Jump to content

Rådyrjakt med hund i Rakkestad/Aremark


oddvar

Recommended Posts

Hei,

 

Til helgen skal jeg jakte rådyr i traktene rundt Rakkesad og Aremark. Jeg har fått kort i Dalen.

 

Lurer derfor om det er noen kjentfolk her som vet om det er mulig å jakte med hund der, eller om det er observert ulv i området i det siste. Har lest at det skal være et ulverevir i området, men lurer på om det er noen som har litt mer konkrete opplysninger om akkurat hvor ulven pleier å holde seg.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en som har elgjakt i Rakkestad og bor der. Hvor i Rakkestad vet jeg ikke, men iflg. han så er det ulv i området. Han vil ikke slippe dachsen sin i terrenget. Lite elg, og den som er der står og trykker i flokker på små øyer ute på jorder,hogstflater osv.

Så jeg hadde vært forsiktig...

Link to comment
Share on other sites

Siste jeg hørte om ulv her hjemme var at det var sett en i på grensa mellom Skjeberg / Halden, men det var i forrige uke. Det er jo ikke råd for en hundeeier å få informasjon om hvor østfold ulven befinner seg. På Vargwebb er det ikke en observasjon av ulv i østfold, selv om vi har et revir i Rakkestad, Linnekleppen flokken, og en flokk / to eller fler ulv i Skjeberg / Halden.

Jeg sjekket akkurat Vargwebb nå: http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp" target="_blank

Ikke andre observasjoner enn i Hedemark.

Synes DN ihvertfall kunne gi oss en reell kanal å sjekke observasjoner.....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Linneklepp reviret, hvor er dette? Er det reviret som også omtales som det rundt Kolbjørnviksjøen? Det var jo ikke veldig langt unna Dalen...

Hvor var det den tok Sau i helgen?

 

Ikke så greit for en vestlending å ta stilling til dette, jeg tror jeg bumper tråden litt ved jevne mellomrom denne uken og ser om det kommer flere råd. (Selv om det kanskje går mot å bruke hunden i bånd.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Fra Dalen (Dærn') kan du pisse opp på Linnekleppen', Dalen må vel kunne sies å ligge innenfor ulvereviret skulle jeg mene. Kolbjørnsviksjøen (Kølvik'sjøn- kotrekt uttale) ligger ikke lenger unna Dalen at en dreveren min kommer seg dit på en halv time om losen går rett frem!

Hvor ble det tatt sau denne gangen CG-12?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sauene som ble drept nå i helgen var sånn ca. lengst syd i Rakkestad. (Forøvrig en gammel nabo som eide dem.)

 

Med Dalen regner jeg du mener områdene rundt Mellomdalen? Derfra er det 3-4 km ned til Linnekleppen og derfra igjen ca. like langt til Kolbjørnsviksjøen. Uten at jeg vet så tipper jeg at sauene var 1 mil syd for Kolbjørnsviksjøen.

 

Ved Høytomt like nord for Mellomdalen ble det tatt sauer i fjor (den eieren har jeg jobbet sammen med), men i år har de tydeligvis ikke observert ulv der.

http://www.r-a.no/nyheter/article5219547.ece

Link to comment
Share on other sites

:wink: Nei sorry, jakter bare der. Mutter' er fra Kilebukroken, men jeg bor på Ringerike, så det blir lite av Rakkestads eminente lokalpresse :D

 

Til trådstarter:

Rådyrbestanden er ikke det den en gang var i Mellomdalen. Det kan være nesten helt tomt terreng om ulven har vert innom, men det kan også være veldig bra om du er heldig å kommer på et tidspunkt når dyrene søker tilflukt her når ulven er andre steder. I fjor jaktet jeg med bestekameraten og dreveren hans, en meget god hund (NSJC) 25.sept. Vi gikk hele dagen og hadde et veldig stort og effektivt søk. På hele denne dagen fant vi bare to rådyr! Tre uker senere var terrenget "stappfult" av rådyr!

Terrenget jeg jakter på er Sørdalen og grenser til Dalen i syd, det har vert ganske brukbart med dyr i hele sommer og høst!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar. Jeg kommer til å jakte med hunden i band nå første helgen som kommer, og så får vi se siden i høst om jeg blir så tøff at jeg slipper.

Dachsen min har et ganske trangt søk, og pleier å gi seg etter 30-45min los (praktisk på små vestlandsterreng), så det hadde sikkert gått bra. Men det er noe med å gå å tenke på 'hva gjør jeg hvis jeg...' som ikke så greit..

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Er rimelig godt kjent i disse traktene, og jakter selv rådyr i Dalen og rådyr,småvilt og elg i naboterrenget, og hadde selv ikke vært redd for å slippe hunden i dette området i høst. Helt sikker kan man aldri være, men anser sjansen for at hunden skal bli tatt av ulv i dette området som liten.

 

Dalen ligger utenfor ulvereviret, og så vidt jeg vet har denne flokken ennå ingen hundeliv på samvittigheten.

Link to comment
Share on other sites

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5345299.ece

Stygt skadet av ulv

Dachsen Storm på 3,5 år overlevde så vidt et ulveangrep

Han tillegger at GPS-signalene viser Storm ble angrepet vest for Mørksætra og like ved gulløypa som går via Blytjern og til Høyås.
- Jeg var klar over at det er ulv i området. Da vil nok noen lure på hvorfor Storm ble sluppet løs, men faktum er at denne ulveflokken tidligere ikke har vist stor aggressivitet ovenfor hunder.
Link to comment
Share on other sites

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5345299.ece
Stygt skadet av ulv

Dachsen Storm på 3,5 år overlevde så vidt et ulveangrep

Han tillegger at GPS-signalene viser Storm ble angrepet vest for Mørksætra og like ved gulløypa som går via Blytjern og til Høyås.
- Jeg var klar over at det er ulv i området. Da vil nok noen lure på hvorfor Storm ble sluppet løs, men faktum er at denne ulveflokken tidligere ikke har vist stor aggressivitet ovenfor hunder.

Dette er i Halden og ikke i Rakkestad. Lite trulig at det er de samme ulvene som går ned dit. I Halden blir hunder stadig angrepet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er i Halden og ikke i Rakkestad. Lite trulig at det er de samme ulvene som går ned dit. I Halden blir hunder stadig angrepet.

 

er ikke her så ofte lengre så så ikke tråden för nå, men der den dachsen ble tatt er det under 3 km til kommunegrensa Halden/Rakkestad. Og de ulvene er jo fra Linnekleppen/vestfjella flokken. Reviret er jo i 3 kommuner. Halden, Rakkestad og Aremark.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...