Jump to content

Squib Rod eller andre løsninger?


vingemutteren

Recommended Posts

Squib rod er en fin ting.

Ikke bruk noe av bart stål, heller messing, aluminium eller annet bløtt materiale.

Solid diameter er et must så ikke greia bøyer seg.

Surr litt tape rundt i tillegg, evt. bruk krympestrømpe.

Fjern tønna før du starter.

Skikkelig underlag er en grei forsikring mot ødelagt våpen.

Finn en tykk plankebit med en bredde tilsvarende åpningen i ramma der tønna var.

Sett fast plankebiten på arbeidsbenken vha. f.eks. en skrutvinge eller to slik at litt av planken stikker ut fra benken.

Tre revolveren inn på plankebiten med løpet opp og få gjerne en kompis til å holde den fast.

Nå kan du ta squib roden og delje løs på kula til den kommer ut bak.

Bruk helst ikke stålhammer, men heller en 2x4" plankebit eller fiberhammer til bankingen i tilfelle bomslag.

Sitter kula noe innihelsike, kan løsningen være å lage deg en guide (styring) og bore ut kjerna på kula med et langt bor så du tar "spennet" av kula mens du banker.

Ikke forsøk å bore før du har noe å beskytte løpet med.

Guiden må ikke rotere når du borer.

Link to comment
Share on other sites

Ja da fikk jeg en squib, og kula sitter 3cm inn i løpet.

 

Pussestaven hjelper ikke til å slå ut kula med, hvilke muligheter bør jeg prøve for å få ut kula (6" løp kal. .38)?

Kula er en .

 

He he vellkommen etter, dette har vi alle opplevd :D

 

Det går og ann å smelte kula ut med en propanvarmer (til ski feks) og pusse godt etterpå :wink:

 

"148gr belagt DEWC" får du bra pressisjon med dem :?:

Link to comment
Share on other sites

Vurderte jo å dra ut kula av en patron og fyre av nesten rett opp, men det er kansje ingen god ide når kula først har satt seg?

 

 

 

Off topic.

Presisjon? Med denne sjåføren er det jaggu ikke godt å si, men det hender seg jo ganske ofte at jeg setter 2 treff innenfor femkroneren på 10m hold med min 586 (i konkurranse).

Og jeg treffer jo blinken på 70m hold (Reinsfigur) midt i sideveis, men med rundt omkring 35cm kulefall (innsiktet midt i på enten 25 eller 15m, husker ikke). Har faktisk ikke tatt meg tid til å teste nøyaktigt kulefall, og presisjon på avstand over 25m. :oops: Har vert fornøyd med at kulene går inn på felten, når jeg gjør tingene riktigt (noe som har variert noe helt sykt i år).

Bruker: Kule: Berrey 148gr DEWC ladning: 3.6gr N32C col 29.5mm federal hette, selier&Bellot 38sp hylser m/factorycrimp. Kula trenger nok litt omph for å gå godt, så heller opp en ned med hastigheten for felt bruk (jeg har for tiden stor egenspredning, så på 25m innendørs, er det rundt om i hele 7eren på pres skiva. Så mannen er nok ett større problem enn amoen).

Skal nå teste H&N 125gr WCHB til 25m bruk (6G og 7R), samt tilpassing av col til 38sp kammer (= mer krutt og lengre col på 148gr kula). Samt at jeg vurderer kuler brukt med suksess i PPC i 148-158gr til felt.

 

Den sesongen jeg har hatt bak meg har vert så rotete (med våpen som ikke fungerer, mann som ikke fungerer o.s.v) at de eneste tingene jeg skal ta med meg videre, er at ting må testes, forberedes, og skrives ned, samt at alt man har lært av ting som har gått galt, tross alt har vert nyttig lærdom. I år har det med andre ord vert nesten null trening og testing, og man har møtt på stevne og sett hva som skjer (funker ikke!).

