin piper i sine custom-jobber. De er også trangere enn andre løp. Bedre styring på under dimensjonert ammo. 9mm Litt mer kilen enn nye annet? skulle mene det. Men her er esensen i det hele. Er ikke bare snakk om løp og teknikk. Det mp jobbes og eksperimenteres en god del med ladepressa før man finner en kombinasjon som fungerer optimalt i DITT våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hør med http://capsicum.no/civsite/" target="_blank" target="_blank om han har matchløp liggende, jeg kjøpte ett schuemann løp der for under 2000 for ett par år siden. Mye ligger som de andre sier i løpet fra Colt. Med en oversize bushing tror jeg du kommer langt på vei :)

 

NB!! Dette var ett rampet løp jeg kjøpte, da må du eventuelt maskinere ramma og. Er vel kanskje like greit å kjøpe en annen pistol før kostnadene begynner å løpe.....

 

Hvilken presisjon får du ut av pistolen i dag?

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke med nytt løp hvis det skrangler i pistolen når du rister på'n! En del serie 70 hadde sleideføring som Grorudbanen på telehiv, så jeg kjøpte meg en Springfield i stedet den gangen. Forhåpentlig har du kontroll på dette, men løpet er det siste jeg ville byttet ut, etter at alt det andre er gjort.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å komme under 12-13 cm på 25 meter.. tester da sittende med anlegg. Med min gode gamle Pardini i .45 skyter jeg greit samlinger på 4-5 cm..

 

Er vel egentlig klar over at det kanskje ikke lønner seg å oppdatere pistolen, men har nå lissom veldig lyst til å ha en 1911 da, og da vil jeg ha skikkelig presisjon i den.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt håpløst. Som om å stå i skogen å rope. Forvente å få fornuftig svar? Alle som har pillet på disse i 9mm har sine erfaringer uten at det nødvendighvis har noe relevans for en annens erfaringer. Vel, én hadde en som nesten sporer av, andre er ikke så ille at de går ann å taites opp med godt resultat. Har svingt kuglehammeren over en god del av dem. hvis ikke alle tjuvtriksene med taiting og o.s.bushing virker, vel da får man ta skrittet fult ut med nytt løp. Mer konkret går det vel ikke ann å bli. Det er mange uofisielle veier å gå for å få på plass et match løp. Det er mange flinke folk der ute. Men det er lissom ikke noe man blærer ut i øst og vest. Går gjerne omveien om bekjente.

 

Er det godkjente bøssemakere man er ute etter, er vel ikke dette foraet riktig kanal. Da er vel gule sider mer nærliggende å støtte seg på. Finnes nok noen der ute, men det er nødvendighvis ikke noe garanti for fagmessig godt arbeid. En generell betraktning som går like godt for taktekkere og snekkere som bøssemakere, eller skomakere :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde min far's colt serie70 inne hos jaktdepotet i drammen for å fixe kornet og ta en innskyting. Jeg fikk da klar beskjed om at med det løpet som sitter i (orginalt gått 1000skudd) kunne jeg ikke forvente samlinger bedre enn "innenfor svarten".

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal komme med et konkret svar om hva som må til for at pistolen di skal gå bra, uten synsing, er det her:

 

-Nytt overdimensjonert matchløp.

-ny bushing.

-muligens ny link.

-En person med god forstålese av 1911, og mye erfaring med pipeinnlegg og oppstramming av ramme/sleide.

 

Jeg har gjort noen oppstramminger og løpsinnlegg på egne våpen og for gode venner, og kan derfor si at dette er tidkrevende arbeide som krever god innsikt i 1911-konstruksjonen om det skal bli bra. Hvis du skaffer deg rett info, og er villig til å avse MANGE timer med filing og måling, KAN det gå bra om man gjør det selv.

 

Et feiltilpasset løp kan føre til ødelagt løp OG sleide i løpet av relativt få skudd...gjett hvordan jeg vet :oops:

 

Det finnes folk her i norge som gjør slikt arbeide MEGET bra, men ikke gå til den første og beste børsemakeren, spør rundt i skyttermiljøet, og finn ut hvem som gjør best arbeide.

 

Som nevnt tideligere kan man ofte oppnå god presisjon med kun oppstramming av dimensjoner på originaldeler, men colts 9mm-piper har mange (inkludert meg) erfart at man som oftest ikke får matchpresisjon utav uansett oppstrammingstriks man utfører derfor tillater jeg meg å synse litt om at colts 9mm-piper er dårlige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da virker det som om all erfaring går i samme retning (min også) - løpet kan skiftes ut.

