Jump to content

Gjør-det-selv grep


Razorback

Recommended Posts

Sitter her med tanker om å lage mitt eget grep til pistolen min, da jeg føler jeg ikke fyller ut grepet godt nok med min lille hånd. Pistol i tankene er min MCM Margolin. Ene muligheten er jo selvsagt å gå på Byggmakker, kjøpe en 2X4" og spikke i vei... Ser for meg LANG tids spikking og filing som ikke er så ønskelig(ja jeg vet hastverk er lastverk...).

 

Mulighet nr 2 er å pakke inn grepet i plast(Gladpac el lign.), sette på en real klatt med glassfibersparkel(el annet hvis bedre forslag) og dermed gi den formen som passer til min hand, splitte og borre festehull.

 

Denne, men vet ikke om den er laget mest for hull, og ikke klarer å gjennomherde helt igjennom

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Fugeskum/Glassfibersparkel/

 

Evt denne hvis den klarer det.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Fugeskum/Metallsparkel/

 

Hva synes folket, og har noen noen bedre forslag taes de gjerne i mot med STOR takk!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har man jobbet litt og kommet litt videre!

 

Ble Biltema, og deres Metallsparkel

img1702large.jpg

 

 

For å kunne få løs handa igjen, og ikke gå rundt med en permanent ladd forlengelse av armen, ble slippmiddel også kjøpt inn.

img1705large.jpg

 

 

Hanske innsmurt med slippmiddel

img1633large.jpg

 

Pistol innpakket i pakkeplast og nogenlunde område oppmerket

img1635large.jpg

 

 

Sparkel blandes

img1636large.jpg

 

 

Påføring av sparkel

img1640large.jpg

 

img1637large.jpg

 

img1639large.jpg

 

 

Det ble bestemt å legge på et halvtynt lag først, som underlag og for å ha noe å støtte opp med, dersom man hadde klemt grepet for hardt.

 

Første lag påført og legges til (s)tørkning

img1643large.jpg

 

img1642large.jpg

 

Backstrapen ble ikke dekket, da det mått være mulig å få den av uten å måtte splitte med dremel el annen type sag, på denne måten kan grepet bare vris framover.

Link to comment
Share on other sites

Flott gjør-det-selv-tråd!

Jeg er spent på fortsettelsen ettersom jeg selv har prøvd litt med metallsparkel.

Bygde på nytt grep og kolbeforhøyer på en Star knekkrifle.

s2bbs3.jpg15qaeyv.jpg

Jeg har slipet vekk lakk og litt treverk og satt inn skruer og armering hvor tykkelsen er størst. På det meste bygger sparklet nesten 3cm nederst på pistolgrepet (lat haglestokkutforming). Pistolgrepet er permanent endret, mens kinnstøtten har gummiert underside og er avtakbar (kun skruehullene blir synlige). Har lagt på et lag lim og strødd pistolgrepet med sandblåsersand. Stygt men funksjonabelt :wink:

Stoffet er ikke lett å ha med å gjøre når det er uherdet, og ganske tungbehandlet når det stivner. Men det er et lite tidsvindu midt imellom når det ikke klistrer seg til alt og samtidig er formbart. Har ikke opplevd at det sprekker opp pga slag eller bevegelser i treverket, selv om det enkelte steder er svært tynne lag av stoffet.

 

Edit: Tipper den gryteretten din 40cm unna smakte løsemidler etter at du var ferdig... :roll::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blanding av andre lag

img1645large.jpg

img1646large.jpg

 

 

 

Påføring av andre lag

img1647large.jpg

img1648large.jpg

img1649large.jpg

img1650large.jpg

img1651large.jpg

 

Da var det store øyeblikket kommet Og grepet festes

img1652large.jpg

img1653large.jpg

img1654large.jpg

 

Her ser jeg også en av feilene som ble gjort. Tommelen ble lagt for langt ned. Skulle vært lagt på "hylle" mer horisontalt.

img1655large.jpg

img1656large.jpg

img1658large.jpg

img1659large.jpg

img1660large.jpg

 

Grepet må nå holdes til herdingen er kommet godt i gang. Dette merkes ved en real temeraturøkning i massen. Dette ble holdt til det ble ubehagelig varmt, hadde da begynt å bli såpass hard at den ikke klisset lengre.

Link to comment
Share on other sites

Sese....

 

Gjorde nesten samme operasjon på begge mine Margoliner.

Jeg endte opp med Glassfiber sparkel som jeg bygde opp etterhvert,

jeg teipet opp alle flater som ville komme i kontakt med pistolen med brun pakketeip og satt i veg.

Glemte bare en liten detalj på den første og det var festene "småting"

 

på margolin nr 2 tok jeg og smurte inn alle flater med Lanolin og satt i gang. etter at jeg hadde laget kopper for bolten til grepet.

