Jump to content

Handle våpendeler fra utlandet


esas

Recommended Posts

Hvilke begrensninger fins det på å importere våpendeler fra utlandet? Tenkte å handle noen deler til mausern fra en amerikansk nettside. Magasiner, tennstempel, avtrekk, sikring og stokk.. Dette skulle vel gå greit eller? Blir vel verre dersom en prøver å handle løp o.l.?

Link to comment
Share on other sites

De fleste amerikanske nettsider foretrekker at du holder bestillingen under 100USD. Da slipper de å ha eksporttillatelse. De sier også ofte fra hvis man forsøker å bestille deler de ikke har lov til å eksportere. Det er ingen toll på børsekolber, men det påløper moms på verdi + frakt.

 

Man kan bestille til jetCarrier.com hvis man oppretter konto der. Da har man en adresse i USA, og hvis siden godtar norske betalingskort kan man bestille så mye man orker.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

De fleste amerikanske nettsider foretrekker at du holder bestillingen under 100USD. Da slipper de å ha eksporttillatelse. De sier også ofte fra hvis man forsøker å bestille deler de ikke har lov til å eksportere. Det er ingen toll på børsekolber, men det påløper moms på verdi + frakt.

 

Man kan bestille til jetCarrier.com hvis man oppretter konto der. Da har man en adresse i USA, og hvis siden godtar norske betalingskort kan man bestille så mye man orker.

 

- Øivind

 

 

Det er ikke noe mer lovlig å bruke JetCarrier enn en annen forhandler hvis varene i utgangspunktet har restriksjoner.

 

Itillegg er det mange deler man skal ha eksportlisens til uansett verdi.

Link to comment
Share on other sites

Itillegg er det mange deler man skal ha eksportlisens til uansett verdi.

 

Men hvilken deler er dette? Noen av de jeg har nevnt?

 

De fleste amerikanske nettsider foretrekker at du holder bestillingen under 100USD. Da slipper de å ha eksporttillatelse.

 

Siden jeg skal bestille fra sier de sender internasjonalt. "we are accepting limited International orders".??

Jeg har sendt en mail for å høre hva de mener med dette, og om de kan sende de ønskede varene.

 

Men lurer jo på om det er lov å importere dette da. Kan ikke se hvorfor det ikke skulle være det. Man kan jo handle alle disse delene uten våpentilatelse i Norge..

Link to comment
Share on other sites

Å, så det er faktisk mulig å importere deler for over $100 også, bare at de må ha eksporttillatelse?

Det fremstod ikke sånn i den tråden forrige tråden om dette emnet :roll:

Tror isåfall jeg bare skal prøve å bestille og se hvordan det går når tiden for å bestille AR-deler kommer.

Link to comment
Share on other sites

Sorry burde vært mer spesifik. Stort sett alt av deler som også brukes av Forsvaret i USA (sikkert med unntak) er fyfy uten eksportlisens

 

De delene du skal ha TROR jeg i utgangspunktet er ok.

Import er ikke noe problem men det er mulig du kommer bort i en dust fra posten/tollen som ikke skjnner at det ikke er snakk om ett våpen .

Det var jo en på Sluttstykket som fikk erfare det da ParkerHale tofoten ble til ettt "sikte til granatkaster" i tollen.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Stort sett alt av deler som også brukes av Forsvaret i USA (sikkert med unntak) er fyfy uten eksportlisens

Aha! Ja det gjorde ting litt klarere..

Det var jo en på Sluttstykket som fikk erfare det da ParkerHale tofoten ble til ettt "sikte til granatkaster" i tollen....

Hehe. LOL! Litt morsomt da, men sikkert jævlig frusterende for den det gjalt..

 

EDIT: Fikk svar på mail nå. Var ikke noe problem å sende disse delene, men man måtte altså sjekke med lokale myndigheter om en kunne importere de. Løp kunne de som antatt ikke eksportere.

Link to comment
Share on other sites

For å kunne bestille en AICS 2.0 stokk og et ekstra magasin fra Sporting Services i England, måtte jeg skrive under en sluttbruker erklæring (skal ikke selge den videre til terrorister) og skaffe en bekreftelse fra myndighetene (politiet) på at det ikke krevdes import tillatelse for rifle stokker og magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg akkurat snakket med politiet. Det er fritt frem for å handle deler som ikke er registreringspliktige. Men som rolf sier her kan det være at selger krever en bekreftelse på dette fra myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Bare lurer på det med lovligheten av å importere en justerbar stokk. Står at det ikke er lov til å erverve rifle med innskyvbar stokk, men er det restriksjoner på dette mtp. import? I utgangspunktet er jo en stokk en "ikke-fyfy"-vare? Så på en Tapco Fusion stokk til Ruger Mini 14.

Link to comment
Share on other sites

1/2-autoer blir spesielt skumle og farlige når de får en sånn stokk på seg, samme gjelder visst pumpehagler med magasinforlenger.....

Ser med gru fram til den dagen POD presenterer rundskrivene til den nye forskriften, tør nesten vedde en krukke på at alt som er artig blir fy-fy.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den har pistolgrep, er den nok fyfy uansett om man har en innskyvbar elller fast stokk. Tipper POD er på det som en "vesentlig endring"

 

Nå er det godt mulig at jeg eksponerer min totale mangel på innsikt, men hva er i praksis forskjellen på en stokk med pistolgrep, og en stokk med tommelfingerhull, som feks Vepr Super har? at man har "bygd igjen" så det ikke er helt åpent på tommelfingerhullstokken?

Link to comment
Share on other sites

I praksis ser det skummelt ut med pistolgrep, og eieren dermed vil være mer tilbøyelig til å begå unevnelige grusomheter mot barn/eldre/de svake i samfunnet :roll:

 

Det som derimot er skummelt er at dette faktisk er begrunnelsen. Hvilket igjen skulle bety at total mangel på innsikt ikke er noe du kan kreve mønsterbeskyttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...