Jump to content

Dachs og okser...


gamp

Recommended Posts

I rådyrterrenget vi har kjøpt kort i så er det en grunneier som ikke har hentet inn oksene sine ennå. Disse går sentralt midt i skogsterrenget, og arealet oksene går på er definert som jaktbart område av grunneierlaget.

Jeg må si jeg er rimelig betenkt med å slippe bikkja, kan ikke tenke meg at nærkontakt mellom dachs og okser er særlig helsebringende for bikkja.

En ting er rådyrjakta, en annen ting er elgjakta som starter i morgen. Denne bonden er gjennomført j..lig og gjør det han kan for å stikke kjepper i hjulene for folk som vil gå, plukke bær eller ri gjennom den aktuelle skogen. Området er inngjerdet med el-gjerde og avgrensingen går langs en traktorvei på den ene siden av terrenget. Her har han satt stikkene på motsatt side av veien for sikkerhets skyld, slik at folk ikke får benyttet veien uten å gå inn til oksene. Dette er helt bevisst fra denne grunneieren. Arghhh!!!!

Er det noen kloke hoder som har forlag til hva vi bør gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Skyte oksene? Ta det som trening.. :!:

 

Nei om dette er en vriompeis som ikke går å snakke med, så er dere vel stuck..

 

Har du sett om dachsen din nærmer seg oksene? Om den er redd dem er det jo bare å slippe den. Er vel tvilsomt at en okse vil ta igjen en dachs.. :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel tvilsomt at en okse vil ta igjen en dachs.. :)

Det hadde jeg ikke banna på gitt...! :?

 

Denne grunneieren høres ut som av det leie slaget. Det er vel ikke langt man kan komme med sånne som han (posteren over her sier henne, men det stod vel han i første innlegg). Er det gjort forsøk på å prate med han?

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte strømme min forrige dachs på okser, ikke gjorde han oksene noe skade, og ikke oksene han noe heller. De stod bare sedat å så på dette iriterende lille vesenet, som prøvde å hisse dem opp. Men det var umulig å jakte med Malvin der, siden han bare blei opptatt med å spore jage på oksene, i stedenfor rådyr.

Så tilslutt blei han strømma 1 gang, og rådyrjakt var atter i fokus :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis en snakker til han, så tar han i hvertfall ikke oksene hjem. Her skal ingen bestemme over en! :shock:

(Snakker av erfaring i fbm. andre saker)

Jeg må si at jeg også er redd at en okse kan være så kjapp i svingene at dachsen kommer kort.

Enden på visa blir vel at rådyrjakta går fløyten og grunneierlaget får en sak på bordet...

Men jeg er spent på hva elgjegerne sier/gjør...

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, håper saken lar seg løse med dialog! Legg for all del ikke ned gjerdet, det vil kunne ende med dyretragedie eller trafikkulykke. Storfe på rømmen har en tendens til å bli i overkant yr og spretne.

 

-Ellers; er det virkelig voksne okser som beiter der? Lov om hold av storfe vil i så fall bestemme litt om hva slags inngjerding som utføres. Voksne hanndyr av storfe (kjønnsmodne okser) skal sikres slik at ingen kan uforvarende kan komme inn på beitet, eller at dyra kommer seg ut på lettvint måte. Det er ikke nok med en enkel tråd med strøm, altså. men, merk at dette gjelder grupper med voksne hanndyr av storfe. Ikke kyr, kviger, kalver, kastrater eller enkeltindivider, eks. avlsokse i en flokk kjøttfedyr.

 

Hvis det i dette tilfellet er voksne okser, sikret bak et enkelt gjerde, så bryter dyreholder loven. Voksne okser kan være livsfarlige, ikke bare for ovnsrørhunder. Hvis dialog med dyreholder ikke nytter, så kan Mattilsynet være neste instans.

Link to comment
Share on other sites

Uten å påberope meg den helt store kompetansen når det gjelder storfe og beite så ville jeg tro at det begynner å bli marginalt med for på sånne beiter nå utover høsten..

 

En annen ting er hvor smart det er å ha inngjerdet storfe i et område hvor det startes jakt, mulig dette er krøtter som ikke reagerer på ferdsel og heller ikke er skuddredd, men om de skulle bli skremt av et skudd har man problemer.

Panikkslagent storfe lar seg ikke stoppe av bagateller som et strømgjerde, og er de først utenfor så er det ingenting som kan få dem til å krysse det jordstykket der strømgjerdet har stått en gang til, selv om man legger det ned eller fjerner det helt.