 

Når jeg endelig var ferdig med alle lagene for dagen var grepet alt for stort til hånda mi så jeg tok finsparkel dagen etterpå med lanolin rett på huden slik at jeg fikk et grep som passet utmerket, selv etter en sånn operasjon var det mye justeringer og sliping som måtte til før jeg kunne si meg fornøyd.

ble ikke pent men det virket ok og det var helt innefor målene for å passe i kassa.

 

artig å se at noen prøver seg på gamle kunster,

 

Jeg anbefaler at du behandler grepet ditt med en eller annen lakk som gir godt feste til lanken, jeg brukte svart matt og det var ikke et sjakktrekk det blir glatt som fy på sommeren og grisekaldt på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Sese....

 

Jeg anbefaler at du behandler grepet ditt med en eller annen lakk som gir godt feste til lanken, jeg brukte svart matt og det var ikke et sjakktrekk det blir glatt som fy på sommeren og grisekaldt på vinteren.

 

Hehe :twisted: WAY ahead of you buddy! :wink:

 

har vært og kjøpt vidundermiddelet PLAST-IDIP

120733056605184.jpg

For de som ikke har vært borti dette før, så er dette "håndtak på bok"

Lufttørkende gummimaling.

 

Siden vi sandblåser her på jobben, lånte jeg med meg en neve sand, og gikk i gang med undersøkelser.

 

Første bildet her er rein Plasti-Dip. Dette gav en god gummifølelse(nei, ikke den slags....) Stødig med litt fleks.

pc170575large.jpg

 

 

 

Denne er med sand iblandet, fikk litt sklisikringstape følelse, grov, godt teksturert gummigrep.

pc170576large.jpg

 

 

Siste her er med sand øverstrødd. Resultatet er slående likt griptape til skateboard som jeg har benyttet ved flere anledninger, sitter som f, biter godt(til tider litt for godt), sliter godt på huden.

pc170578large.jpg

 

Det som er veldig kjekt er at man her kan variere med opptil tre forskjellige overflater der man måtte ønske det, Tror jeg kommer til å gå for første og andre alternativ her, variere litt med de der det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man kjøpt Plasti-dip?? :P Tror det kan medføre en bedring for rifla mi fra dritstygg til bare stygg!

 

Det er mange steder som har dette. Dette er importøren http://www.oag.no/ Og det står oppført mange forhandlere hos de. Andre som har det er http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=136 og http://www.modellers.com/Search.aspx?q=plasti

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde visst glemt å legge ut litt her jeg....

 

Her er da grepet herdet, med endel støperester

img1664custom.jpg

img1666custom.jpg

img1667custom.jpg

 

Deretter er det fram med Dremelen og fres for å få ned alle skarpe kanter og overflødig materiale. Samt splitte og lage hull til feste skruer.

img1741custom.jpg

img1742custom.jpg

 

Ligger som man ser ganske godt i handa, men da dette var versjon 1.0 er den jo belemret med noen førstefeil.

img1743custom.jpg

img1744custom.jpg

 

Tommel har HELT feil plassering

For tynt med materiale ved skruehull

Skruehull feilplassert.

Åpning av plast før komplett herding hvilket medførerfor vid åpning i bakkant.

 

Dette er feil og fallgroper som skal tas i betraktniong ved versjon 2.0

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har man begynt på Versjon 2.0 som forhåpentligvis ikke vil ha de samme feilene vi bemerket oss på versjon 1.0

 

 

Her er det nå benyttet et vesentlig tynnere lag plast enn forrige gang.

img1827custom.jpg

img1828custom.jpg

 

Så ble det laget på et passe tykt lag, dette både for å sørge for å ha en "base" å jobbe på, samt minimum tykkelse for skruer til å feste den med. (Overse den "low-tech" holderen, hey it works!)

img1829custom.jpg

 

Okay, bend over baby, its time for work!

img1831custom.jpg

 

Lag to av massen påført, og grepet festes, leg merke til høyere og mer korrekt tommelstilling.

img1833custom.jpg

img1833custom.jpg

img1836custom.jpg

 

Resultat etter noen minutters herding ser lovende ut

img1834custom.jpg

img1835custom.jpg

img1837custom.jpg

Da gjenstår bare endel pynting på på den med fjerning av masse overflødig støpemasse og utjevning....

Link to comment
Share on other sites

Da var neste det bygget ut litt mer her, føler man fyller grepet godt når man holder den nå....

 

img1848custom.jpg

img1849custom.jpg

img1850custom.jpg

 

På grunn av seigheten i massen her som gjør den en smule vanskelig å jobbe med, legges det godt på, for så å fjerne noe av dette i etterkant. Dette da det er meget vanskelig å legge "just right" mengde, interessante bølgemønster i det etterhvert som det legges på forresten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da begynner formen sakte å tre fram. Har fylt ut litt og pusset enda mer.

