Jump to content

Slakting/flåing av hjort?


vingemutteren

Recommended Posts

Heisan, flådde ett par spissbukker i dag morges. Og da kom jeg borti noe jeg synes er forbaska vanskelig å gjøre helt riktig.

Og det var å kutte av bakbeina.

 

Frambeina er jo enkle å finne frem på, bøy leddet, la kniven få søke inn, og vips er de av.

Men bakbeina er en annen sak, ikke finner jeg noe naturlig punkt å kjenne etter. Og det hele går mer på at det er sånn ca heromkring, og gnager rundt med kniven, til at jeg føler jeg treffer. Gir beinet så ett par solide røsk sideveis (så det knekker løs), og så snitter jeg opp det som måtte holde igjen.

 

Er der en enkel og grei måte å finne kuttstedet for bakbeina på hjorten?

 

Finnes det literatur om slakting av hjotevilt, som dere anbefaler?

Link to comment
Share on other sites

Ikkje meininga å vere stor i kjeften, men dette er aldri noke problem egentlig.

 

Eg går som regel rett på med kniven. Finner plassen ved hjelp av synet, i staden for å begynne å leite etter "hakket" med kniv eller nagl.

Skjer godt rundt først, før eg legger press på. Kontrollera at bruddet kjem i riktig ledd, før eg knekk heilt av. Dersom leddet ikkje vil gje etter, eller ein merkar at ein treffer feil, må ein jobbe meir med kniven.

 

Kort fortalt er dette ein treningssak.

Link to comment
Share on other sites

Riktig som Shadob skriv her, du trur du har funne riktig plass i forhold til frambeina, og du skjærer i leddet, men det er ikkje der punktet er desverre.. ca 5-10 mm lenger bak ( mot klauene ), så har du også eit hakk, eit lite snitt der, så snapper du det rett av på knærne, og vips er beinet av.. Det er samma helvete kvart år det der, som regel så kutter ein alltid feil på første bakfoten, men den andre går greitt.. Hadde eg slakta fleire dyr årlig, så hadde det nok blitt bankers.. :)

Link to comment
Share on other sites

He he..

 

har kappet eit par bakføtter feil. og eit helv... å henge opp etterpå.

har funnet ut at enkleste måte å kappe rett på, er å sjå kor det ser ut som du skal kappe, så tar du å kapper ca 1-1,5 cm lenger ut mot klauene som Mauser sier.

Når du ser på leddet så kan det sjå ut som det er to ledd, kapp i det nærmest deg sjølv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Dette har jeg slitt litt med selv men har fått taket på det nå.

 

Anbefaler alle å kjøpe filmen "Det ville kjøttet". Den tar for seg hvordan man skal behandle alle jaktbare viltgrupper i Norge fra dyret er skutt til kjøttet er gryteklart.

Filmen viser veldig tydelig hvordan man skal kappe beina...

Kan bestilles på www.faunmedia.com og koster 299 (om du ikke er medlem i NJFF, da koster den 210).

 

Kjøpte min egen film forrige uke og har allerede tatt den i bruk, I morgen skal jeg sjekke ut hvordan den er på tiur... Må bare finne og skyte en først...:-)

Link to comment
Share on other sites

Kjenn med tommeltotten fra klau og opp, det er ett veldig lite hakk ganske langt ned på leddet det er der du skal skjere rundt med kniven og knekke det sideveis. Er som regel ikke katastrofe om du tar feil og kapper det for lagt opp heller. Har ikke opplevd att helsena har ryket da helle når slaktet blir hengt opp. Ellers er det å greit å sage av beinet med ei vanlig tømmermannssag rett under knoken og. Tar vel ikke mere enn 5 sekunder lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...