Jump to content

Erfaringer med 22lr pistoler.


Federal86

Recommended Posts

Du kan tro hva du vil for meg, men for meg personlig er det av svært liten interesse, da jeg alltid har benyttet meg av andre og nyere konstruksjoner.

Om du er så opptatt av deletilgangen, er det bare å spørre f.eks. Domino (derav nicket) her på forumet eller andre som bruker disse våpnene om hvor de pleier å kjøpe saker og ting når det trengs.

Har aldri påstått at det er like enkelt som med nyere pistoler, men at det så absolutt lar seg gjøre.

Hadde det nå engang vært sånn at jeg hadde skutt med sånne saker og syntes de var det eneste brukbare, hadde jeg kanskje tilogmed kjøpt et ekstra våpen eller to bare for å slakte dem for deler for å sikre meg på kort varsel.

Selv valgte jeg (og betalte for ) en vei med mindre motstand om uhellet skulle være ute.

 

Edit:

Et lynkjapt søk på nettet ga følgende treff i Australia (det er bare snakk om å gidde en smule):

http://www.potfire.com.au/products/fparts.htm

Link to comment
Share on other sites

Ikke interessert i matchvåpen, nei.

Skal vi nå se....

Kanskje noe som ligger i samme gata som de du foreslo, men som ble bygget for konkurransebruk.

Det ligger en Erma som ser fin ut hos Børselars til en billlig penge:

http://www.borselars.no/bruktvapen/pist ... -22lr.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ellers har vi en annen som var konkurransevåpen for en tid tilbake (forgjenger til Buckmark):

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2496" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Om du ikke liker anatomisk grep er det bare å bytte det ut.

 

Om du på død og liv må kjøpe nytt, vil jeg be deg om å ta en kikk på Ruger 22/45 som egentlig er samme våpenet som Mark II/III, men med et annet grep.

Jeg syns den er bedre å holde i enn Mk.

F.eks. denne: http://www.ruger.com/products/2245BullB ... odels.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Om du er låst i de tre du listet opp, ville jeg sannsynligvis valgt Browningen, da jeg synes den er bedre å holde i enn Rugeren.

De vi har som klubbvåpen trenger litt mer stell enn Ruger MK., men ikke mer enn det jeg vil anse som normalt vedlikehold.

Berettaen ville jeg styrt unna.

Har ikke skutt med den selv, men har ikke hørt mange godordene om den modellen.

Kjernelinje, siktelinje og tyngdepunkt høyt over handa samt rett-opp-og-ned-grep trekker ikke akkurat opp for meg.

Det er kanskje ikke helt uten grunn at det er Ruger og Browning som er vanlige som klubbvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nylig lurt på mye av det samme som deg (http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=44659), så jeg tenkte jeg kunne svare litt i forhold til mine erfaringer med .22 i "billigklassen".

 

Jeg endte opp nemlig opp med å kjøpe en Browning Buckmark Standard URX. http://www.browning.com/products/catalog/firearms/detail.asp?value=006B&cat_id=051&type_id=407&content=buck-mark-standard-urx-firearms

 

Den "vant kampen" mot en Ruger MKII, som var litt for snau i grepet, og føltes som om den hadde litt "dårligere" balanse. Buckmark'en er så vidt testet nå (helt umodifisert) og så langt er jeg veldig fornøyd. Jeg traff faktisk nesten like godt som med klubbens Walther GSP etter fire-fem serier, men merket meg allikevel følgende:

 

* Pistolen kjennes lett ut, i forhold til GSP'n. Jeg vet ikke om det er riktig, men den kjennes altså lett ut.

* Grepet er fantastisk (bittelitt anatomisk-ish), men jeg kommer allikevel til å sette på stillbart match-grep fra Nill. Det må imidlertid spesialbestilles, da standard-varianten ble litt snau. Jeg har snakket med en hyggelig Nill-tysker og løsningen ble å legge neven på en kopimaskin og faxe over bildet, så lager de et grep basert på mine puselanker. (Til samme pris som et vanlig grep - det kaller jeg knallservice)

* Magasinet er forferdelig å få ut. Det sannsynligvis fordi pistolen fortsatt er splitter ny, så jeg regner med at det går seg til. Men nå er det nesten vondt å måtte klemme inn utløseren (som er steinhard) med kalde fingre, for å så pirke magasinet ut.