 

Så trening, testing, og en klar plan på hva en vill. Er og blir tingen. Og så må en huske at en er med for å ha det morro. Hvilket vel er det eneste målet jeg klarte å oppnå i årets sessong. Og det er da ikke livet så værst likevel. :D

 

Men først (on topic) må kula ut av løpet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nesten rett opp, kommer av at man må kunne forsikkre seg om at man fyrer av i en sikker og forutsigbar rettning (burde vel ha skrevet i en 45-60 graders vinkel oppover). Rett opp (eller det man kaller omtrent rett opp), er fryktelig farlige saker. Da man rett og slett ikke med sikkerhet kan si ca hvor kula vill treffe bakken. Tanken bak å skyte oppover, er jo å holde kruttet bak i hylsa (det sa forresten bare pfoff, og kula sto blegg fast. Dere skjønner, jeg bare måtte prøve. :wink::oops: ). Videre eksperimentering blir med squibrod.

 

Jeg har forresten tenkt litt på dette med suib rods, burde man ikke lage seg en glidehammer med feste for squib rods for de kaliber man har?

 

Fordeler er at man ikke kan bomme og slå feil.

Og man kan muligens banke bak kula selv om man holder våpenet i den andre hånden (slipper å spenne det fast). Da en glidehammer gir uhorvelig mye krefter i en helt aksial linje.

 

 

Det man da trenger er en rustfri stang (så en slipper overflatebehandling/olje) i passe lengde for glidehammeren å gli på, dreie denne ned så en får en solid stoppkant for hammerendelen. Gjenge enden som er bort fra løpet for en mutter (eller dreie den litt ned for stopp skive og borre den for en låsesplint).

Borre og dreie inn ett hull med flat base i enden mot løpet, og borre ett hull for låsepinne på tvert av dette hullet.

Dreie seg squib rods i messing til de kaliber en trenger, dreie enden som skal være mot glidehammeren. Slik at den aksepteres av hullet i glidehammeren, og så borre gjennom for låsesplinten (som skal hindre squib roden fra å falle ut av glidehammeren).

 

Alle deler blir korte og passer i range bagen.

 

Hva synes folket om ideen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har messingstang på 6mm (Clas Ohlson) med krympestrømpe for å verne riflene i løpet.

I ene enden er det tapet litt større diameter, slik at den passer til flere kalibre.

(viktig å treffe mitt på kuletuppen så stanga ikke kiler seg fast mellom kuletupp og løpsvegg )

 

Brukes ved å stikke stanga inn fremenifra, snu våpenet opp ned og dunke mot fast underlag, standplass betong, fjell eller stor stein :D

Link to comment
Share on other sites

Alu, messing, plastdekket stål, tre, det meste fungerer sålenge kula ikke sitter hardt. Pleier å holde med noen ganske forsiktige slag med en plasthammer, litt avhgengig av kuletype.(har jeg slurva så mye vad ladebenken at jeg har slått ut så mange kuler altså? hmm, gå i skammekroken :roll: )

 

Når kula sitter mellom entringskon og cylinder i revolvere, og du har ladde kammere ved siden av er det lett å bli litt nervøs, men det går bra det og, sålenge man tenker litt.

 

Automatpistoler er hyggeligere, der plukker man jo bare ut pipa.

 

En kompis prøvde en gang å skyte en svensk 9mm sporlyspatron i en HKp9 med "ekte" firkanta polygonpipe. Antar at denne typen sporlys var beregnet på en eller annen form for markeringsting, for det var ikke mye futt i sakene.. den blei sittende brennende midt i pipa! Den var et sant helvete å få ut, men det gikk tilslutt med mye vold, og pipa var faktisk uskadd.

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent umiddelbart tenker jeg passe lang M8 bolt med krympestrømpe på.

Hvis det skulle bli for trangt må man nesten se etter en 7 mm. bolt/dor og linne på elektrotape nok til at den ikke flexer sideveis i pipa.

 

Å skyte f..nskapen ut av pipa med blanks høres ut til å være farlig nært en "Darwin-award" spør du meg, men det kan jo gå om man lader milde løspatroner med svartkrutt og ikke holder i våpenet selv...

