Jump to content

Kulevekt til rådyr: .308w


mortwe

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale gode kuler til rådyr i kaliber .308w?

 

Jeg har en Sako 75 som er utrolig presis med 150 grains treningsammo, men som ikke går særlig godt med den hjemmeladede jaktammo jeg har. Dvs. fikk en kollega til å lade opp 50 patroner med 180 grains Nosler Partition. Jeg treffer jo det jeg skal, men spredningen er noe større enn det jeg setter pris på. Jeg antar at kula er litt for tung (180 grains treningsammo går ikke all verden i rifla heller) så jeg burde nok gå over til en annen kuletype og ikke minst vekt. Noen anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en type ammo som går godt er det alltid et godt utgangspunkt å forsøke å finne noe som er " i den gata".

Hva slags 150gr treningsammo er det snakk om? Hvis du tar utgangspunkt i å finne en kvalitetskule som har en form/vekt som er i nærheten av denne, og får ladet den opp til ca samme hastighet som treningsammoen, er det stor sannsynlighet for at det samler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker Bellier&selleri FMJ 150g til trening.

Så er det Federal Fusion 147g til jakt. Disse går veldig likt 100m hvertfall i min rifle. Er en Marlin XS7 med kappet løp og Atec Maxim demper. Har og testet Remington CoreLock som og gikk veldig likt. Der husker jeg dog ikke kulevekt i farta.

 

Derimot når det gjelder kjøttødeleggelser etc så vet jeg null og hvordan de er. Tok opp jakt igjen i år for første gang på snart 20 år. Den gang kun harejakt med hagle så rifle er nytt. Har ikke fått skutt det dyret jeg har på kvota enda.

Men hørt en del som bruker Fusion i 308 på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker den billigste treningsammoen på markedet: Remington til 7,49 smellet. Den samler noe helt sykt godt. Så jeg er rimelig overbevist om at jeg må ned på 150 grains for å få tilnærmet like samlinger med jaktammo. Ang. kjøttødeleggelse så vet jeg ikke ettersom jeg ikke har skutt rådyr med rifla ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...