 

img1854custom.jpg

img1856custom.jpg

img1857custom.jpg

 

På siste bildet her har den også blitt sandblåst lett for å få bort de fleste ujevnheter.

Husk at dette er ikke for å få til noe "glansbilde" av et custumgrep, dette er for å lange noe som fungerer, selv om det ser ut som en dass...

img1858custom.jpg

Link to comment
Share on other sites

har du lagt inn i beregningen at hendene dine forandrer seg ved forskjellige temperaturer? vil tro at på et feltstevne i 25 pluss har du nok litt større hender en klokka halv elleve om kvelden inne i stua di.. :wink: og så må det vel passe ned i boksen ved kontroller på noen stevner.

ikke for å være negativ. bare nevner det. håper det hjelper på skytinga i hvertfall :wink: er litt over middels interessert i grepet mitt selv så moro å se noen andre fikse på sitt også.

Link to comment
Share on other sites

Da har man kommet seg noen skritt videre fra bare sparkling og pussing.

 

Begynner med en liten rask sprut med klarlakk, for å få fra litt mer av fargespillet i materialet igjen.

img1859custom.jpg

 

Så måtte den splittes for å få laget skruehull. Dæven så tynt det var noen steder alikevel....

img1860custom.jpg

 

Merket av, forhåpentligvis på riktig sted da.... Da man prøvde seg på versjon 1.0 var man litt rask/dum... Klare da å dra av gjengetoppene i pistolen med borret... Noe som medfører at man må vurdere andre festemetoder enn de tidligere. Litt jobbing på verkstedet viste oss at skruene som tidligere var brukt var fingjengede M4 skruer. Dette sannsynligvis da det ikke er mye metall å ha gjenger i, så fingjenget for å få flest mulig omganger. Fuck it tenkte jeg, vi prøver å gå på noe som faktisk er mulig å få tak i! Mer om dette senere.

img1862custom.jpg

 

Måtte bare sette den sammen for å se hvor stor splitten ble...

img1863custom.jpg

img1864custom.jpg

 

 

Deretter fant man fram en standard M5 gjengetapp, like greit å gå opp når man alikevel har tatt hullet tenkte jeg... Krysser fingrene for at det blir nok hold....

img1869custom.jpg

img1870custom.jpg

Link to comment
Share on other sites

bruk tynn klar tape som du legger i mot den ene halvdelen av grepet og fyll på med stålplast i den andre for å tette sprekken.

mulig du må ha på slippmiddel men jeg er ikke sikker...

 

Måtte ta et par bilder av mitt grep, pistolen har jeg ikke lenger men det er artig å ha.

normal_MCM1.jpg

normal_MCM2.jpg

Brukte latex hanske på pistolen for å få fylt litt av anleggsflatene i ramma.

Måtte frese ut til magasinknotten for å få brukt alle magasinene jeg hadde.

Stablit som fy, men ikke NSF godkjent pga underhåndsstøtta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da prøver man seg på en liten "proof of concept"

 

På grunn av varierende tykkelse på grepet, er det nødvendig å måtte forsenke skruene i forskjellig dybde, detta da jeg har tenkt til å benytte samme lengde på skruene så man slippet å gjette/prøve hvem som skal i hvilket hull. Dette gir igjen sin egen del at problemer, da det viktige målet blir høyde fra grepet innerside som må være likt på alle hullene.

Skrue som ble valg er syrefast M5 med forsenket hode. Ble valgt da vi har dette i bøtter og spann på jobben.

 

Fikk lånt meg en forsenker på verkstedet på jobben, dia på den var 11mm mot skruehodets 9, så prøvd å høre om de hadde en med litt mindre dia, da et av hullene hadde blitt litt dtort/dypt. Kollegaen var såpass snill at han istedet dreiet forsenkeren ned til mine 9mm. THANK YOU!

 

Valgte å benytte det forrige kasserte grepet til forsøk.

 

img1868custom.jpg

img1867custom.jpg

img1865custom.jpg

img1865custom.jpg

 

Ble fornøyd med resultatet av første prøveforsøk, gjenstår bare å få lik høyde fra bunn på alle hullene nå da, har søylebormaskin, så tror jeg har funnet ut mål og måte å gjøre dette på nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble endel borring da man bommet litt med plasseringa av skruehullet i forhold til tommelhylla....

img1871custom.jpg

 

 

Begge sidene borret og forsenket til korrekt dybde.

img1874custom.jpg

 

Fant ikke korrekt lengde på passende skrue, så må korte de inn litt, at de møtes på midten viser at forsenkningsdybden var korrekt ihvertfall.

img1882custom.jpg

 

Grepmontert, passer som hånd i hanske. Fikk tatt noen raske runder på banen også, veldig mye mer stabilt i handa nå enn med det litt for store standardgrepet.

img1886custom.jpg

img1887custom.jpg

img1885custom.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...