* Funksjoneringen er bra. Jeg har opplevd to feilmatinger, men de tar jeg på min kappe, som ikke renset pistolen før bruk. :oops:

* Avtrekket er fabelaktig (synes jeg).

 

Alt i alt oser pistolen av kvalitet i maskinering, og kjennes tight og "skikkelig" ut. Når valget mitt (med et passelig stusselig husbygger-belastet våpenbudsjett) sto mellom eldgammelt brukt matchvåpen, eller nytt "entry level" våpen, så er jeg glad for at jeg valgte sistnevnte.

 

Tror ikke du vil angre på en Buckmark i allefall. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe et 22lr sett til et annet godt våpen.

Eksempelvis et 22 sett til CZ75 eller en 1911 pistol. Da har du hvertfall muligheten til å skyte med samme våpen, pluss at 22lr settet blir registrert som en våpendel, ikke et komplett våpen.

 

Jeg vurderer å kjøpe et 22lr sett til 1911 Kimberen min. Ikke fordi jeg må skyte 22lr av økonomiske grunner, men fordi det rett og slett gir meg mer trening med en pistol jeg er glad i å skyte med. Det er også en betydelig fordel å ha minst mulig våpen, for da blir det mer øving med samme våpen. Det gir fort utslag på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skumleste denne tråden undret det meg at ingen har nevnt S&W model 41. Det er et våpen som fortsatt fins på nymarkedet til under maksprisen til trådstarter. Altså ingen deleproblemer hvis du kjøper brukt. Ekstremt presist og solid. Supert avtrekk. Og penere enn Browning og Mark1/2/3. Pleier ligge i overkant av 4000kr brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Potter firearms i Australia har Fas Domino-deler!! (www.potfire.com/au) Husker at en bruker i en tidligere link var svært så fornøyd med både service, kommunikasjon og aksjonering fra firmaet.

 

Enig, når det gjelder 22-pistoler, er 1911 tøffest. En annen billig løsning er jo å kjøpe en brukt Ruger Mk 2 og legge i en liten utgift til anatomisk skjefte (til finfelten din, Nor86way). Men skaffe 10-tommers-løpet til den for plink, moro og alskens andre sprelske puss. Hadde selv denne kombinasjonen, og 10-tommeren var presise greier, pluss at rekylen var ikke-eksisterende pga. tyngden. Eneste litt pussige er at den begynte å likne mistenkelig på f.eks. Ruger 10/22-salongen i lengde, når jeg da utenfor 10-tommeren også hadde en 20 cm demper.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet den nye Walther SP22 i matchutgave ?

Guttungen skal begynne å skyte, så den kunne være aktuell pga. vekten.

 

Vurderte denne da jeg skulle kjøpe min første pistol. Var veldig glad for at jeg slo tanken fra meg da jeg fikk en i hendene noen måneder etter. Den er veldig lett og har en stor tuppervare-følelse over seg. Alt er laga i plastikk og den virker litt som en avansert lekepistol. :?

Men dersom guttungen din er liten kan jo vekta være fordelaktig. Hvis ikke lav vekt er veldig viktig ville jeg sett etter alternativer.

 

Her er tråden jeg startet da jeg vurderte SP22:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=10095&p=116492&hilit=walther+sp22#p116492

 

Er i ettertid glad for at jeg tok rådet om å kjøpe brukt matchpistol. :D

Link to comment
Share on other sites

Har fått et godt tilbud på en gammel Unique Des 69, og den veier ikke mer enn ca. et kilo uten løpsvekt.

Da har jeg heller ikke noen moralske skrupler med å gå løs på skjeftet med kniv og fil for å tilpasse den til ei lita hand.

Får se hva onkel blå sier til ideen om egen pistol til guttungen.

Klart han kunne bruke mitt leketøy, men det er ikke på langt nær optimalt mht. størrelse og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...