 

Ingen, hverken grunneier, gårdbruker, jegere eller andre oppegående personer i de nære omgivelser er tjent med en bøling skremt ungkrøtter på villstrå i skogen.

 

Whoops, STAMPEDE! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nei, vi har ikke vurdert å legge ned gjerdet selv om det hadde vært :lol: . Det det er snakk om er foringsokser, de eldste er nok fra i fjor vår, de yngste fra i fjor høst. Så de er ganske store.

Ja, det er marginalt med mat oppi der, men de får tilkjørt rundballer hvis det blir for lite. Er redd for at disse kommer til å gå der til nærmere jul...

Strømtråden ligger ganske lavt enkelte steder, jeg bruker astro og DC30. Med den "nye vesten" så peker antenna opp og det spørs om det er klarering nok til at disse ikke kommer i kontakt. Da går vel kanskje DC30'n også til helv....?

Link to comment
Share on other sites

Husk nå på at storfedrift er næring, jakt er en fritidsyssel.

- det er helt natrulig at dersom jegeren oppfatter dette som hemmende for jakta, så der det jegeren sine interesser som må vike.

 

Men, når det er sagt så tror jeg ikke det er noe særlig problem med okser vs. dachs. Om dachsen er dum nok til å aktivt oppsøke dyra.., kan han kanskje få seg en karamell. Men dette skjer nok bare en gang.

 

Dachshunder som jakter på okser finnes sikkert - men okser som jakter på Dachshunder er det nok langt imellom :lol:

Link to comment
Share on other sites

Storfedrift er næring som reguleres ifht. oppstalling, krav til hegn osv. Om vinteren er det vel et krav at dyra skal ha mulighet for tak over hodet og leskur med min.3 vegger. De skal ikke være nødt til å krabbe under nærmeste buske får å få et minimum av beskyttelse ifht. været.

Link to comment
Share on other sites

Det var ein gong ein ordførar som gav meg eit råd angåande slike personar som er imot det dei ikkje har komme på sjølv. Prøv å påvirk vedkommande slik at han trur at det faktisk er hans sjølv som har komme på ideen, som egentlig er ditt forslag. Vedkommande som sa dette til meg hadde erfaring med vrange fylkesbyråkratar.......

 

Slike typar er forresten tydeleg parodiert i (tatt frå wikipedia): Ein av dei mest kjende songane til Vinskvetten er «Ferjebillettøren». I songen nyttar Peder den makta han har fått tildelt då han seier «Ikkje kjør inn på ferjå før eg sei kjør inn på ferjå. Kjør inn på ferjå. Kom an kom an!»

Link to comment
Share on other sites

slike grunneiere er det mange av, og de skulle ikke fått lov til å eie mer enn 1 mål tomt. Men snakk med et landbrukskontor, fylkesmannen, advokat etc....så må vel noen vite hva gr.eieren har lov til eller ikke....

 

Hva mener du med dette egentlig? Fristet til å ta grunneieren i fullt forsvar her - og det hadde jeg gjort om det ikke var for strømgjerde over veien....

 

MEN; dere kan da vel virkelig ikke mene at der er grunneiers plikt, å rydde skogen for næringsinteresser, for at noen er redd for at hunden sin kan bli skadet?

 

At grunneier bruker sine utmarksområder til fe-drift er flott - og dette trenger Norge mere av! (vi gror igjen med rekordfart)

At jegere for lov til å jakt der er også flott!, men å forlange at han skal pakke sammen når jakta starter - for at noen er redd for bissevovven sin henger ikke på greip.

Jeg er ihvertfall ganske sikker på at grunneier ikke har sine dyr der for å hindre jakta! - da hadde han jo bare meldt seg ut av grunneierlaget.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ut til at det løser seg. Mulig landbrukskontoret har tatt en prat med vedkommende. Dyra blir hentet.

 

Hunting Jack Flash: Poenget her er faktisk at noen elgjegere og rådyrjegere har betalt (dyrt) for å jakte i et område de ikke kunne

jakte i. Du tar den?

Link to comment
Share on other sites

klart det kan være noen som er vriene og ha med og gjøre,slike er det alle steder rundt om. men som sagt det er næring det her er snakk om og da kommer jakta rangert etter . kan og være enig i at det er ikke snakk om den store beite nå så seint på høsten så tilleggs foring må til.men det kan jo være at han ikke har noe anna havning og ha dyra og det er grundeier som bestemmer hva som skal skje. beste er om det er en som kommer overens med eier og kan påvirke han til og flytte dyra.om dere provosere så ender det med at han melder seg ut av grundeierlaget og da er det slutt på jakta der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...