Jump to content

Misfornøyd med deformasjon på Norma Elite 11,5g jaktpatron


Chriz1988

Recommended Posts

Hei, er det noenandre som har erfaringer med norma elite jaktpatroner? felte min første leg i går og fant kula på motsatt side av dyret, kula manglet 1og en halv mm på å trenge igjennom bogen på andre side. men kula hadde slett ingen "sopp" formasjon, den var omtrent 8mm stor rund sak, to bitte bitte små spon flak, men syns det va dårlig formasjon, dette var på 30-35m hold rett i lungene.... dyret vaglet nesten 40m før de falt..... (kaliber 30-06)

 

har sett kuler skutt i dyr før men da var de sopp formet..... er dette normalt for norma elite?

går nok tilbake til winchester ammunisjon da norma patronene ble kjøpt da de var tomme for winchester.....

 

den funka jo tydeligvis men likte bare ikke helt måten den hadde deformert seg på=/

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med litt forskjellige kuler på diverse kaliber.. Har ikkje skutt sånn all verdens med dyr, men det eg har funne ut er at kula har veldig lett for å gå i fillebiter både av gresstrå på vegen, og i dyret.. Eg kutta den ut for ein del år sidan og gjekk over til Nosler Partition.. Har også brukt Oryx med god erfaring, desverre så mata den litt dårlig, ellers så er nok eg meir glad i den, enn Nosler`n..

Link to comment
Share on other sites

Grisedyr jaktammunisjon er nok et av de temaer man diskuterer mest på skytebanen.

 

Men hvor mange skudd bruker man på en elg?

I ditt tilfelle 1.

Hvor mange elg feller man i året?

I ditt tilfelle 1.

 

Altså skulle en pakke med 20 grisedyre jaktskudd holde i 20 år, og da kaller jeg det en god investering. :D

 

OK, det var overdrevet, mitt poeng er at du ikke smeller 15 av disse "sølvkulene" i skiva og drar på jakt med 5.

Du bruker 3 til innskyting og 1-2 på elgen din, så varer pakken i 4 år.

Prisen for gode jaktskudd er uansett ikke for dyr hvis den kan spare deg for et langt og guffent ettersøk på skadeskutt elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Grisedyr jaktammunisjon er nok et av de temaer man diskuterer mest på skytebanen.
Selv om jeg hadde brukt sølvkuler ladd i håndtrukne hylser oppå luksuskrutt, det hele rullet på lårene til 23 år gamle blonde jomfruer som hadde rød dusk og etterpå pakket i gavepakke med silkesløyfe, ville jaktammoen vært en av de små postene på utgiftsregnskapet mitt.

 

Treningsammo, oppskytingsavgift, drivstoff, jaktkort/fellingsavgift, mat, drikke, klær, utstyr jeg egentlig ikke trenger åssåvidere åssåvidere gjør jamt over et større innhogg i lommeboka mi enn hva en pakke skikkelig jaktammo hvert andre-tredje-fjerde år gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...