Jump to content

.300 AAC Blackout


slemmo

Recommended Posts

Det var da svært så fancy navn på en 300 whisper da..

 

Kan gi deg litt mateproblemer i noen standardmagasiner, men er et særdeles hyggelig kaliber i en AR. Subladningene høres ut som man skyter med et slapt fjærluftgevær.

 

Bør gå an å få ladet opp til major, men børsa vil nok få litt juling.

Link to comment
Share on other sites

Vil man absolutt skyte major, er IMHO det greieste å gå for ei lett bygd .260 Rem. Enkel å få i Major, lett å få tak i hylser, osv.

 

Og ville heller gått for en .30 Gremlin (som daniel Horner fra AMU bruker) enn den AAC saken.

Det er er en 6.5 grendel necka til .30

 

men problemet med slike, er at det ofte kan bli ett slit å få dem i major med krutt som er tilgjengelig i Norge.

Ta grendel. For å få den i Major (med forsvarlig trykk) må du importere AA krutt fra Sverige. Det er ikke bare å stikke innom nærmeste sjappe og finne noe VV....

Det er derfor .260 rem er så grei fordi man slipper det slitet. og med den klarer man nok Major med kortere løp enn spesial-variantene.

Link to comment
Share on other sites

Den ammoen kommer nok aldri til å bli tilgjengelig i norske butikker.

Er nok for spesiellt interesserte, og markedet er derfor for lite til at det er lønnsomt.

Er ikke mye 6,5grendel eller 6,5creedmore å finne i norske hyller heller.

 

Selv i 260rem som er ett "vanlig" kaliber, finner man ikke trening/match ammo.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg påstå du iallefall bør glemme de kaliberene å gå for 308 evt 260 for major!

 

300 blk måtte det evt bli 155smk ladninga men du er avhengig av å klare å få ca 200fps mer med lengre løp. Og det forutsetter at fabrikkammo klarer det fabrikken oppgir, noe det ofte ikke gjør.

Fra 9 til 16" gir jo 155fps mer og som regel tjener man mere på de første tommene...

 

Og håper du har noen ti-tusen kroner for en spesialbestiling av ammo fra USA da jeg igrunnen ikke kan tenke meg noe her gidder å importere ammoen. Så tipper du evt må klare å slenge deg på feks Jakt og friluft når de skal handle ammo for sesongen men de vil ha mere enn en kasse for å gidde det....

Link to comment
Share on other sites

Og etter det jeg har lest på M4C kan man påregne 7.62x39 balistikk og den klarer IKKE major innen trygge trykkgrenser...

 

 

Stuttrusseren vil med all sannsynlighet knekke boltluggene når man presser rødstreken i en AR, mens 300'en har litt mer å gå på der.

 

Velger man et bolthode fra f.eks. Leitner Weise, en barrelextension av god kvalitet, og tuner gassporten etter ladningene så ikke resten av leamikken får for mye juling, så kan man tøye strikken ganske så langt.. ;)

 

Men, fabrikkammo som holder majorfaktor kan en nok se bort ifra.

Link to comment
Share on other sites

Haha! Alle vet at den er i major med god margin og fornuftig kammertrykk. :mrgreen: *rable*

 

(Som en kuriositet kan jeg si at den på EM chronet inn på PF330+ med 130grs kule). :wink:

 

Blackops: Du må ikke si noe til Ørlandet, da tør de ikke fly den helgen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...