 

Problemet ligger i tilpasningen...

 

Piper kan f.eks kjøpes hos midway. kan anbefale barsto og kart, har personlig bare gode erfaringer med dem, har aldri hørt om noe tull med dem heller. Wilson og Novlin har også meget godt rykte.

Link to comment
Share on other sites

Nei, å stramme opp en 9mm colt er sjansespill, og gir ikke garantert resultater.

 

Det jeg forsøker å si er at å bytte løp ikke bare er å bytte løp, det skal tilpasses også. Det finnes "drop-in"løp, men de bør "droppes inn" av noen som vet hva de skal se etter. Kart produserer et løp som kalles "easyfit", og det kan bli meget bra om man er over gjennomsnittet petimeter, orker å file sakte og måle mye, og villig til å sette seg grundig inn i den vedlagte bruksanvisningen. Tilpasningsbeskrivelsen fra Kart er faktisk god og informativ, og går igjennom mye av det som kan oppstå av problemer.

 

Problemet med løpstilpasning er faktisk ikke å få det til å låse "tight". Problemet er å få det til å låse godt, OG låse ut riktig. På endel pistoler kan man bli nødt til å frese ut av ramma ETTER at løpet er tilpasset for å låse godt, fordi man måtte bruke en lang link for å få løpet høyt nok i sleiden, og da må flaten pipa bunner i i ramma settes tilbake.

Når man så har fått det til å låse ut riktig, kan det hende at forholdet mellom rampe i rammen, og rampe i pipen ikke stemmer lenger.. Nå har man forhåpentligvis nok gods i pipa til å kunne skjære rampen litt dypere. Men ikke for dypt...

 

Easyfitpipene er laget med tilpasningsflate kun på oversiden av pipa, så det er litt lettere å komme seg rundt denne problemstillingen. Det garanterer ikke at det ikke må gjøres andre tilpasninger, det bare forenkler prosessen.

 

Midt oppi dette kommer det mange overser- alle tre ØVRE låselugger, de mellom sleide og pipe, skal bære låsebelastningen. I "gamledager" var dette en tilpasning som ble gjort ved trykkskytingen, låseflatene skulle få sette seg slik at belastningen ble jevnt fordelt.(info jeg har plukket opp hos kuhnhausen) Da får man lengdeslark i pipa...

 

Moderne fabrikkvåpen er sjelden tilpasset her, også de setter seg etter en tid, og man får bedre kontakt. Dette kommer ofte til syne ved utsmiing av en av låseklakkene. Denne utsmiingen lager en grad som bør fjernes, den kan bremse sleiden og hindre funksjon.

 

På moderne konkurransepistoler, er det ikke ønskelig med denne slarken som oppstår når låseflatene setter seg, og dette må tilpasses.

Dette er en tidkrevende jobb som krever mye måling, tomodighet(stahet påstår noen at hjelper) og fin fil.

 

Om låsebelastningen ligger på bare en klakk, kan dette i ekstreme tilfeller(kompensatorer, løpsvekter og moderne høytrykksladninger legger mer belastning på systemet enn det i utgansgpunktet var laget for) føre til brudd i klakken.

 

I tillegg trenger de fleste colter tighting av ramme/sleide for å bli skikkelig bra, og for at tightingen skal bli skikkelig bra, trenger man spesialverktøy....

 

Og så kommer bushingtilpasning...

 

(og plutselig, etter å ha skrevet på dette en stund, husker jeg at jeg er nerd...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg VET :wink: at gule sider finnes, men tenkte kanskje at noen her inne hadde montert et matchløp i moderne tid og kunne gi meg et hint.....

 

Men har fått et par interessante pm så kanskje jeg finner ut av det

 

Tar vel ingen stor risk ved å innrømme at det har blitt lagt inn ett eller annet løp for en bekjent eller en kompis av en bekjent. Men jeg er litt usikker på hva du mener med hint om du mener full oppskrift på hvordan du kan gjøre det selv. Det kunne man sikkert gjøre, men det er ingen garanti for at resultatet svarer til forventningene. Man skal selvfølgelig vokte seg vel for å trekke noens evner i tvil. Jeg kjenner jo deg ikke. Men i første omgang burde man ha jærnet på bordet for i det hele tatt å vurdere om ramme/sleide er brukbar eller håpløs å jobbe videre med. Her på skjærmen blir det bare sysning.