Link to comment
Share on other sites

Da er kula endelig ute, jeg endte opp med tangen av ett torx jern, som jeg slipte flatt.

 

Tapet hele tangen, og tapet opp støtte mot løp neders og ett stykke oppe på tangen.

 

Problemet var at diameter på tangen ble liten, så liten at når kula kom ut, var tangen nesten komt gjennom kula.

 

Brukte en 500g kobberhammer, som jeg liker å bruke på dorer etc.

 

Ser nå virkelig behovet for å ha kaliber tilpassede squib rods. Samt at det kansje hadde vært ett poeng å bygge seg en liten støttebukk i tre (liten ramme, med plass til drager for å tre gjennom ramma, fremfor skrustikke og kjepp).

Ikke for det, jeg holdt løpet i hånden, og klasket til (tøff som jeg er :wink: ).

 

 

Takker og bukker for hjelpen, og andre må mer enn gjerne bruke tråden videre. Det blir nok ikke siste gang jeg går inn på denne tråden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tanken min var å ha ett verktøy (ramme), som man kan ha med seg på større stevner etc. Jeg deler ofte våpen med andre (har kompiser som bruker mine revolvere), og om noen av oss får en squib med ett av de på første runde. Hadde det jo vært kjekt å få ordnet dette så ikke resten må sitte med hue i hendene.

 

P.s. Det er ikke alle som har så stor skrustikke nei, den jeg har i kjelleren er vel 5cm. :lol:

Link to comment
Share on other sites

...

Å skyte f..nskapen ut av pipa med blanks høres ut til å være farlig nært en "Darwin-award" spør du meg, men det kan jo gå om man lader milde løspatroner med svartkrutt og ikke holder i våpenet selv...

Utfordringen her kan være å finne noen som vil holde i våpenet for deg...

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha mange kuler utav en pipe, som noen har prøvd å fylle, kan det være tilnermet umulig å banke dem ut. da er enb brukbar løsning å slipe til et verktøy som kan skrues inn i blyet, for så å trekke kula ut. har ihverfall fått det til å funke på en luftgeværpipe med godt over 10 blykuler banket til en klump. prøvde først å banke dem ut, men de ble ekspandert, og satt som F. forsøkte dermed med en lang messinpussestang, med en 3mm stålskrue i enden. skruen ble dremlet til en spiss dem en mer agressiv gjeneg, men med de eksiternede gjengene ytterst. skrudde denne inn i hvert enkelt prosjektil, og dro det ut igjen.

 

Sikkert vanskelig å få til på mantlede og andre harde prosjektiler, men verdt å forsøke når banking ikke gir resultater.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte f..nskapen ut av pipa med blanks høres ut til å være farlig nært en "Darwin-award" spør du meg, ..

 

Hvorfor mener du dette skulle utgjøre noe større fare enn om kula fremdeles var i hylsa :?:

 

Har du i det hele tatt prøvd selv eller er det bare noe du tror eller synser :oops:

Link to comment
Share on other sites

På pistol hvor der ikke er noe sted for trykket å gjøre av seg, ja da er darwin avard fort en mulighet. På revolver der trykket "blør" ut mellom tønne og pipe, er det mer tja og alt ettersom. Husk at man setter trykk bak noe som kansje ikke beveger seg (ingen friflukt til å starte bevegelsen på), og hva som skjer med trykket da blir jo lotto (selv om der er ett større rom for gassene å utvide seg på).

I dette tilfellet med kula 3cm frem i pipa, og svak ladning. Var jeg ikke i tvil om at det var forsvarlig å prøve (og det gikk som jeg trodde, med ett svakt pfoff), men jeg var ikke villig til å øke tryket når kula ikke flyttet på seg.

 

Hadde dette vert en pistol, ville ikke engang tanken på å sette av en blank ladning bak ha falt meg inn. Vill jeg ødelegge våpna mine, finnes det mere kontrollerte måter å gjøre det på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...