Jump to content

Gjenge opp til lyddemper " selv"


Heimdal

Recommended Posts

Lurer på hvordan "jeg" skal gå fram for å gjenge opp til lyddpemper selv, har en lærer som har fagbrev i noe maskinfag greier ( husker ikke eksakt) men han er veldig god når det gjelder dreibenk. så spørsmålet mitt er da:

 

Er det bare å gjenge opp etter målene demperen har? trengs det noe annent? :?:

og gjengebakke går vel ann å bruke da? ( til utvendige gjenger)

Har en Tikka t3 6,5,55 hvis det er viktig å ha greie på :)

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei, :D når du skal gjenge opp til lyddemper må du først vite hva slags gjenger det er på lyddemperen. Er gjengene Eks: M20xgjengestigningen skal du dreie ned pipa til den har en diameter på 20mm. også bruker du en gjengebakke med M20x den gjendestigningen det er på demperen din. Det er en fordel at kun den ytterste delen av pipa (der du skal dreie og gjenge) pluss et par ekstra milimeter stikker utafor kjoksen, da sliper du å få kast i pipa når du skal dreie. :D det er også viktig å kjøre på en veldig lav hastighet på dreibenken når du lager gjengene ellers blir gjengene fort skjeve og det blir bare tull alt sammen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

gjengebakke går vel ann å bruke da? ( til utvendige gjenger)

 

Gud forby. Ikke bare er det komplett umulig å få ting rett med slikt "verktøy", de belaster også delen langt mer enn om man slår gjengene i benk. Og du må jo ha pipa i benk uansett for å få brystningen, å ikke ta gjengene i samme slengen blir meningsløst.

 

Dette burde være omtrentlig optimal prosedyre (er ikke børsemaker så alle forbehold).

1. Spenn opp løp/kasse så langt bak som mulig (om kassa går i spindelen kan du spenne bak på pipa, hvis ikke bruker du en dor gjennom kassa.

2. Munning settes mot senterspiss med en pilot som er laget i en oppspenning.

3. Om du skal kappe løpet dreier du til toppdiameter på gjengepartiet og bruker brille på dette når du kapper og kroner.

4. Slå gjenger. Hvis du ikke vet hvordan du gjør dette så bør du øve deg på noe billigere enn et løp.

 

Å spenne opp foran på pipa KAN fungere (har gjort det selv), men du har ingen garanti for at pipa er konsentrisk. Dette må du i så tilfelle sjekke med å klokke på en tilpasset dor i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Med "guerilla-gunsmithing" menes improviserte nødløsninger gjort av desperate individer som ikke har tilgang eller råd til børsemaker :shock:

 

Gjengebakke... mulig å få relativt rett om man har en måte å styre det på, men belaster munningen stygt og kan lett gi dimensjonsendringer innvendig i pipa.

Jeg fikk det av en eller annen merkelig grunn brukbart til på en salongrifle jeg kjøpte brukt for 800kr da jeg gikk på videregående. Pantet flasker for å få råd til børsa, det var ikke snakk om å betale for å få gjenget en pipe. Hadde tilgang på dreiebenk, men manglet mulighet for å skjære gjenger i benken. Brukte gjengebakke for å gjenge, etter å ha skåret riktige dimensjoner og frispor og rettet brystningsflaten. Utrolig hva man får til når man ikke veit bedre, i dag hadde jeg ikke turt å gjøre noe slikt.

Børsa endte opp med å skyte gode samlinger, kroningen var laget med en kombinasjon av slipestift og slipekule med pasta, drevet av en hånddrill.

 

forsøkte noe lignende på ei brno-pipe, og den endte opp med kraftig innvendige dimensjonsendringer i munningen, gikk fra å skyte femtiøringer på 50 meter til ikke å treffe et spillekort på 25.

 

Moralen: bruk de 5-600kr det koster å få en børsemaker til å gjenge pipa di.(om du da ikke er en blakk attenåring eller guerillakriger i jungelen :roll: )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...