Jump to content

Akutt havesyke. Ny kniv!


Pettersprett

Recommended Posts

Etter endt elgjakt har jeg fått lyst på en bedre kniv. Ble rett og slett lei av å slipe opp kniven etter hver elg som jeg var med å flå.

Kniven jeg bruker nå er en Brusletto Tiur. Har googlet litt rundt og har mer eller mindre bestemt meg for en eller annen fra Fällkniven. Holdt en TK5 tidligere i dag og likte det jeg så.

 

- Hvor bra er egentlig 3g-stålet? Vil det holde på "skarpheten" mye lenger enn den kniven jeg bruker i dag?

 

Bruker "rudolfstroppen" når jeg sliper opp igjen, noe jeg synes virker kjempebra. Vil den duge på 3g-stål?

 

- Er den kniven verdt pengene mtp kvalitet eller kaster jeg penger ut av vinduet?

 

Tar mer enn gjerne imot tips/råd/anbefalinger om andre kniver også.

 

Takker

Petter

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er ikke så veldig stor, men gutta jeg jakter med har myyye erfaring, å da spessielt på kniver. jeg tror det skal mye til å finne en kniv som er like skarp etter at du har flådd en elg som før. Elgskinnet er veldig seigt og sliter masse på eggen. Vi har alltid en mann som står med bryne å holder knivene i orden når vi flår. Problemet med en kniv som elventuelt vil tåle en flåing, er at eggen vil være så hard på den, at du kommer til å slite deg blå den dagen du må slipe den. Jeg har alltid to kniver med meg når jeg flår, det funker best for meg.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Angående 3G: holder eggen usannsynlig lenge og er like usannsynlig slem å vedlikeholde. Du trenger motor, diamantbryner eller betydelig større tålmodighet enn meg. Det er dog mulig at det holder med stropp og slipepasta dersom man gjør det etter hver bruk, men jeg har ikke prøvd.

 

Angående skjeftemateriale: Micarta er overlegent alt annet i rene bruksegenskaper. Det er hardt og slitesterkt som treverk, men skikkelig seigt i hånden når det blir fuktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del erfaring med flåing av elg både i år og før om åra. Som nevnt i flere av innleggene over "varer" kniven kun en elg.....og det er maximum.

Synes de blir seigere og seigere å flå jeg :roll:

 

Vi har felt en del elg også i år og jeg har vel "stikki" kniven i ca 10 - 12 av ca 20 vi har felt så langt.

 

Å flå elg med sløv kniv blir en rimelig fort lei og sur av, så jeg har.....

1 kniv til utvomming (kun utvomming. Anbefaler swingblade)

1 kniv til flåing (bruker Fällkniven F1 som holder seg rimelig skarp. Retningsstabil og fin)

1 kniv til kapping av av bein (gjelder å treffe riktig i leddene :oops: )

1 kniv + hammer til tanntrekking (fortrinnsvis en oppbrukt kniv)

 

Over nevnte fungerer bra for meg

Lykke til med kjøp av ny kniv.

Link to comment
Share on other sites

Når 3g er satt opp er det værste arbeidet gjort, jeg bruker diamantbryne som spiser stål rimelig fort på 3g, ikke så fort som på vg10 da.. noe arbeid blir det ;)

Jeg har en fallkniven H1 i 3g, god flåkniv har jeg hørt, har ikke flådd med den enda så har ingen erfaring med den der da..

Jeg stropper med lærstropp og slipepasta etter bruk å det holder til å holde den barberblad lenge det..

Link to comment
Share on other sites

Eg skaffer trevirke til knivskaft til han, så denne kniven er "betaling" for alle emna.Har ikkje spurt etter prisen, er ikkje så viktig.Men mannen har strenge krav til kva emne som er brukande og ikkje, og ikkje alt går gjennom "sensuren".

Men FOR ein kniv :o:o

Er forøvrig reine pilgrimsvandringa for ein knivinteressert å få komme inn i verkstaden/atelieet til Bache-Wiig. :o

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stor fan av Aage Bergedahl, hvis du er ute etter noe litt penere enn en ren brukskniv. Han bruker bl.a Elmax og lager en del kniver med fulltange.

http://bergedahl.com/Knivene.html

 

Mener at alle er med stikktange, men at han på noen modeller legger in en "spacer" sånn at det kan se ut som en fulltange.

Aage har veldig god finish, og det er nok de peneste jaktknivene av den typen som blir laget i Norge.

 

Elmax er oppskrytt! RWL-34 vil gi like god eggholdbarhet i en kniv, men gi større anvendelighet da det er seigere.

Aage har kniver med begge stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...