 

For å bytte beite fulstendig. Har en Colt 1991 .45acp på benken akkurat nå. Har tafsa på en sånn èn gang og fikk inntrykk av at det var en radikal oppgradering av maskinering og toleranser. Det har jeg fått bekreftet nå. Med full pakke jobb OG orginal løpet går den nå i ett raggete høl. Så alle som er så heldig å ha en sånn slengende rundet; vit at det er rådiamant dere har.

Link to comment
Share on other sites

God-tråd dette her :D

 

Hør på Evert og Severin, når det kommer til 1911 så vet de hva de snakker om.

Sitter selv her og klår på min kjære .45 ACP Colt Combat Government (80-serie) med initialer gravert inn bak sleidestoppen...

Et helt alldeles nydelig resultat av MANGE timer filing, polering, maskinering, tighting, måling, fikling og tenking, med ei "smørbrødliste" av modifikasjoner inneholdene alt disse to har nevnt så langt og en god del mer.

Å eie en 1911 er langt mer enn å ha enda en pistol i skapet, uansett hva jeg skal på banen å gjøre har 1911en en tendens til å bli med i bagen, og det er den eneste pangen i "samlingen" som jeg garantert kan si at jeg ALDRI, ever, noensinne selger.

1911 tar tid å bli vant til, man vokser liksom sammen med pistolen etterhvert som man blir fortrolig med den, men gode samlinger kommer ikke over natten selv om egenspredningen i det aktuelle eksemplar er forholdsvis liten.

Om dette skyldes rekylsystemet, fjærkraft etc, grepsvinkel og størrelse, vekt, balansepunkt, aner ikke...men når man etter en god dag på banen sitter med 25-meter samlinger som man vet er i nærheten av det pistolen selv kan prestere så varmer det på en annen måte enn med en hvilken som helst "moderne" pistol.

Bare det å eie en så stor del av historien, som det ligger så mye pertentlighet, tålmodighet, planlegging, kaffepauser og fintenking bak, kjennes uhorvelig godt...

 

Når det kommer til din 9mm må du enten bestemme deg for å bruke kronasjer på å få den som du vil, uten at det derved er noen garanti for at den vil prestere som ønsket, eller la det være.

1911 er som en amerikansk muskelbil, får du dem til å gå godt og ligge klistra i veien vet du at det ligger mye arbeid og kroner bak.

Spørsmålet er om en ferdigkjøpt tysker eller japse gir samme tilfredsstillelsen ...jeg er ihvertfall ikke i tvil om min mening :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo en presisjonspistol (Pardini) så det er nok som john2000 skriver at jeg rett og slett har lyst til å ha en 1911, og skal jeg ha en, så vil jeg at den skal være så bra som mulig.... Så da blir det vel ofte til at man er villig til å koste på mere enn det som egentlig "lønner seg"..

 

Begynner å komme mye interessant i denne tråden nå, takker så mye for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det finnes folk her i norge som gjør slikt arbeide MEGET bra, men ikke gå til den første og beste børsemakeren, spør rundt i skyttermiljøet, og finn ut hvem som gjør best arbeide.

Eliminasjonsmetoden? Spørre rundt i skyttermiljøet og finne ut hvem som IKKE gjør godt arbeide,og klokelig holde seg unna.

Har blitt advart mot en b-maker i Drammensområdet, med en litt anstrengt, merkelig latter.

- - - - -

Har tenkt å kvitte meg med min gamle nedstøvete CS 75. Den har aldri vært helt bra, verken i avtrekk eller press.

 

Har tenkt på en Pardini i 9 mm. Noen som vet hvor godt en Pardini "ut av esken" samler i forhold til f.eks. SIG-Neuhausen 210?

 

Hva kan eventuelt gjøres med en Pardini for å forbedre presisjonen der? (Hvis det er nødvendig?).

Link to comment
Share on other sites

Har både 210-5 og GT 45 i 9mm. Presisjon på 210en er nok bedre enn på GTen, men jeg skyter bedre med Gten. Den har ikke dårlig presisjon den heller! Måtte imidlertid jobbe noe mer med ladningene med den, enn med 210en. Når du finner ei god ladning til GTen, skyter den nesten like presist som 210 og er nok lettere å skyte bra med, enn 210 evt med untak av Heavy Framene, som ble laget. Siste er det svært få av i Norge og brukt, synes de å gå for mer en 2 nye GTer :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...